سرویس تجسمی هنر آنلاین: آلما سینایی که این روزها نمایشگاه ویدئو و چاپ دستی‌های خود با عنوان "ماضی مقطع" را در گالری زیر زمین دستان برپا کرده به هنرآنلاین گفت: من در این نمایشگاه دو ویدئو دارم که در آن نوارهای رنگی تلویزیونی، یا به اصطلاح الگوهای تِست، موتیف تکرارشونده‌ای است که هم در نقش پرکننده‌خلا ظاهر می‌شود و هم  نشان از انقطاع و وقفه دارد.

وی ادامه داد: در واقع این موتیف مخرج مشترک و همچون زمینه‌ای از پیش‌چیده برای خاطراتی است که  همزمان با زاده شدن در معرض فرآیندهای رسم، محو می‌شوند. در واقع این تصاویر بیان نمونه‌واری از دگردیسی خاطراتی است که در بستر تکرار موتیف‌های پویا و مصوت شکل‌شان تغییر می‌کند.

سینایی گفت: از طرفی پرتره‌ها که شکلی کاملا ایستا و غیر محرک دارند در یک هم بستگی بصری و مفهومی با این ویدئو‌ها قرار گرفته‌اند. در خود چرخیدن دائمی برخی خاطرات در این ویدئوها به گونه‌ای است که آن‌ها شکل واقعی خود را از دست می‌دهند و با گذشت زمان این خاطرات در میان اشیاء ته‌نشین شده و از طرف دیگر خود به یک جسم مستقل تبدیل می‌شوند.

وی افزود: در واقع این اشیا در آغاز گردآوری می‌شوند تا افراد غایب را نمایندگی کنند، اما سرانجام یاد افراد در آنها ته‌نشین می‌شود و زندگی خود را مستقل از آنچه یادگارش بودند در پیش می‌گیرند. برای همین وجود نوارهای رنگی چون پس زمینه‌ای مشترک دائما یادآور کسی است که دیگر وجود ندارد و حاضر نیست.

نمایشگاه ویدئو و چاپ دستی‌های آلما سینایی در گالری زیرزمین دستان

این هنرمند نقاش گفت: البته آن پرتره‌ها همچنان در جایگاه مستقل خود باقی مانده و من قصد نداشتم که حرکت آن شخصیت‌ها به سمت یک شی‌وارگی را نشان بدهم. در واقع خاطرات آن افراد است که از پیرامون و از آن‌ها گرفته شده و به ویدئوها منتقل شده است و این دگردیسی در ویدئوها اتفاق می‌افتد.

سینایی در مورد این که چرا از تکنیک تصویرسازی استفاده کرده است گفت: من در ترسیم ذهنیتم به این فکر کردم که این سادگی بیش از هر چیز در کدام تکنیک قابل ارائه است. از جهاتی تصویرسازی هم تکنیکی بود که به صورت ویژه بر روی آن کارکرده‌ام. من از نوعی پارچه در این فرایند استفاده کردم که احساس می کنم این نوع از پارچه به شدت می‌توانست در ترسیم این پرتره ها و خلق فضای مورد نظر خودم پیش برنده باشد.

نمایشگاه ویدئو و چاپ دستی‌های آلما سینایی در گالری زیرزمین دستان

آثار ویدئو و چاپ دستی آلما سینایی با عنوان "ماضی مقطع" تا 21 دی در گالری زیر زمین دستان به نشانی خیابان فرشته، خیابان بیدار، پلاک 6 به نمایش در می آید

عکس ها : مجتبی عرب زاده