سرویس تجسمی هنرآنلاین: جمشید حقیقت‌شناس درباره پروژه خود که با عنوان "پنهان" در نمایشگاه نهمین جشنواره تجسمی فجر به نمایش در آمده به هنر آنلاین گفت: امسال با توجه به برگزاری جشنواره در موزه هنرهای معاصر به این فکر می‌کردیم که برای ورود نمایشگاه جشنواره چه اثری مناسب است.

او ادامه داد: در حقیقت ورودی نمایشگاه نیاز به ارائه اثری داشت که هم منحصر به فرد و اورجینال باشد و هم این که سفارشی نباشد.

عضو شورای هنری جشنواره تجسمی فجر گفت: در این مسیر ایده‌های مختلفی به ذهن‌مان آمد، اما چیزی که تشخیص دادیم مناسب ورودی نمایشگاه است آن بخش پنهان هنرمند بود که سبب آفرینش همه آثار هنرمند شده است.

حقیقت‌شناس گفت: در واقع منظور از این وجه پنهان، بخشی است که هنرمند با یک نگاه احترام‌آمیز برای خودش یک جایی به آن پرداخته است و خوب همه کسانی که کار هنر می‌کنند در واقع در ابتدا و در شروع هر فعالیتی توانایی لازم را پیدا می‌کنند که بیاییند و یک تصویر از موجودی که آن‌ها را به وجود آورده است از موجودی که زاده آن بوده‌اند، ارائه کنند.

_MG_1933

او ادامه داد: من پیشنهاد کردم که یک گزینشی میان هنرمندان صورت بگیرد و در نهایت 300 یا 400  هنرمند انتخاب شدند که اگر از مادرشان نقاشی و یا مجسمه‌ای دارند و یا عکسی دارند در این سه حوزه، آثار را به ما بدهند و به این فکر کردیم که مادران هنرمندان ورودی جشنواره فجر ما باشند.

این هنرمند نقاش گفت: نکته مهم آن است که این مجموعه سفارش جشنوره هنرهای تجسمی فجر نبود. سفارش هنرمند به خود او بود که ما آن را در ورودی موزه و در نمایشگاه هنرهای تجسمی فجر قرار دادیم.

حقیقت‌شناس گفت: نگاه ما در جشنواره هفتم ، هشتم و نهم نگاهی مبتنی بر بسترسازی است. ما قصد داریم خاک مناسبی برای پرورش همه چیز ،  نه به قصد پرورش یک دانه خاص به وجود بیاوریم. قصد ما این نبود که به چیزی اولویت بدهیم یا بخواهیم چیزی را از اولویت بیندازیم.

او افزود: ما بستر مناسبی را فراهم و پالایش می‌کنیم و شخم می‌زنیم که هر چیزی که قدرت رشد دارد در آن کاشته شود و در این سه سال، به خصوص در دوره هشتم و نهم در پی ایجاد بستر این زمینه‌ها بودیم.

این هنرمند نقاش گفت: در این سه دوره سفارش اثر وجود نداشت. ما شرایطی برای فروش اثر فراهم کردیم. سعی کردیم کارهای تکراری نباشد. در ارائه آثار دوباره تایید چیزهایی که تایید شده‌اند، نباشد. دوباره بساط و بازی‌هایی که فلان هنرمند بیاید و فلان هنرمند نیاید نباشد و خوب همه این‌ها لازمه‌های همان بسترسازی است.

حقیقت‌شناس گفت: در این سه دوره رویکرد جشنواره رویکردی اثر محور و کیفیت محور بوده است. تمام تلاش‌مان این بود که کیفیتی که در بطن هنرهای تجسمی موجود است را به این نمایشگاه انتقال دهیم.

او اظهار داشت: این آثار در گالری‌ها وجود داشته اما به نمایش در نیامده است، شاید در گالری‌ها آثاری که از اینها هم کیفیت بالاتری داشته باشند، وجود دارد اما ما می‌خواستیم به عنوان یک جشن همه کنار هم جمع شوند و  تمام تلاش به این سمت رفته است.

نهمین جشنواره بین المللی تجسمی فجر 3 تا 30 بهمن ماه در موزه هنرهای معاصر و فرهنگسرای نیاوران میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.