به گزارش هنرآنلاین به نقل از روابط عمومی نخستین جایزه هنری قلب تهران، علی هاشمی شهرکی؛ عضو شورای هنری این جایزه گفت: امروز تاثیر ارتباط تصویری بیشتر از ارتباط نوشتاری است و هنر و تصویر برای بیان تاریخ، مسایل اجتماعی و رخدادهای منطقه 12 تهران قابلیت بسیاری دارد.

هاشمی شهرکی افزود: امروزه که مخاطبان پرمشغله تر و کم حوصله تر هستند بیان مباحث و مفاهیم با تصویر جذاب تر و تاثیرگذارتر است و مفاهیم از طریق تصویر بهتر و سریع تر درک می شود. بنابراین برای هنر و تصویر می تواند منطقه 12 تهران را که قلب و مهد تهران است، معرفی کند. تهران از همین منطقه شکل گرفته است و تاریخ تهران و تحولات سیاسی، تاریخی، اقتصادی و اجتماعی در این منطقه رقم خورده است، اما هنوز بسیاری از مردم تهران و حتی ساکنان منطقه با مسایل و داستان های این منطقه  آشنایی ندارند و هنر در این زمینه تاثیرگذار است.

دبیر رشته تصویرگری نخستین جایزه هنری قلب تهران گفت: تصویرگری، هنر شناساندن و معرفی کردن است و می تواند قصه ها، تاریخ، مکان های تاریخی و گردشگری قلب تهران را معرفی کند. مسایل و اتفاقات تهران قدیم مانند مباحث اجتماعی، میادین اصلی و قدیمی تهران، بافت منطقه و بازار و ... دستمایه مناسبی برای تولید هنری و تصویرگری هستند و تصویرگران آزادانه با هر بیانی می توانند به مسایل منطقه 12 تهران بپردازند. کمیک استریپ سال ها در ایران مغفول مانده بود اما مدتی است که مورد توجه قرار گرفته است و مخاطبان بویژه از 10 سالگی به بعد با آن ارتباط برقرار می کنند. درباره موضوع منطقه 12 تهران، مسایل، داستان ها و رخدادهای آن هم کمیک استریپ بستر مناسبی است و اعتقاد دارم جشنواره ای فقط در زمینه کمیک استریپ می تواند برای منطقه 12 تهران برگزار شود.

هاشمی شهرکی با اشاره به بخش ویژه جایزه هنری قلب تهران با موضوع حادثه پلاسکو و آتش نشانان گفت: حادثه پلاسکو جنبه های متفاوتی داشت که هنرمندان می توانند به آن بپردازند و تصویرگری هم ظرفیت مناسبی است تا حس انسان دوستی، مسئولیت پذیری و از جنبه عاطفی و اجتماعی آتش نشانان و حادثه پلاسکو را به تصویر بکشند. بعد از حادثه پلاسکو تعدادی از تصویرگران بر اساس تاثیری که گرفته بودند، به جنبه های عاطفی و اجتماعی حادثه پرداختند که این آثار در انجمن تصویرگران هم نمایش داده شد.

هاشمی شهرکی با اشاره به انتشار مجله هفتگی "توپخانه" با رویکرد طنز و کاریکاتور درباره منطقه 12 تهران گفت: ما مدتی در همشهری، مجله "توپخانه" را با محور طنز و کاریکاتور به صورت هفتگی منتشر می کردیم و هدف مجله این بود که به واسطه هنر معضلات اجتماعی، قدمت تاریخی، داستان ها و وقایع منطقه 12 تهران را بیان کنیم. در این مجله کمیک استریپ هایی درباره داستان های تاریخی و مسایل، معرفی مشاغل منطقه 12 مثلا تاسیس دارالفنون، ماشین دودی در تهران قدیم در کنار بحث های زندگی شهری امروز منتشر می شد و نشریه در منازل مردم توزیع می شد. بازخوردی که از مخاطبان گرفتیم نتیجه چشمگیری بود و مردم با بیان هنری و تصویری مسایل منطقه ارتباط برقرار کردند. این تجربه نشان داد که هنر و تصویر برای پرداختن به منطقه 12 تهران بسیار تاثیرگذار است. البته این مجله مدتی است که منتشر نمی شود اما توانست ارتباط موثری با مخاطبان برقرار کند.

نخستین جایزه هنری قلب تهران در رشته های عکاسی، آگهی دیواری(پوستر)، کارتون و تصویرگری ۲۵ فروردین تا هشتم اردیبهشت سال ۱۳۹۶ در نگارخانه مدرسه دارالفنون برگزار می شود و علاقه مندان و هنرمندان می توانند تا ساعت ۲۴ روز ۱۴ فروردین سال ۱۳۹۶ در سایت این جایزه به نشانی www.tehranfestival.com  ثبت نام و آثار خود را ارسال کنند