به گزارش هنرآنلاین، فنائیان این اینستالیشن را با هدف معرفی اندیشه‌ها و شخصیت حکیم عمرخیام و با مشارکت شهرکتاب الف اجرا کرد . این آیین با اجرای قطعه ای زنده به نام galaxy و میمودرامی به نام outgrowth که فنائیان طراحی کرده و ساخته است ، درمعرض دید علاقمندان گشایش یافت.

آرش فنائیان با اشاره به این نکته که این اینستالیشن درباره عمرخیام نیست بلکه حکیم ، این اثررا سبب شده‌اند.. گفت : دراین اینستالیشن درختانی را     می‌بینیم که ریشه درآسمان وشاخه درزمین دارند . پردیس هم الهام گرفته از       اندیشه‌های خیام است. همچنین صورفلکی نیزکه درآن مشاهده می‌شوند ؛ اشاره ای به اختر شناس بودن خیام وآسمان دارند. قطعه بی کلام galaxy هم روایتگرفلسفه تکراراست و میمودرام outgrowth با بازی دنیا روحانی نیز، گشایش و مسیر رنجبار باروری را به نمایش می‌گذارد.

فنائیان درباره این اینستالیشن خاطرنشان کرد:

انگارکه نیست هرچه درعالم هست

پندارکه هست هرچه درعالم نیست

قابل توجه است ، این اینستالیشن ، دومین اثراز مجموعه اینستالیشن های "شعرای کلاسیک جهان" است و آرش فنائیان پیش ازاین پروژه"رومی" را درآذرماه سال 94 و همزمان با هفته بزرگداشت مولانا درقونیه، اجرا کرده است.

ساخت درخت‌های پردیس این اینستالیشن توسط"بهنام معیریان" صورت گرفته وخوشنویسی خط گوتیک، لاتین و پارسی آن نیزکار"الهام دهقان نیری"است . کیانا وحیدی منش، دنیا روحانی، مهرسا دبیری، بابک قاسم زاده اصل، سامان دلدار، رؤیا شاهنده، مونا مجاوری، کیمیا اوجبی، امیرمحمد امیدواران، ماهگل احمدی، بصیراحسانی و سوگل سلیمانی از جمله هنرمندانی هستند که در اجرای این آیین با فنائیان همکاری کرده‌اند.

این آیین تا 19 خرداد درشهرکتاب الف درمعرض دیدعموم خواهد بود واجرای آیین آن نیزدرساعت 7 عصرروزهای 18 و19 خرداد تکرارخواهد شد. علاقمندان برای دیدن این آیین می‌توانند ساعت ۷ عصرروزهای یادشده به  شهرکتاب الف واقع در: زعفرانیه، خیابان مقدس اردبیلی ، میدان الف، خیابان الف شمالی، پلاک ۱مراجعه کنند.