گروه رادیو و تلویزیون هنرآنلاین: با یک بررسی و نگاه آماری می توان به این موضوع رسید که یکی از ژانرهای مورد علاقه مخاطبان فیلم و سریال؛ درام دادگاهی است. سینما و تلویزیون ایران هم آثار قابل قبولی در این ژانر داشته است؛ از جمله: جاندار، می‌خواهم زنده بمانم، زیر تیغ، کلانتر، حبیب و کارآگاه علوی.

حالا در تازه‌ترین مورد، مجموعه تلویزیونی «بازپرس» به کارگردانی احمد معظمی از شنبه ۱۰ تیر روی آنتن شبکه یک سیما رفته است؛ مجموعه‌ای که به سوژه‌هایی درباره فساد مالی و پیگیری برخی پرونده‌های قضایی می‌پردازد. محور قصه، بازپرسی به نام «صدر» است که محسن قصابیان نقش آن را بازی می‌کند. بازپرس صدرا در جریان یک پرونده فساد اقتصادی بزرگ قرار گرفته و با دنبال کردن سرنخ‌های این پرونده به یک آقازاده و یک تهیه‌کننده رانت‌خوار می‌رسد و....


سریالی که چندی پیش رئیس قوه‌قضائیه با حضور در محل تصویربرداری و لوکیشن مجموعه تلویزیونی «بازپرس»، ضمن بازدید از پشت صحنه و مراحل مختلف تولید این مجموعه تلویزیونی، با عوامل و دست‌اندرکاران ساخت آن در فضایی صمیمانه دیدار و گفت‌وگو کرد.


هنر، عنصری گرانبها برای گسترش ارزش‌های معرفتی و عملی است و پاسداشت هنر متعالی، امری ممدوح و مورد تاکید است.خیلی از مسائل را نمی‌توان با صرف گفتن و نوشتن منتقل کرد، بلکه در انتقال و ترویج آنها نیاز به بهره‌گیری از ظرافت‌های هنری است. فیلم و سریال نیز در زمره قالب‌ها و ساختارهایی است که ظرافت‌های هنری در آن تجلی می‌یابد و مضامینی که در این قالب‌ عرضه می‌شود، به مرحله «اثربخشی» و «ماندگاری» می‌رسد.

فقط بازگوکننده نکات مثبت قوه ‌قضائیه نباشید


محسنی‌اژه‌ای در  خطاب به عوامل و دست‌اندرکاران مجموعه تلویزیونی «بازپرس» گفت: قرار نیست چون فیلم شما درباره قوه‌قضائیه است، فقط بازگوکننده نکات مثبت این قوه باشید؛ می‌توانید نکات و نقاط ضعف و فرآیندهای معیوب و دارای ایراد را هم بازگو کنید و به تصویر بکشید تا برای ما نیز جنبه آموزنده داشته باشد و ما را وادار به رفع نقایص کند، البته این مقوله درباره همه دستگاه‌ها صدق می‌کند و مختص قوه‌قضائیه نیست.


وی بیان کرد: کار شما علاوه بر محصول نهایی که به نمایش درمی‌آید، باید به زمینه‌ای برای استفاده حداکثری از ظرفیت‌های دستگاه قضا برای ارتقای آگاهی‌های حقوقی و قضایی مردم و پیشگیری از وقوع جرم تبدیل شود. «بازپرس» باید بهانه‌ای شود که اصطلاحا یخ‌های میان هنرمندان و قوه‌قضائیه را آب کند و به تبع آن، تعامل هنرمندان و دستگاه قضا گسترش یابد.


سوژه‌های بکر و جالبی که بعضا در پرونده‌های قضایی مستتر است و از قابلیت تبدیل شدن به سناریوهای مفید و آگاهی‌بخش برای عموم جامعه برخوردار است.در جریان حضور رئیس قوه‌قضائیه در محل تصویربرداری و لوکیشن مجموعه تلویزیونی «بازپرس»، تعدادی از عوامل این سریال ضمن قدردانی از حضور رئیس دستگاه قضا، از همکاری مرکز رسانه قوه‌قضائیه برای در اختیار قرار دادن داده‌ها و اطلاعات کافی به عوامل فیلمساز تشکر کردند.


سریال «بازپرس» که پخش آن از تیرماه در شبکه یک سیما آغاز شده، از مضمونی معمایی برخوردار است. ساخت این سریال به تهیه‌کنندگی محمدرضا شفیعی، کارگردانی احمد معظمی و ایفای نقش هنرپیشگانی نظیر مهدی فخیم‌زاده، فرهاد قائمیان، محمدرضا شریفی‌نیا، محسن قصابیان، فریبا متخصص و سوگل طهماسبی دی‌ ۱۴۰۱ کلید خورد.