سرویس تجسمی هنرآنلاین: رضا لواسانی که قرار است طراحی‌های خود را با عنوان"غزل‌واره" در گالری اثر به نمایش درآورد به هنرآنلاین گفت: طراحی‌های این نمایشگاه در واقع مجموعه‌ای از آثاری است که به زبان و ادبیات فارسی و انعکاس آن در تصویر می‌پردازد.

وی ادامه داد: به عنوان مثال ما یک متن مشخص به عنوان شاهنامه داریم که در طی زمان به صورتی کاملا متفاوت تصویر شده‌اند. ما شاهنامه‌های متفاوتی مثل "شاهنامه شاه تهماسب" یا "شاهنامه بایسنقری" داریم که تصاویر در هر کدام از این آثار متفاوت است و فهم این تفاوت‌ها برای من اهمیت داشته است.

این هنرمند عرصه تجسمی اظهار داشت: به همین منظور است که بیشتر آثار من در حوزه زبان و ادبیات فارسی است و من با تمرکز بر شکل زبان فارسی به دنبال فهم آن هستم که نقاش در شاهنامه شاه تهماسب و یا بایسنقری و دیگر آثار ادبی چگونه به این تصاویر رسیده است. ما 20 تا 30 شاهنامه داریم و می‌بینیم که از یک متن مشترک و خاص شکل‌های متفاوتی به دست آمده است.

لواسانی گفت: این نوشته‌ها متفاوت نوشته نشده است بلکه این زبان است که در هر کدام از این آثار تغییر کرده است. زبان به عنوان مثال در مثنوی، دو بیتی، رباعی و غزل فرق می‌کند و وقتی این اتفاق در زبان و شکل زبانی رخ می‌دهد در تصویر هم همین اتفاق می‌افتد.

RezaLavasani_CSP8707_2016_20x11.5cm (1)

وی افزود: حدود بیست سال است که درگیر این اتفاق هستم و به دنبال یک مدیای مناسب برای ارائه و انعکاس این مفهوم می‌گشتم. این‌ها طراحی‌هایی بوده که بیشتر به صورت بداهه کار کردم و در آن‌ها طراحی به معنای صرف آن برایم اهمیت بیشتری داشته است.

این هنرمند مجسمه‌ساز گفت: در این مجموعه بیش از هزار اثر دارم که احتمالا 40 یا 50 اثر را به تماشا در بیاورم. این کار را کمی مشکل می‌کرد چرا که خودم معتقدم این آثار هیچکدام مشابه هم نیستند هر چند اگر مخاطب با آن برخورد کند این احساس در او به وجود بیاید که همه این آثار شکل مشابهی دارند اما مانند شعر حافظ می‌ماند که در ظاهر همه آن‌ها شباهت زیادی به هم دارند اما وقتی یک کلمه را جا به جا می‌کنید متوجه تفاوت ساختاری و تصویر آن می‌شوید.

لواسانی گفت: اساس فکر کردن درباره خود حوزه طراحی کردن برایم خیلی جذاب است این که بدانم طراحی چیست؟ بداهه کارکردن چیست و در پس این مفاهیم کمابیش سعی می‌کنم در حیطه زبان فارسی کاری صورت بدهم که در آن تصویر ساختار و ریشه زبانی را گسترش بدهم.

نمایشگاه طراحی‌های رضا لواسانی با عنوان "غزل‌واره" روز جمعه 12 آذر در گالری اثر افتتاح می‌شود و تا 3 دی ماه در خیابان ایرانشهر، کوی برفروشان، رو به روی خانه هنرمندان میزبان علاقمندان به هنرهای تجسمی است.