گروه سینما و تلویزیون هنرآنلاین: صفوف هیچ یک از فیلم‌های سینمایی به طول این صف نمی‌رسد. طول صف به قدری زیاد است که نیمی از فضای موجود در طبقه چهارم مجمتع را درگیر کرده است.

اینجا پردیس سینمایی کوروش است؛ روبروی سالن یکم. جایی که هر هفته پنجشنبه و جمعه میزبان تعدادی از چهره‌های هنری است تا رئالیتی‌شوی «پدرخوانده» را که از شبکه نمایش خانگی به پخش می‌رسد، بصورت زنده اجرا کنند و تجربه‌ای متفاوت برای مخاطبان رقم بزنند. تجربه متفاوتی که البته بین 500 الی 700 هزار تومان آب می‌خورد؛ یعنی 8 الی 12 برابر قیمت هر بلیط سینما!

بلیط 700 هزار تومانی برای بازی مافیا در سینما/ چراباید برای «بازی مافیا» به سینما برویم؟

با این وجود، مخاطبان بسیاری در سرتاسر تهران، این هزینه را می‌پردازند و هر هفته در چهار سانس، اجرای زنده «پدرخوانده» بلیط‌هایش را می‌فروشد و سالن را از ردیف‌های ابتدایی تا انتهایی مملو از جمعیت می‌کند. جمعیتی که از 7 ساله تا 70 ساله در آن پیدا می‌شود و البته که غالب آن را نوجوانان تشکیل می‌دهند.

مخاطبان «پدرخوانده» چه گفتند؟

از چندین بیننده که به تماشای سانس دوم اجرای زنده «پدرخوانده» در روز جمعه دهم اردیبهشت آمده بودند، نظرشان را در خصوص این اجرا پرسیدیم.

پسر نوجوانی که به گفته خودش 15 سال سن داشت، گفت: هر هفته با دوستانم مافیا بازی می‌کنم و این دومین باری است که آمده‌ام تا اجرای زنده «پدرخوانده» را ببینم. هیجان بازی خیلی بالاست و به همین خاطر خیلی دوستش دارم.

وی در پاسخ به اینکه معمولا چند وقت یک بار به سینما می‌رود، گفت: آخرین فیلمی که در سینما دیدم «شهر هرت» بود که همین هفته قبل تماشایش کردم. معمولا هفته‌ای یک بار به سینما می‌آیم و بیشتر فیلم‌های کمدی را برای تماشا انتخاب می‌کنم.

خانم میانسالی که با همسر و دختر 7 ساله‌اش به دیدن اجرا آمده بود، چنین دیدگاهی درباره بازی مافیا داشت: نسل جدید ما به سرگرمی نیاز دارد و اگر چنین برنامه‌هایی نباشد، خدا می‌داند اوقات تفریح و فراغتشان چگونه پر شود. وجود چنین برنامه‌هایی برای تفریح و شادابی جامعه مورد نیاز است.

وی در ادامه گفت: نخستین باری است که به تماشای اجرای زنده «پدرخوانده» می‌آییم و تماشای این بازی بصورت زنده، هم برای پدر خانواده، هم برای دخترم و هم برای من جذاب بود.

پدر این خانواده، رابطه‌شان با سینما رفتن را اینگونه توصیف کرد: وقتی فیلمی روی پرده نیست، سینما رفتن چه معنایی دارد؟ آخرین مرتبه‌ای که در سینما فیلم دیدم، فیلم «دینامیت» بود. شاید سالی یک بار به سینما برویم.

یکی از جوانان دانشجو که در سالن برگزاری اجرای زنده حاضر بود، اشاره داشت: این اجرای زنده به نوعی یک تئاتر است که بازنده و برنده دارد. هر کسی بیشتر در نقشش فرو برود، برنده است. دو سه ساعت تماشای تلاش بازیگران برای نقش‌آفرینی بهتر، ارزش هزینه کردن و از نزدیک تماشا کردن را دارد.

وی درباره اینکه چقدر اهل سینما رفتن است، گفت: هفته‌ای دست کم دو فیلم سینمایی در سالن‌های سینما می‌بینم و همین دیروز، در همین پردیس سینمایی کوروش، «بعد از رفتن» را تماشا کردم.

سینما نمی‌روم؛ مگر برای کمدی پرفروش

دختر جوان دیگری که 18 سال سن داشت، علت حضورش در بین تماشاگران را اینگونه معرفی کرد: اینکه از نزدیک بتوانی چهره‌هایی را ببینی که در هنر زبانزد هستند، خیلی اتفاق جذابی است. خصوصا اگر بخواهیم تلاش آنها برای رقابت با یکدیگر را نیز ببینیم.

این دختر جوان مدعی شد: فقط فیلم‌های پرفروش کمدی را در سینما می‌بینم و آخرین فیلم‌هایی که دیده‌ام، «فسیل»، «سگ‌بند» و «انفرادی» بوده‌اند.

آدم‌های متنوع و جورواجوری برای تماشای زنده «پدرخوانده» آمده بودند و اینکه هر کدام از آنها چه میانه‌ای با سینما داشتند، میسر نبود اما اگر بخواهیم مشت را نمونه خروار بدانیم، افرادی که به تماشای این اجرا آمده بودند، غالبا اهل سینما رفتن نبودند و اگر هم بودند، اقبالشان به سمت آثار کمدی بود. این افراد حاضر شده بودند برای پر کردن اوقات فراغت و سرگرمی خویش، لااقل 8 برابر یک بلیط سینما برای هر بلیط هزینه بپردازند و پای این رئالیتی‌شو به کارگردانی سعید ابوطالب بنشینند.

نکته قابل توجه این است که در پخش هفتگی «پدرخوانده2» از پلتفرم فیلم‌نت، محدودیت سنی برای افراد زیر 12 سال وجود دارد اما در فروش بلیط‌های اجرای زنده، محدودیت سنی وجود نداشت و حتی کودکان 7 الی 12 ساله نیز در سالن دیده می‌شدند! با سعید ابوطالب کارگردان و تهیه‌کننده رئالیتی‌شوی «پدرخوانده» گفتگوی جذابی داشته‌ایم که به زودی منتشر خواهد شد. ابوطالب نخستین کارگردانی است که پای بازی‌های نقش‌مخفی را به نمایش خانگی باز کرد و تاکنون هم مشغول ساخت رئالیتی‌شوهایی با محور همین بازی‌هاست. بازی‌هایی که امروز نه تنها کنداکتور شبکه نمایش خانگی را قرق کرده‌اند، بلکه از سالن‌های سینما نیز سر درآورده‌اند و بلیط‌های نه‌چندان‌ارزان‌قیمت سالن 400 نفری پردیس سینمایی کوروش را در کمتر از یک ساعت به فروش می‌رسانند!