سرویس تجسمی هنرآنلاین: علی مرادخانی معاون هنری وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی که عصر جمعه ۱۴ آبان‌ماه در گالری شکوه از نمایشگاه بهنوش فروتن دیدن کرد در جمع خبرنگاران در مورد مسائل مختلف معاونت هنری پاسخگوی خبرنگاران شد.

مرادخانی درباره سفر بخش از گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران به برلین و رم گفت: ارسال آثار گنجینه منتظر موافقت‌ها وزیر جدید فرهنگ و ارشاد اسلامی است و زمانی که همه موافقت‌ها برای ارسال گنجینه هنرهای معاصر به برلین و رم  صورت گیرد این آثار ارسال خواهد شد.

مرادخانی افزود: وزیر امور خارجه آلمان برای ارسال آثار به برلین نامه‌ای را ارسال کرده و خواستار حضور آثار گنجینه  به این کشور شده است. تفاهماتی که پیشتر با برلین و رم برای برنامه سفر آثار گنجینه داشتیم پابرجاست و طبق آن قرار شد ۳۰ اثر جهانی و ۳۰ اثر از هنرمندان ایرانی به این دو شهر سفر کنند. در مقابل این تفاهمنامه‌ها قرار شد امکاناتی که از جانب برلین و رم و از محل فروش بلیت کسب می‌شود، برای بهتر شدن وضعیت موزه هنرهای معاصر به کار گرفته شود.

معاون امور هنری وزارت ارشاد تصریح کرد: در حال حاضر نیز یک مرمت‌کار آثار هنری از کشور آلمان در موزه هنرهای معاصر مشغول مرمت چند تابلویی است که طی این سال‌ها آسیب دیده است.

مرادخانی گفت: در هر صورت در زمان وزارت آقای جنتی کلیه موافقت‌ها برای ارسال این آثار در سطح وزارتخانه گرفته و گزارش آن به دولت نیز ارائه شد. با تغییر وزیر منتظر هستیم تا نظر آقای صالحی‌امیری را در این مورد بدانیم. اگر این رویداد اتفاق بیفتد، مطمئن باشید با نظر موافق وزارتخانه، دولت و هر ارگان دیگری که لازم باشد مانند دیوان محاسبات و سازمان بازرسی کل کشور خواهد بود.

معاون امور هنری وزارت ارشاد همچنین درباره نظر کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی که ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر به خارج از کشور را منوط به مصوبه هیأت وزیران دانسته، ضمن تکذیب این موضوع گفت: در مورد ارسال گنجینه موزه هنرهای معاصر به برلین و رم داستان‌هایی گفته می‌شود که واقعیت ندارد و بیشتر این مسائل در فضای مجازی انتشار می‌یابد که از اساس غلط است.

وی افزود: اعضای کمیسیون فرهنگی نظر بسیار موافقی با این موضوع داشتند و تنها نگرانی‌هایی را مطرح کردند که بر اساس اطلاعات آنها از طریق اخباری بود که از فضاهای مجازی در اختیار داشتند و اصل قضیه را نمی‌دانستند. ما در این کمیسیون حاضر شدیم و موضوع را توضیح دادیم و اعلام می‌کنیم تا جایی که نظرات موافق اساسی در این میان نباشد، هیچ‌چیز از جایش تکان نمی‌خورد. اما به نظر شخص من این اتفاق یکی از مهمترین اتفاقات ۵۰ سال اخیر اروپاست چرا که قرار است آثاری را ببینند که در طول ۴۵ سال گذشته جز تعدادی از آنها دیده نشده است.

مرادخانی در ادامه در جواب خبرنگاران درباره بحث لغو کنسرت‌ها و حاشیه‌های پیش آمده پیرامون این موضوع نیز گفت: این حاشیه‌ها بحث‌های سیاسی است. ما تلاش می‌کنیم در حوزه هنر مشکلات کمتری داشته باشیم.

معاون هنری وزیر ارشاد در پایان درباره انتخاب مدیر تالار وحدت نیز گفت: ما در حال بررسی گزینه مدیریت تالار وحدت هستیم و تا چند روز آینده این تصمیم‌ها نهایی می شود.