هنرآنلاین، سال تازه با نفس زیبای بهار و سرسبزی درختان و طبیعت باز هم از راه رسید. سالی که قطعا اتفاقات تلخ و شیرین بسیاری را در دل خود دارد و بهاری نسبتا پربار را حتی در ایام تعطیلات پشت سر گذاشت. در واقع حوزه فرهنگ و هنر با وجود تعطیلات نوروزی خالی از اتفاق و تکاپو نبود و مأمنی برای علاقمندان به این هنر و فرهنگ ایجاد کرد.

درگذشت داریوش شایگان

 نخستین اتفاق این حوزه درگذشت دردناک داریوش شایگان بود. داریوش شایگان، نویسنده و فیلسوف معاصر که از پنجم بهمن‌ماه سال گذشته به علت سکته مغزی در بیمارستان فیروزگر تهران بستری بود، دوم فروردین و با شروع سال جدید درگذشت.

شایگان متولد سال ۱۳۳۱ در تهران بود. او پس از اخذ مدرک دکترا در رشته هندشناسی در سال ۱۳۴۷ به ایران بازگشت و به تحقیقات خود پیرامون ادیان به‌ویژه ادیان هندی ادامه داد.

از جمله آثار وی می‌توان به "آسیا در برابر غرب"، "ادیان و مکتب‌های فلسفی هند"، "تصوف و هندوئیسم"، "افسون زدگی جدید"، "هویت چهل تکه و تفکر سیار"، "زیر آسمان‌های جهان"، "بت‌های ذهنی و خاطره‌های ازلی"،  "سرزمین سراب‌ها"، "انقلاب دینی چیست؟"، "آمیزش افق‌ها بینش اساطیری"، "پنج اقلیم حضور"، "در جستجوی فضاهای گمشده" و "فانوس جادویی زمان" اشاره کرد.

 

بازدیدهای نوروزی وزیر ارشاد

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عصر دوشنبه ششم فروردین‌ماه از نمایشگاه "مروری بر آثار و زندگی علی اکبر صادقی" در موزه هنرهای معاصر تهران دیدن کرد.

 سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و سید مجتبی حسینی معاون امور هنری در آغاز سال جدید از نمایشگاه "مروری بر زندگی و آثار علی اکبر صادقی" در موزه هنرهای معاصر تهران بازدید کردند.

نمایشگاه "مروری بر زندگی و آثار علی اکبر صادقی" با بیش از ۲۰۰ اثر هنری از آثار نقاشی، نقاشی دیواری، مجسمه، طراحی، طراحی روی شیشه، تصویرسازی و نیز فیلم‌های پویانمایی از این هنرمند از هشتم بهمن ماه سال گذشته در موزه هنرهای معاصر تهران آغاز شده است و این نمایشگاه تا 25 فروردین ماه جاری ادامه دارد.

بازدید وزیر ارشاد از نمایشگاه علی اکبر صادقی در موزه هنرهای معاصر

 

همچنین سیدعباس صالحی صبح روز 7 فروردین ماه با حضور در مصلای حضرت امام خمینی (ره) ضمن بازدید از روند آماده سازی محل برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران، نشستی نیز با مدیران و معاونان سازمان‌ها و نهادهای برگزار کننده این رویداد فرهنگی داشت.

صالحی در این بازدید از روند آماده‌سازی محل برگزاری سی و یکمین نمایشگاه بین المللی کتاب تهران از جمله طبقات رواق شرقی و غربی مصلای امام خمینی (ره) که برای نخستین بار در نمایشگاه امسال مورد بهره‌برداری قرار خواهد گرفت، بازدید کرد.

در این بازدید محسن جوادی معاون امور فرهنگی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و جمعی از مدیران و دست‌اندرکاران این وزارتخانه و سازمان‌ها و نهادهای برگزار کننده حضور داشتند.

در ادامه فعالیت‌های نورزی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی هشتم فروردین ماه از ویژه برنامه‌های نوروزی برج آزادی بازدید کرد.

بر اساس این گزارش، سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، سید محمد مجتبی حسینی معاونت امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی، علی اکبر صفی‌پور مدیرعامل بنیاد فرهنگی هنری رودکی، دلاور بزرگ‌نیا مدیرکل میراث‌فرهنگی استان تهران، نعمت‌اله پایان رئیس مجموعه فرهنگی هنری برج آزادی و داود لطفی قائم مقام شهرداری منطقه 9 با حضور در این مجموعه از تمامی برنامه‌های برج آزادی دیدن کردند.

داریوش مهرجویی در جشنواره بین‌المللی فیلم مسقط

افتتاحیه دهمین جشنواره فیلم مسقط و یکی از جشنواره‌های مهم سینمایی عرب، شامگاه دوشنبه ۶ فروردین ماه در مسقط، پایتخت عمان در حالی برگزار شد که سینمای ایران نقش پررنگی را در آن ایفا می‌کند. 

داریوش مهرجویی کارگردان پیشکسوت و نامدار ایرانی به دلیل فعالیت‌های تأثیرگذار در سینمای آسیا و خاورمیانه و تفکر و روش خاص در فیلم‌سازی مورد تقدیر قرار گرفت که در این بخش مهرجویی حضور نیافت و دکتر بهمن اکبری رایزن فرهنگی ایران به نمایندگی از این فیلم‌ساز تندیس و تقدیرنامه را دریافت کرد.

حبیب باوی ساجد مستندساز ایرانی نیز در دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسقط، به عنوان تنها نماینده سینمای ایران در میان هیئت داوران قضاوت آثار مستند را به عهده داشت.

دهمین جشنواره بین‌المللی فیلم مسقط با شعار "سینما همه مارا گردهم می‌آورد" ۶ تا ۱۲ فروردین ماه سال‌جاری در پایتخت عمان برگزار شد.

سفرهای استانی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی

 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همزمان با آغاز سال نو به یزد سفر کرد. او  شامگاه دوشنبه، هفتم فروردین ماه  نخستین گذر فرهنگ و هنر کشور در کوچه تاریخی مازاری‌های یزد را افتتاح کرد.

صالحی همچنین از طرح دوستدار کتاب روستای شمسی شهرستان اشکذر به عنوان روستای برتر دوستدار کتاب کشور در استان یزد بازدید کرد. روستای شمسی در دهستان رستاق شهرستان اشکذر در ٢٥ کیلومتری شمال شهر یزد قرار دارد و سال های ١٣٩٤ و ١٣٩٥ به عنوان "روستای برتر دوستدار کتاب" در کشور انتخاب شد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دیدارهای نوروزی و در بخشی از سفر خود به مشهد با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه، با برخی پیشکسوتان فرهنگ و هنر در مشهد مقدس دیدار و گفت و گو کرد.

 سیدعباس صالحی یکشنبه دوازدهم فروردین با حضور در منزل راشد محصل، ضمن تبریک سال نو از زحمات وی در عرصه ادبیات قدردانی و برای وی آرزوی سلامتی و طول عمر کرد.

صالحی در ادامه با حضور در منزل  اشرف زاده با تبریک سال نو گفت: مفاخر علم و ادب و فرهنگ این سرزمین سرمایه های این مرز و بوم هستند و خراسان مهد فرهنگ ایران است چرا که  بزرگانی را چه در گذشته و چه در عصر حاضر در خود پرورانده است.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی همچنین با حضور در منزل عثمان محمد پرست پیشکسوت عرصه موسیقی سال نو را به وی تبریک گفت و برای وی آرزوی سلامتی و طول عمر کرد.

در این دیدار وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی روند درمان عثمان محمدپرست را جویا شد و تاکید کرد پیگیر  مراحل درمان وی خواهد بود.

 

دیدارهای نوروزی وزیر ارشاد با هنرمندان

سیدعباس صالحی با آغاز سال نو دیدارهای نوروزی با هنرمندان و اندیشمندان را در برنامه کاری خود قرار داد. او  6 فروردین‌ماه به دیدار شهرام ناظری رفت و پای صحبت های این هنرمند برجسته موسیقی نشست. صالحی همچنین در جریان دیدارهای نوروزی خود با اهالی پیشکسوت فرهنگ،  هنر و ادب با استاد محمدرضا حکیمی دیدار و گفت و گو کرد.

همزمان با روز ملی هنرهای نمایشی نیز سید عباس صالحی به دیدار نوروزی جمشید مشایخی، احترام برومند و رضا بابک رفت.

سیدعباس صالحی ابتدا با حضور در منزل جمشید مشایخی سال نو را به وی تبریک گفت و برای این پیشکسوت که پیام روز ملی هنرهای نمایشی را در سال جاری نوشته است، آرزوی سلامتی و طول عمر کرد.

دیدار وزیر با جمشید مشایخی

در ادامه صالحی با حضور در منزل احترام برومند با تبریک سال نو به وی برای مرحوم داود رشیدی طلب آمرزش کرد.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در این دیدار بر جمع‌آوری و انتشار خاطرات و مستندات باقی مانده از داود رشیدی تاکید کرد.

صالحی همچنین آغاز سال جدید و روز تئاتر را به رضا بابک که در این دیدار حاضر بود، تبریک گفت.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در پایان برنامه‌های خود در روز ملی هنرهای نمایشی با حضور در تالار سنگلج به تماشای نمایش "جعفر خان از فرنگ برگشته" به کارگردانی رحمت امینی نشست.

در ادامه دیدارهای نوروزی با اصحاب فرهنگ و رسانه؛ سید عباس صالحی با محمدمهدی فرقانی و مهدخت بروجردی دیدار کرد.

سید عباس صالحی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در ادامه دیدارهای نوروی خود با اصحاب فرهنگ، هنر و رسانه با دو تن از استادان حوزه رسانه و ارتباطات دیدار و گفت و گو کرد.

سیدعباس صالحی با حضور در منزل محمدمهدی فرقانی پیشکسوت حوزه رسانه و مطبوعات و مهدخت بروجردی همسر وی و استاد ارتباطات ضمن تبریک سال نو به آن‌ها درباره موضوعات رسانه و ارتباطات با  آنان به گفت و گو نشست.

همچنین معاون امور هنری وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و مدیرکل هنرهای نمایشی با علی نصیریان دیدار کردند.

بر اساس این گزارش، سید مجتبی حسینی معاون امور هنری و شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی عصر چهارشنبه هشتم فروردین‌ماه با حضور در منزل علی نصیریان؛ نمایشنامه نویس، کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر و سینما دیدار و گفت‌و‌گو کردند و سال نو را به این هنرمند تبریک گفتند. در این دیدار داریوش مودبیان؛ مترجم و کارگردان تئاتر نیز حضور داشت.

 

دنیای رنگارنگ "نوروزگاه" 

نوروزگاه تهران، ایستگاهی برای تفریح‌های فرهنگی و هنری از 4 تا 11 فروردین با ارائه برنامه‌های فرهنگی متنوع مانند، نقاشی، کاریکاتور، موسیقی، نمایش و نقالی میزبان شهروندان و گردشگران شد. مراسم افتتاحیه نوروزگاه در بلوار کشاورز با حضور دکتر ولی‌الله شجاع پوریان معاون فرهنگی و هنری شهرداری تهران، دکتر برزین ضرغامی مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران، و جمعی از مدیران شهرداری برگزار شد.

اجراهای متعدد در روز ملی هنرهای نمایشی

مجموعه تئاتر شهر از روز ششم فروردین ماه با اجرای چند نمایش محیطی در محوطه این مجموعه و از هفتم فروردین ماه با اجرای چند نمایش در تالارهای مختلف به استقبال روز ملی هنرهای نمایشی رفت.

بر اساس برنامه‌ریزی‌های انجام گرفته ویژه برنامه‌های روز ملی هنرهای نمایشی طی روزهای ششم و هفتم فروردین‌ماه  با حضور 9 گروه نمایشی در محوطه تئاتر شهر برگزار شد.

اجرای نمایش آیین‌های نوروزی توسط گروه نمایش "فطرس" به کارگردانی عادل علیزاده، "عمو نوروز و هفت سین" نوشته و کار پیام عزیزی، "صدای پای بهار" با تنظیم اشعار و موسیقی امیرمحمد انصافی و کارگردان مریم تهرانی، "خیمه شب بازی" به کارگردانی میثم یوسفی، گروه مجسمه‌های زنده به سرپرستی حمید قریشی، آیین‌های نوروزی نمایش عروسکی توسط گروه نمایشی "توکا" به طراحی و کارگردانی سمیه گلباز و داوود بختیاری، نمایش آیینی نوروز خراسان جنوبی توسط گروه مریدان شیخ جام به سرپرستی علی زرافشان، نمایش "نوروز در سفر" توسط گروه نمایشی "انارک" به  نویسندگی و کارگردان علی رحیمی و ابراهیم رحیمی و پرفورمنس "سین‌های نوروزی" توسط گروه کارگاه تئاتر خیابانی ایران به سرپرستی امیرحسین شفیعی از جمله برنامه‌هایی بودند که اجرا شدند.

اجرای هنرهای نمایشی در محوطه تئاتر شهر

در حوزه اجراهای صحنه‌ای نیز، چند اثر نمایشی از روز هفتم فروردین ماه میزبان مخاطبان تئاتر در تالارهای سایه، قشقایی و چهارسو بود.

"نحس" عنوان نمایش جدیدی به نویسندگی و کارگردانی تینو صالحی است که از روز هفتم فروردین‌ماه ساعت 19 با مدت زمان 110 دقیقه و قیمت بلیت 30 هزار تومان در تالار قشقایی به صحنه رفت.

در تالار سایه هم نمایش جدیدی با عنوان "دیور" به نویسندگی هاله مشتاقی نیا و کارگردانی آرین رضایی از روز هفتم فروردین ماه به صحنه رفت. در این اثر نمایشی که از تاریخ یاد شده ساعت 19:30 به مدت زمان 90 دقیقه و قیمت بلیت 30 هزار تومان به صحنه رفت  فرید قبادی، الهام شعبانی و محمد هادی عطایی ، رویا افشار، پریسا مقتدی، شیوا اردویی، رویا دعوتی به عنوان بازیگر ایفای نقش کردند.

نمایش "فتوحات گلشیری" با دراماتورژی مجتبی کریمی، کارگردانی یوسف باپیری و بازی عباس جمالی، بهار کاتوزی، فرزانه میدانی و مریم نورمحمدی هم  که از اسفند ماه سال 96 در تالار چهارسو به صحنه رفته، از روز نهم فروردین ماه ساعت 20 با مدت زمان 75 دقیقه و قیمت بلیت 25 هزار تومان به اجرای خود ادامه داد.

در تالار اصلی نیز از روز 14 فروردین ماه نمایش "هملت و دن کیشوت" به نویسندگی زوایرخلاپیان و کارگردانی تاجبخش فناییان ساعت 19:30 با مدت زمان 90 دقیقه و قیمت بلیت 40 هزار تومان اجرا شد.

نمایش "مرزداران" به نویسندگی وحید رهجو و حسین ملکی، کارگردانی وحید رهجو و بازی مهدی بازدار، شاهو رستمی، سپهر زمانی، حامد مهراندیش، امیر کامران، پیمان صفرزاده هم نمایش جدید دیگری بود که از روز 15 فروردین ماه سال 97 ساعت 18 با مدت زمان 60 دقیقه و قیمت بلیت 15 هزار تومان به صحنه رفت.