سرویس تجسمی هنر آنلاین: پنج‌شنبه 16 دی‌ماه موزه هنرهای معاصر در بیستمین شب، سی پرفورمنس، سی هنرمند، سی روز، میزبان اجرای"کافه ولتر" علی فیروز جنگ بود.

در انتهای گالری شماره هشت پرده سفیدی نصب و در دو سمت این پرده دو میز قرار گرفته بود. از سمت راست این پرده رولی که بر روی آن نمادها، نوشته‌ها، نقاشی‌ها و تصاویری درباره تاریخ هنر چاپ شده بود تا بیرون گالری ادامه داشت.

مردم برای ورود به این گالری مجبور بودند که پای خود را بر روی این متریال بگذارند. دست سمت راست که از این پرده بیرون زده بود، آرام آرام شروع به جمع کردن این رول کرد و بعد با خرد کردن این رول کاغذی، آن را به دست‌های دیگر می‌داد تا به دست سمت چپ برسد و در نهایت دستی که از چپ پرده بیرون آمده بود این خرده‌های کاغذ را بر روی بوم می‌چسباند. این روند تا آن‌جا ادامه پیدا کرد که از خرده کاغذهای پاره شده، اثری خلق شد که بر روی سه پایه قرار گرفت و دست سمت چپ با امضای آن، محل اجرا را ترک کرد و پرفورمنس به پایان رسید.

سی پرفورمنس ،سی هنرمند، سی روز 20

علی فیروزجنگ طراح این پرفورمنس به هنرآنلاین گفت: ما بر روی پرده تصاویری از تاریخ هنر، تاریخ پرفورمنس‌آرت و فعالیت‌های دادائیست‌ها که در کافه ولتر شکل گرفت را به تصویر کشیدیم. اجرایی که در مقطعی از تاریخ آغازگر بسیاری از اتفاق‌ها در عالم هنر بود.

وی ادامه داد: در واقع کافه ولتر مکان مهمی در تاریخ هنر به حساب می‌آید که علیرغم عمر کمی که داشت به نوعی نقطه آغازینی برای مکتب دادائیست به حساب می‌آید.

این پرفورمنس آرتیست گفت: کافه ولتر  و اتفاق‌هایی که در آن رخ می‌داد اثرات مهمی بر آیندگان گذاشتند و بسیاری از مکاتب بعدی هنر حاصل تلاش‌های کوتاه بنیان‌گذاران این مکتب هنری است.

فیروز جنگ گفت: هدف من از این اجرا نقد فضای هنری حال حاضر دنیا و ایران با نگاهی به اقدامات دادائیست‌ها بود. زمانی که با مفاهیمی دادائیستی شرایطی را فراهم می‌آورید که مشارکت‌کننده پای خود را بر روی متریال هنری بگذارد یک تضادی را به وجود می‌آورد که این تضاد می‌تواند خود به خلق مفهومی جدیدی در عرصه هنر اشاره کند.

وی افزود: در واقع دست‌هایی که در شکل‌گیری اثر نهایی پرفورمنس "کافه ولتر" را شکل دادند به نوعی نماینده دست‌های پشت پرده‌ای هستند که هیچ ربطی به متریال ابتدایی ندارد و این چرخه‌ای است که تنها مربوط به ایران نیست و در یک شکل جهانی چرخه‌ای ناکارآمد و معیوب را به وجود آورده است.

این پرفورمنس آرتیست گفت: این چرخه از مخاطب هنر شروع می‌شود و بعد با دخالت سران قدرت و دست‌های واسطه‌ها به نقطه‌ای می‌رسد که دیگر هیچ منطقی ندارد.

ششمین فستیوال سی پرفورمنس، سی هنر مند، سی روز، تا سی‌ دی‌ماه به جز جمعه و شنبه‌ها ساعت 17 در موزه هنرهای معاصر برقرار است.