سرویس تجسمی هنر آنلاین: محبوبه کاظمی مدیر گالری ترانه باران در گفتگو با هنرآنلاین گفت: زمانی که تصمیم گرفتم گالری تاسیس کنم می‌خواستم این مکان به صورت ویژه به بحث خوشنویسی، خط و نقاشی‌خط بپردازد. برای این موضوع چند انگیزه اصلی در ذهنم بود که صادرات هنر در درجه اول اهمیت قرار داشت.

او ادامه داد: تا مدت‌ها به این مسئله فکر می‌کردم که چگونه می‌شود اثر یا هنری را به بازارهای خارج از ایران عرضه کرد و بعد از این برایم این سوال پیش آمد که کدام هنر قابلیت عرضه اقتصادی در خارج از ایران را دارد به گونه‌ای که مرزپذیر نباشد و بتوان آن را به مقاصد مختلف به فرهنگ‌های مختلف عرضه کرد.

این گالری‌دار گفت: بعد از این به این نتیجه رسیدم که ایران یک کشور سنتی است و دو تمدن ایرانی و اسلامی به صورت توامان در آن ریشه دارد و اگر قرار است هنری از سوی ایران عرضه شود باید نماد یا المانی از این دو را داشته باشد.

کاظمی عنوان کرد: جدای از بحث صادرات، من به دلیل ماهیت فعالیت‌هایم به هنری که در تعامل با حوزه گردشگری باشد هم فکر می‌کردم. به عنوان کار آفرین و طراح گردشگری هنری در ایران انگیزه دوم من این بود که رویکرد اصلی مخاطب و گردشگر هنری در مواجه با اثر هنری ایرانی چیست؟ و او کدام اثر ایرانی را به عنوان اثر هنری می‌پذیرد و با خود می‌برد.

او گفت: در واقع سومین سوالی که برای من وجود داشت این بود که  کدام هنر به عنوان هنر اصلی ایرانی و اسلامی مطرح است که بتوان در بحث گردشگری آن را به جامعه هدفش عرضه کرد و آن هنر ظرفیت‌هایی را داشته باشد که بتوان به آورده‌های آن تکیه کرد.

مدیر گالری ترانه باران گفت: اما در محافل مختلف هر بار که صحبت از خط و خوشنویسی را به میان آوردم، دیدم همه این هنر را پس می‌زنند و کسی به این حوزه وارد نمی‌شود. کمتر کسی در بحث اقتصاد خط و خوشنویسی هم وارد شده بود تا جایی که هنرمندان هم باور کرده بودند که این عرصه هنری در عزلت مانده و خواهد ماند.

کاظمی گفت: بعد از تحقیق‌های بسیار متوجه شدم آن چه که دنبال آن هستم در این حوزه است. منبع اصلی هنر ما و هنر اصیل ایرانی اسلامی خط و خوشنویسی است و یکی از هنرهای ثبت شده جهانی ایران در محیط بین‌المللی است که پتانسیل‌های اقتصادی فراوانی دارد.

او افزود: زمانی که به گستردگی بازار خط و خوشنویسی فکر می‌کردم دیدم، 57 کشور مسلمان در جهان وجود دارد و با توجه به اینکه زبان مشترک آن‌ها قرآن است؛ تبادل فرهنگی ما به واسطه این نماد صورت می‌گیرد. از طرفی در کشورهای اروپایی به خصوص انگلیس و فرانسه امروز جریان حراج‌های هنر اسلامی به خصوص در حوزه خط و خوشنویسی به شدت رونق دارد. حتی در آمریکا هم هنرهای دینی مورد وثوق بسیاری از هنردوستان و مجموعه‌داران قرار گرفته است و جالب است بدانید موزه لوور یکی از گران بهاترین گنجینه‌های  هنرهای اسلامی را داراست.

این گالری‌دار گفت: من متوجه شدم بر خلاف ایران که متاسفانه در آن به خط و خوشنویسی چندان توجهی نمی‌شود، دنیا پتانسیل عرضه این جنس از هنر را که بیشتر رنگ و بوی ایرانی دارد را داراست.

مدیر گالری ترانه باران گفت: من به این هنر وارد شدم چون به نظرم خط در ایران مهجور واقع شده است و البته من این هنر را از قدیم دوست داشتم و یکی از نکاتی که معتقدم در آن وجود دارد، این است که هنر خط قابلیت استفاده در فضاهای مختلف شهری و داخلی را دارد و شما می‌توانید با توجه به وجوه دکوراتیو و معناگرای هر اثری از آن به تناسب مکان‌های مختلف شهری برای تزیین و زیبایی محیط استفاده کنید.

او اظهار داشت: علیرغم این که بیشتر مخاطبان امروز هنری معتقدند که خط و خوشنویسی در میان هنردوستان طرفدار ندارد، من معتقدم که این اتفاق بر مبنای تحقیقات آماری که صورت گرفته چندان صحت ندارد. نکته‌ای که اهمیت دارد آن است که ما در جامعه چند دسته سلیقه داریم که باید در نظر گرفته شود.

مدیر گالری ترانه باران گفت: یک عده از مخاطبان هنر آثار مدرن را دوست دارند که علاوه  بر اصالت خط دوست دارند که اثر جوابگوی نیازهای امروز باشد. از رنگ، اندازه و ترکیب‌بندی آثار تا بسیاری از جزئیات دیگر آن برای این دست از افراد اهمیت دارد که ما به صورت جدی به عرصه خط نقاشی ورود کردیم که به نظر نیاز این قشر را برآورده می‌کند.

کاظمی گفت: اما بخشی دیگر سلیقه‌شان کاملا سنتی است و خط را به همان شکل هفتصد سال پیش دوست دارند که بسیار هم دکوراتیو است. در واقع نکته‌ای که امروز نظر مرا جلب کرده، همین است که بسیاری از مردم خط و خوشنویسی به شیوه سنتی آن را می‌پسندند.

او ادامه داد: اگر این حوزه در ایران به آن معنا رشد نکرده به خاطر عدم تبلیغات و اطلاع‌رسانی است. رسانه‌ها، مجلات و بسیاری از موسسات دولتی وظیفه دارند که درباره خوشنویسی بنویسند اما این اتفاق به درستی رخ نداده است. این عرصه در اقتصاد هنر به گونه‌ای است که دائم بر ارزش مادی آن افزوده می‌شود و این نکته مهمی است.

مدیر گالری باران گفت: حوزه خوشنویسی دو پتانسیل تاثیرگذار دارد. یکی ارزش افزوده و دیگری نوآوری است. مهم‌ترین بخشی که در اقتصاد این عرصه باید روی آن تمرکز کرد ارزش افزوده است. با توجه به قدمت این هنر ما با گنجینه عظیمی مواجه هستیم که در آینده به جایگاه ایده‌آلی که باید می‌رسد.

کاظمی گفت: حراج باران که چندی پیش برگزار شد تبلیغاتی در سطح وسیع، برای خوشنویسی بود. وقتی بحث اقتصاد به میان می‌آید یک سری تاکتیک‌ها وجود دارد کسی  که به این موضوع ورود می‌کند از جریان بازار باید خبر داشته باشد؛ زیرا قیمت آثار خوشنویسی هنوز به قیمت واقعی خود نرسیده است.

او افزود: در وجه اقتصادی به دلیل آن که هنوز به درستی برای این هنر تبلیغ نشده است هنوز تا جایگاه واقعی آن فاصله بسیاری است اگر امروز شما اثری را 30 میلیون تومان خریداری می‌کنید، مطمئنا گنجایش رسیدن به 500 میلیون تومان را دارد. مطمئنا اگر این هنر به درستی معرفی شود به عنوان گنجینه می‌توان آن را به همه جای دنیا، ارائه کرد.

مدیر گالری ترانه باران گفت: در کشورهای غربی هنرمند را مطرح می‌کنند؛ زیرا اگر هنرمند برند شود اثر هنری او هم مهم می‌شود. وقتی این آثار و هنرمندان معرفی شوند و ما با رونق این جریان مواجه شویم، می‌توانیم ارز آوری چشمگیری نیز داشته باشیم. یکی از دلایل شکل‌گیری حراج باران هم این بود که وظیفه این برند سازی را به دوش می‌کشید.