گروه رادیو و تلویزیون «هنرآنلاین»؛ اگر مخاطب ثابت تلویزیون که باشید؛ حتما قصه و روایت های مختلفی را به نظاره نشستید. «روایت» کلیدواژه‌ای است که طی چند سال اخیر رسانه‌ملی در قالب‌های مختلف به آن پرداخته‌است؛ روایت‌هایی که خبرنگاران راوی آن بودند و برنامه‌سازان آن را به تصویر کشیدند، اما کمتر برنامه‌ای بوده که راوی اصلی مردم کوچه و خیابان باشند که روایت آنها خیلی از مخاطبان قاب کوچک را میخکوب کند.

به طور اساسی پرداخت سوژه‌ها در برنامه‌های گفت‌وگو محور باید به یک استاندارد لازمی برسد که از حیث برنامه‌سازی و همین‌طور جذب و اقناع مخاطب موفق ظاهر شود؛حال این روزها برنامه‌ای رو آنتن رسانه‌ملی است که تلفیقی از هنر عاشورایی و تلویزیونی در نبض زندگی را روایت می‌کند؛ «از سرگذشت».

در عین حال طراحی برنامه به سمتی رفته که به جای بیان صرف منویات و اتفاقاتی که به کرات درباره عاشورا و امت امام‌حسین(ع) بیان شده وجه پنهان انسانی افراد به برکت نام حسین و عنایت سیدالشهدا(ع) دیده شود. از سرگذشت، دو راهی‌های زندگی افراد را به تصویر می‌کشد؛ مجالی را که یک تصمیم می‌تواند شکل زندگی یک انسان را تغییر دهد و او را به چالش بکشد.

دو راهی‌هایی که بارها در طول تاریخ تکرار شده و انتخاب‌ها تعیین کرده‌اند که افراد در سپاه امام‌حسین(ع) قرار گیرند یا با یزید و یارانش همراه شوند. روایت‌هایی عجیب از زیست مردمی ساده و تصمیماتی شجاعانه. در کنار این روایتگران چهره‌های شناخته شده قرار می‌گیرند و درباره این تصمیمات سخن می‌گویند.

شاید بتوان گفت بعد از برنامه موفق «ماه عسل» ما دیگر شاهد نبودیم که سوژه‌های اجتماعی این مدل برنامه‌ها حرف جدیدی برای بیننده تلویزیون داشته‌باشد؛ داستانی که سختی‌هایی واقعه عاشورا را هم تا اندازه‌ای برای مخاطبش تداعی کند.

شاید در نگاه اول به ذهن برسد دیگر قالب تاک‌شوی تلویزیونی به سر رسیده‌است؛ اما باید گفت هنوز هم روایت‌هایی وجود دارد که از جهت فرم و محتوا در بستر برنامه تلویزیونی حرفی برای گفتن دارند. از نکات مهم برنامه که نباید به راحتی از آن عبور کرد، میزانسن و دکور جذاب این برنامه است؛ دکوری ویژه که ناخودآگاه هم مهمان در استودیو و هم بیینده در قاب تلویزیون حس قرار داشتن زیر قبه حضرت اباعبدا... الحسین(ع) و حضرت عباس(ع) را دارد. کلاهخودی که در قلب برنامه جانمایی شده و حضور جسمی و قلبی در کربلا را مجسم می‌کند.

حال می توان گفت که سناریو اصلی بر پایه دوراهی‌ها است؛ مسئله ای که در ماجرای امام حسین(ع) و کربلا که قصه تصمیم‌ها، تردیدها، رفتن‌ها و نرفتن‌ها بود. سوژه‌ها، کاراکترها بر همین مبنا انتخاب شدند.