به گزارش هنرآنلاین به نقل از رسانه خبری سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران، شهرام بابایی مدیر هنرهای تجسمی و امور موزه‌های سازمان فرهنگی هنری از برگزاری نشست هم اندیشی به مناسبت روز جهانی موزه خبر داد و گفت: این نشست هم‌اندیشی با حضور دکتر احمد محیط طباطبایی رییس کمیته ملی موزه ایران، کارشناسان و مسئولان موزه‌ها و خانه موزه‌های زیر نظر سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران با موضوع روز جهانی موزه‌ برگزار شد.

برنامه‌های روزجهانی موزه یکم تا هشتم خرداد

بابایی با اشاره به اینکه موزه‌ها در توسعه فرهنگی و هنری شهر بسیار مهم هستند، گفت: موزه‌ها مجموعه منحصر به‌فردی هستند و قابلیت ایجاد ارتباط فرهنگی بین حال و گذشته را دارند. به همین دلیل موزه‌ یکی از نهادهای مهم فرهنگی هنری است که در توسعه جوامع مدرن نقش مهمی را ایفا کرده است.

وی تلاش مدیران در راستای معرفی موزه‌ها و خانه موزه‌ها و برنامه‌ریزی متناسب با هویت هر خانه موزه و موزه را از اقدامات مهم در این زمینه دانست و بیان کرد:

در این نشست پیرامون برگزاری ویژه برنامه‌هایی به مناسبت روز جهانی موزه‌ در تاریخ ۲۸ اردیبهشت‌ماه صحبت شد و قرار بر این شد که این ویژه برنامه‌ها یکم تا هشتم خردادماه اجرا خواهد شد. کمیته جهانی موزه‌ها (ایکوم) همه ساله شعاری را برای روز جهانی موزه‌ در نظر می‌گیرد، شعار امسال نیز (موزه‌ها و داستان‌های مناقشه‌آمیز؛ روایت‌های ناگفتنی در موزه‌ها) است.

بابایی در ادامه به اهداف نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری شهرداری تهران اشاره کرد و گفت: بعد از نشست هم‌اندیشی برگزاری ویژه برنامه‌های روز جهانی موزه‌، نوبت به برگزاری نشست‌های فصلی نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری رسید. در واقع در ابتدای هر فصل نشست‌هایی با مدیران نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری برگزار می‌شود. در این نشست نیز برنامه‌های تابستان نگارخانه‌ها بررسی شد. ضمن اینکه امسال تمرکز نگارخانه‌های سازمان در ۳ محور

 (۱. ارائه آثار با کیفیت در نگارخانه‌ها، ۲. عرضه و فروش آثار هنرهای تجسمی، ۳. حمایت از هنرمندان نیمه حرفه‌ای و حرفه‌ای) برنامه‌ریزی شده است.

 

وی ادامه داد: با توجه به اینکه بعد از شکل‌گیری حراج‌های منطقه‌ای و بین المللی فضای مناسبی برای جذب مخاطبان، مجموعه‌داران و علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی به وجود آمده و بیشتر علاقه‌مندان اثر هنری را نه فقط به لحاظ زیبایی‌شناسی بلکه به عنوان کالای ارزشمند برای سرمایه‌گذاری انتخاب می‌کنند که در نوع خود بسیار نگاه ارزشمند و درستی است. از این‌رو با فعالیت جدی نگارخانه‌های محله‌ای و منطقه‌ای در سطح شهر تهران می‌توان نگاه عمومی را به اثر هنری تغییر داد تا بیشتر قشر متوسط برای خریداری و سرمایه‌گذاری تشویق شوند.

تلاش در رونق بیشتر در بازدید از نگارخانه‌ها و خرید اثر هنری از سوی شهروندان تهران از دیگر اهدافی است که شهرام بابایی به آن اشاره کرد و افزود: به نظر اکثر کارشناسان و صاحب نظران یکی از اهداف مهم در نگارخانه‌ها، ساماندهی و شناساندن هنرمندان جوان و خلاق به جامعه هنری است که این خود تلاش زیادی می‌طلبد. امروزه نقش مدیر نگارخانه و عوامل دیگر نقش بسیار ارزرشمندی در شناساندن و راهنمایی مسیر درست برای هنرمندان و به ویژه جوانان با استعداد دارد. همچنین در این نشست قرار شد که تعدادی از نگارخانه‌ها نیز همزمان با روز جهانی موزه فعالیت کنند و نام تعدادی از نگارخانه‌ها نیز جزو نقشه گردشگری میراث فرهنگی ذکر شود تا گردشگران بتوانند از برنامه‌های این مراکز نیز استفاده کنند.

 

تبدیل نگارخانه‌های درجه ۲ به درجه ۱

بابایی با بیان اینکه تعدادی از نگارخانه‌ها نیز همزمان با روز جهانی موزه برنامه‌هایی را ترتیب داده‌اند به ذکر نام این نگارخانه‌ها در نقشه گردشگری میراث فرهنگی به منظور استفاده گردشگران اشاره کرد و گفت: پیش از این نگارخانه‌ها به درجه‌های ۱، ۲ و ۳ تقسیم می‌شدند.  در تلاش هستیم که طی پنج سال آینده نگارخانه‌های درجه ۲ سازمان فرهنگی هنری، تبدیل به نگارخانه‌های درجه یک شوند. همانطور که در۱۰ سال اخیر نیز نگارخانه‌های درجه ۳ تبدیل به نگارخانه‌های درجه ۲ شدند.  به این ترتیب کیفیت نمایشگاه‌های نگارخانه به سطحی بالاتر از سطح اکنون خواهد رسید و هنرمندان بیشتری، برای برگزاری نمایشگاه‌های خود در این نگارخانه‌ها استقبال خواهند کرد.

وی در خصوص ویژگی‌های متمایز کننده نگارخانه‌های سازمان فرهنگی‌ هنری نسبت به نگارخانه‌های دیگر بیان کرد: یکی از ویژگی‌هایی که نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری را نسبت به نگارخانه‌های دیگر متمایز می‌کند، این است که حمایت از هنرمندان نیمه حرفه‌ای را نیز در دستور کار قرار داده است. به طور کلی هنرمندان حرفه‌ای، نیمه حرفه‌ای و تازه‌کار در نگارخانه‌های سازمان فرهنگی هنری جای خود را دارند.