گروه رادیو وتلویزیون هنرآنلاین: دفاع مقدس گنجینه‌ای از حرف‌های ناگفته است و باید به این گنجینه بها داد؛ اما در بین حرف‌های گفته شده نیز آثار تولیدشده نمایشی کمتر دیده شده بسیارند. شبکه دو امسال در هفته دفاع مقدس، پخش فیلم‌های کوتاه دفاع مقدس را در برنامه‌ای تحت عنوان «میراث مقدس» در کنداکتور خود قرار داد و هر روز دو الی چهار فیلم کوتاه با همین موضوع به روی آنتن فرستاد.

در بین این فیلم‌های کوتاه که همگی در حوزه دفاع مقدس به تولید رسیده‌اند، حرف‌ها و ایده‌های بدیع و نو کم نیستند. به عنوان مثال فیلم کوتاه «سر به راه» یکی از فیلم‌هایی است که در این ایام در برنامه «میراث مقدس» شبکه دو به پخش رسیده است. فیلم کوتاهی که ماجرای یک پزشک را در دوران دفاع مقدس روایت می‌کند و دفاع مقدس را این بار از قاب کادر درمان به ما نشان می‌دهد. امیر داسارگر کارگردان فیلم کوتاه «سر به راه» در گفتگو با هنرآنلاین گفت: در دوران جنگ عده‌ای از پزشکان، پرستاران و حتی دانشجویان پزشکی بودند که تعهد داشتند هر موقع اعلام شد بلافاصله در منطقه جنگی برای خدمت‌گذاری حاضر شوند.

وی همچنین ادامه داد: این قصه موقعیت بسیار جذاب و دراماتیکی داشت و ما زندگی یکی از این آدم‌ها را برش زدیم و در فیلم کوتاه «سر به راه» به آن پرداختیم.

سر به راه

داسارگر در پایان گفت: وقتی انسان یک کتاب جدید یا یک مستند جدید درباره دفاع مقدس به دستش می‌رسد، تازه می‌فهمد چقدر روایت‌های ناگفته از این هشت سال وجود داشته است. در خصوص فیلم کوتاه «سر به راه» ماجرا همین است. ده سال پیش با بنده تماسی گرفته شد از طرف بسیج جامعه پزشکی کشور و این موضوع مطرح شد که در حوزه کادر درمانی و پزشکان وپرستاران و اقداماتی که از سوی این قشر در طول دوران جنگ تحمیلی انجام شده است، ابعاد گفته نشده بسیاری هست. آنجا بود که فهمیدم این موضوع خیلی جای کار دارد و چه در قالب مستند و چه در قالب سینمای کوتاه و همچنین بلند، می‌توان به آن پرداخت.

فیلم کوتاه «سر به راه» به کارگردانی امیر داسارگر در سال 1396 ساخته شده است. این فیلم در ژانر تاریخی ساخته شده و عطاالله عمرانی و سوده ازقندی در آن به ایفای نقش پرداخته‌اند.