سرویس تجسمی هنرآنلاین: هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران به مناسبت هفته نکوداشت مقام معلم و با حضور استادان و مدرسان و فارغ‌التحصیلان سال‌های دور و نزدیک این هنرستان، طی مراسمی تحت  عنوان "یاد بعضی نفرات..." از تلاش‌ها و خدمات منوچهر معتبر در بیش از سه دهه آموزش طراحی و نقاشی قدردانی کرد.

در این مراسم  که عصر روز چهارشنبه 13 اردیبهشت‌ماه با حضور جمعی از مدیران؛ سید عباس عظیمی مدیرعامل موسسه هنرمندان پیشکسوت، علی‌محمد زارع سرپرست موزه هنرهای معاصر، احسان آقایی مدیر هنرستان هنرهای زیبای پسران و هنرمندانی همچون، عباس مشهدی زاده، بهزاد شیشه‌گران، جعفر نجیبی، علی ذاکری، امیر راد و... برگزار شد. پس از پخش مستند کوتاهی از فعالیت‌های این استاد قدیمی به کارگردانی محمدرضا عینی تحت عنوان "رقص تنهایی" ، محمدحسین اسماعیلی معاون هنری و سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران طی سخنانی،  اظهار کرد: معلمینی که در هنرستان‌های هنرهای زیبا به آموزش هنر می‌پردازند، دارای جایگاه ویژه‌ای هستند، چون هنرستان‌های هنرهای زیبا به عنوان شناسنامه و هویت فرهنگی و هنری سرزمین باستانی و کهن ایران محسوب می‌شوند و در حقیقت خاطره هنری کشور ما در این هنرستان‌ها شکل گرفته و ماندگار  شده است.

او ادامه داد: تعلق خاطری که نسبت به این هنرستان‌ها وجود دارد، نشان دهنده این است که این هنرستان‌ها حقیقتا تاثیرگذار هستند و بزرگداشت استاد منوچهر معتبر که یکی از معتبرترین اساتید هنری ایران محسوب می‌شوند در حقیقت نمادی از پاسداشت مقام هنر و معلم و به طور کلی شان انسان‌های بزرگی است که طی سالیان متمادی در این هنرستان‌ها و سایر مراکز هنری با عشقی وافر و بدون هیچ چشم داشتی اندیشه‌ها و ارزش‌های والای خود را به نسل‌های بعدی منتقل کرده‌اند.

بزرگداشت منوچهر معتبر در هنرستان هنرهای زیبای تهران

عباس مشهدی‌زاده مجسمه‌ساز بنام و مدرس دانشگاه نیز در این مراسم ضمن تاکید بر اهمیت و تاثیر وجود چهار هنرستان قدیمی در شهرهای اصفهان، تبریز و تهران در شکل‌گیری قشون قابل توجهی از صاحبان برجسته هنری، خاطرنشان کرد: به جرات می‌توان گفت رنگین بودن سه دهه پربار 30، 40 و 50 از جنبه هنری بیشتر نتیجه خروجی‌های این چهار مدارس هنری بود که در این دهه‌ها دایر شد، آنچنان که آثار هنرمندان آنها در موزه‌های معروف جهان آویزه دیوارها است.

او با اشاره به پیشینه آشنایی خود با منوچهر معتبر، گفت: من منوچهر معتبر را از  سال 39 می‌شناسم و پای او را من به این مدرسه (هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران) کشاندم و کسانی که با او کار کرده‌اند اذعان دارند که او برای این مدرسه و هنر کشور یک برکت بوده است.

در پایان نیز هنرستان هنرهای زیبای پسران تهران، موسسه هنرمندان پیشکسوت و اداره کل وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی استان تهران هریک با اهدای  لوحی از منوچهر معتبر هنرمند پیشکسوت طراحی و نقاشی تجلیل کردند. 


عکس‌ها : سعید ربیعی