سرویس تجسمی هنر آنلاین: علیرضا چمک که نمایشگاه نقاشی‌هایش با عنوان "خواب‌های یک ماهی" در گالری نگر برپا شده درباره آثارش به هنرآنلاین گفت: این نقاشی‌ها از منظر بسیاری از مخاطبان چیزی مابین طراحی و نقاشی است. بدون شک مادر نقاشی، طراحی‌ست و یک بخش عمده هر اثر نقاشی وابسته به طراحی است.

وی ادامه داد: من برای کشیدن هر نقاشی تنها به یک اتود بسنده نمی‌کنم و دائم در حال طراحی‌های رنگی و غیر از آن هستم و فکر می‌کنم همین مسئله در نقاشی‌هایم نمود پیدا کرده و عنصر طراحی را بزرگ جلوه می‌دهد.

این هنرمند نقاش گفت: یکی از دیگر المان‌هایی که ممکن است این دیدگاه که نقاشی‌های من  خیلی به طراحی نزدیک هستند را بیان کند، شاید به دلیل پالت‌های محدود رنگی است. اگر چندین طیف رنگ وجود داشت مطمئنا نگاه‌ها جور دیگری می‌شد اما سعی کردم  در یک مرز میان طراحی و نقاشی تعادلی برقرار کنم و از دل آن تصاویری بیرون بکشم که حاصلش این تابلوها شد.

 

 

photo_2016-12-01_16-03-24

چمک اظهار داشت: در طول این نمایشگاه هم سعی کردم زیاد در مورد آثارم به مخاطبان توضیحی ندهم. چون که برای او یک دریچه باز می‌شود و او را وادار می‌کند که از آن دریچه تنها به آثار من نگاه کند و از این منظر مفهوم مد نظر که می‌خواهد به معنای اثر بیافزاید از این دریچه بسط پیدا نمی‌کند. در حقیقت این تصاویر برای هنرمند یک معنا دارد و نمی‌خواهم این معنا در درک مخاطب تصرف و آن را عوض کند.

وی افزود: بیش‌تر این آثار که به نوعی انتزاعی و یا سوررئالیستی جلوه می‌کنند از دل واقعیت بیرون آمده و رگه‌هایی رئالیستی دارند. بسیاری از این تصاویر را دیده‌ام و برای خودم اتفاق افتاده است. در بسیاری از ساعت زندگی روزمره و در برخورد با محیط من این تصاویر را ثبت می‌کنم و با چشم از آن عکس می‌گیرم و در نهایت  این تصاویر ثبت شده در موقعیت صحیح خودش جای می‌گیرد.

این هنرمند نقاش گفت: زمانی که مشغول طراحی کردن هستم واقعا به رنگ و معنای آثار فکر نمی‌کنم. گاهی خودم متوجه نمی‌شوم که چه اتفاقی دارد رخ می‌دهد و در نهایت که اثر تمام شد به خودم می‌گویم این معنایش چه چیزی است؟ این به آن معناست که این تصاویر برای خودم هم گنگ هستند، در حقیقت پروسه کاری چیزی شبیه به کما رفتن است.