گروه سینمای هنرآنلاین: پیش از این در گزارشی به افزایش تعداد رئالیتی‌شوهایی پرداختیم که تنوع زیادی هم در سبک و فرم و حتی بازیگران شرکت‌کننده ندارد. در آن گزارش به این موضوع اشاره شد که در حال حاضر نیمی از سریال‌ها و تولیدات شبکه نمایش خانگی به بازی‌های مافیایی اختصاص یافته است.

اما دیروز خبری منتشر شد که نشان داد همانطور که در گزارش قبلی مطرح شده، هر روز بر تعداد این مسابقات و پخش همزمان آن افزوده می شود، بدون اینکه فکری به حال آن شود! با این تفاوت که جدیدا پای بازی‌های مافیایی به سالن های سینما هم رسیده است. در این خبر آمده بود که «این روزها در حالی رئالیتی‌شوی «پدرخوانده» در حال پخش است که همزمان، بازیگران این مجموعه، بازی را با گردانندگی کامبیز دیرباز در حضور تماشاگران در سینما کوروش برگزار می‌‎کنند. این بازی در سالن تئاتر پردیس کوروش گاهی تا ساعت‌ها بعد از نیمه شب به طول می‌انجامد.»

بازی مافیا در زبان انگلیسی با نام «گرگ‌نما» شناخته می شود، شهروندانی آرام که در شب روی دیگر خود را نشان می دهند. واقعیت این است که بازی مافیا در کنار ابعاد جذابی که دارد، معایبی نیز دارد. بدون شک داشتن هوش اجتماعی و تمییز دادن دروغ از راست، یک مهارت است که باید به فرزندان آموزش داده شود. البته این مهارتی است که هر فرد در زندگی خود بارها به آن نیاز پیدا می کند تا بتواند درست یا غلط را تشخیص دهد، شاید بتوان گفت که بازی مافیا در این بُعد بتواند تا حدودی مفید باشد البته اگر به شکل بازی درمانی به آن توجه شود، اما واقعیت این است که هر چیزی در حد تعادلش خوب است؛ همان طور که افزایش تعداد این بازی ها و پررنگ شدن آن در جامعه، شاید باعث شود که روی دیگر این بازی در جامعه رواج پیدا کند و آن هم مضرات و ابعاد تخریب‌کننده بازی است.

رواج دروغ گویی و تبحر پیدا کردن در دروغ گویی، از جمله آثار مخرب این بازی است. همه می دانیم که در جامعه ای که دروغ گویی در آن رواج پیدا کند، چه عواقب غیرقابل جبرانی را شاهد خواهیم بود و این کاملا با فرهنگ ایرانی اسلامی ما مغایرت دارد. سال گذشته بود که رسانه ها به معایب این کار اشاره کرده و نوشته بود که « احساس شک به دیگران، احتمال عادت به دروغگویی، تخریب و تحقیر حریف با الفاظ نادرست و ... از معایب این بازی است. »

با این توصیف نمی توان درک کرد که چرا نه تنها رو به روز بر تعداد این نوع تولیدات در پلفترم ها افزوده می شود بلکه حالا پایشان به سالن های سینما نیز باز شده و قطعا با اجرای «پدرخوانده» در سالن سینما بقیه رئالیتی‌شوها نیز به اجرای بازی هایشان در سالن های سینما روی می آورند. این اتفاق بسیار ناخوشایندی است که سالن‌های سینما که باید باید برای نمایش آثاری که قرار است قدمی برای اعتلای فرهنگ کشور بردارند و به فیلم های روز سینمای ایران اختصاص یابند، خرج بازی های مافیایی شود. این در حالی است که بسیاری از کارشناسان از کمبود سالن‌های سینما گلایه دارند و آن را  یک معضل بزرگ سینمای کشورمان می دانند.