هنرآنلاین: نشست خبری مرتضی بانک معاون کل نهاد ریاست جمهوری با حضور مهدی افضلی مدیر موسسه توسعه هنرهای معاصر در خصوص نمایشگاه دستاوردهای دولت با عنوان "هنر تدبیر" در ساختمان کوثر این نهاد برگزار شد.

در ابتدای این نشست مرتضی بانک معاون کل سرپرست نهاد ریاست جمهوری با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری گفت: رهبر انقلاب در جلسه‌ای که با هیئت دولت داشتند تاکید کردند که دولت اقدامات و فعالیت‌های خود را به صورت مستند و در قالب هنری آن‌ گونه که ضرورت این کار ایجاب می‌کند منعکس کند که دولت نیز در این راستا دستاوردهایش را به صورت هنرمندانه و در قالب نمایشگاهی ارائه خواهد کرد.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه عکس‌هایی از فعالیت‌های سه ساله به نمایش در می‌آید و این اقدام ارزشمندی است که دولت انجام داده و باید به گونه وسیع‌تری منعکس شود. همواره این موضوع جزو سوالات رسانه‌ها و افکار عمومی بوده که دولت چرا کمتر درباره اقدامات خودش صحبت کرده است.

معاون کل سرپرستی نهاد ریاست جمهوری گفت: این سیاست‌ها فارغ از حواشی و به طور متمرکز باید در قالبی روایت و منعکس شود که ما با دستاوردهای دولت مواجه باشیم و آن چیزی را ببینیم که به صورت مستمر شکل گرفته و موضوعات و مسائل حاشیه‌ای در آن مطرح نیست.

بانک افزود: در این شرایط فضایی ایجاد شد که برخی از افراد و شخصیت‌های و جریانات که به صورت مستمر و دائمی تلاش می‌کردند تلاش‌های دولت را وارونه نمایش دهند و یا ناقص منعکس می‌کردند یا بسیاری از اقدامات را نادیده می‌گرفتند و کمبودها را به صورت عمده پوشش می‌دادند؛ طبیعی است که دولت بخواهد پاسخ رسانه‌هایی که منفی‌بافی می‌کنند و علاقمند نیستند توانایی‌های دولت را به گوش مردم برسانند نهایتا به شکل یک نمایشگاه و بی‌واسطه با مردم به نمایش گذارد.

وی گفت: بعد از سه ماه و با رهنمودهای رهبری فرصتی رخ داد تا بخشی از این دستاوردها منعکس شود. در این نمایشگاه به گونه‌ای عمل کردیم که با ایحاد امکاناتی که به صورت بصری شکل گرفته مردم هم از این امکانات بصری بهره‌مند شوند.

مدیرکل نهاد ریاست جمهوری اظهار داشت: این نمایشگاه‌ها در دولت‌های قبلی هم برگزار شده و در این دولت هم باید برگزار می‌شد که با در نظر گرفتن ابعاد مختلف سیاسی، اجتماعی و فرهنگی صورت گرفت که با مشورت مدیران و روابط عمومی دستگاه‌های دولتی عکس‌هایی را برای ما فرستادند و در این جلسات بحث‌هایی شکل گرفت که در نهایت این نمایشگاه به صورتی متفاوت و در قالبی مفهومی با المان‌های هنری به تصویر کشیده و ارائه خواهد شد.

 

بانک گفت: در ابتدا برای ما روشن نبود که چه اتفاقی دارد می‌افتد در ابتدا بعد از دیدگاه‌هایی که منعکس شد به این نتیجه رسیدیم که اگر هنرمندان با نگاه هنرمندانه تدوین، تهیه و اجرا را بر عهده داشته باشند تا متفاوت‌تر از نمایشگاه‌های گذشته برگزار شود که اثر بخشی بیشتر و جامع‌تری داشته باشد.

وی گفت: بعد از این اجرای کار را به دست خود هنرمندان سپردیم و عکس‌های مختلف مرحله به مرحله انتخاب و با دیگر آثار ترکیب شد و با توجه به این رفت و برگشت و امکانات خواسته‌ها به گروه اجرایی منتقل شد که بیش از پانزده هزار اثر هنری در قالب عکس از دستگاه‌های مختلف که همه عکس‌های معتبری هستند برای این نمایشگاه در نظر گرفته شد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری ادامه داد: این عکس‌ها توسط یک گروه هنری آنالیز و انتخاب شد و این ذخیره هنری ذخیره‌ای قابل اتکاست که امید است بتوان به شیوه‌های دیگری از این ذخیره ها استفاده کرد.

هویت مستقل هنری نمایشگاه مهم بود

بانک گفت: در این نمایشگاه هویت هنری مستقل مهم بود. می‌توانستیم این نمایشگاه را در محلی معمول برگزار کنیم اما پیشنهاد شد که فعالیتی نو و باسابقه کمتری برگزار شود. نمی‌خواستیم این نمایشگاه متکی بر شرایط موجود باشد تاخود نمایشگاه مفهوم اصلی را پیدا کند. نمایشگاهی با هویت مستقل و در کانسپت مفهومی که در فضایی باز و با اتکا به وضعیت موجود می‌تواند خود را با مفهوم درونی خود نمایشگاه منطبق کند.

وی ادامه داد: برخی هنرمندان پیشنهاد سازه‌ای را دادند که مفهومی بود که این سازه که از استحکام قوی اما به صورتی نامنظم شکل گرفته بتواند شرایط را از زمان تحویل گرفتن دولت تدبیر و امید را نشان بدهد و این سازه در روندی شفاف در طراحی به فضاهای آرام و سامان یافته در نهایت به مدل مدنظرمان بدل شد.

سرپرست نهاد ریاست جمهوری تاکید کرد: برای اولین بار در این نمایشگاه که در فضای باز تالار وحدت برگزار می‌شود از ویدئوآرت و صوت‌های خطی و اینفوگرام استفاده شده است. این نمایشگاه روز شنبه 10 مهر توسط آقای جهانگیری معاون اول رئیس جمهور افتتاح می‌شود.

سعی کردیم دستاوردهای دولت را در قالبی هنری به تصویر بکشیم

در ادامه این نشست مهدی افضلی مدیرعامل موسسه توسعه هنرهای معاصر که محری این نمایشگاه است گفت: در ابتدا برگزاری این نمایشگاه را در قالبی معمولی دیدیم اما بعد از دسترسی به گزارش‌های مربوط به دستاوردها به این نتیجه رسیدیم که به خوبی و در قالبی هنرمندانه به نمایش در بیاید.

وی ادامه داد: در این نمایشگاه از چهره‌های توانمند در حوزه هنر استفاده کردیم که بیشتر به هنرمندان تجسمی رجوع کردیم و افرادی همچون آقای زنده‌رودی رئیس خانه عکاسان، دکتر عباس میرهاشمی از اعضای کانون عکاسان دفاع مقدس و برخی از مدیران و هیئت هنری موزه هنرهای معاصر استفاده شده است.

مدیر عامل موسسه توسعه هنرهای معاصر گفت: با حضور این جریان هنری و محرز شدن شکل و کانسپ هنری این نمایشگاه سعی کردیم چهره‌های سیاسی را قانع کنیم که دولت می‌تواند دستاوردهایش را در قالبی هنری به نمایش در بیاورد.

 

افضلی گفت: سازه بخشی از کار هنری ماست که آقای سیامک احصایی هنرمند عرصه تجسمی و طراح صحنه مشهور کشور مجری آن بوده و به عنوان یک الگوی مدرن شکل گرفت. اصل این کار سناریویی دارد که که روند نمایشگاه به صورت سالانه پیشرفت می‌کند و وقتی به عنوان تماشاگر وارد این مجموعه می‌شوید مجموعه‌ای از دستاوردهای دولت از سال 92 تا 95 با سبکی هنری به نمایش در می‌آید.

وی در پایان تاکید کرد: این سازه ارتباط کاملی با محتوا دارد و شکل آن به گونه‌ای است که به نظر عملکرد خوبی داشته است.

دولت از راه قانونی به توهین به رییس جمهور پاسخ می‌دهد

در ادامه مرتضی بانک در پاسخ به سوال خبرنگاران، در خصوص تشکیل ستاد تخریب دولت در تریبون‌های مختلف اعم از نماز جمعه و به نام جنبش دانشجویی گفت: برخی از انتقادات از دولت منطقی و دلسوزانه است. رهبری هم همواره می‌گویند انتقادهای واقعی با پیشنهاد همراه باشد. این نوع انتقادهای قابل پذیرش است و مورد توجه ماست.

معاون کل نهاد ریاست جمهوری افزود: مثلا برخی انتقادها در مساله قراردادهای نفتی از این دست انتقادها بود که ما هم تعامل خوبی داشتیم.

بانک اضافه کرد: اما برخی از فعالان سیاسی به دلیل آن که در انتخابات موفق نبودند و اساسا موفقیتی را هم برای دولت قائل نبوده و نیستند انتقادهای تند و بی‌منطقی را بیان می‌کنند. در این فضا باید به شکل گسترده به انتقادها پاسخ داده می‌شد.

او با بیان اینکه اطلاع‌رسانی‌ها کافی نبوده، گفت: برخی در بیان انتقاد توهین می‌کنند که اگر متوجه شخص رییس‌جمهور باشد، در وهله نخست دستگاه‌های مربوطه و همچنین دستگاه قضا باید مانع از این مسئله شوند.

بانک تاکید کرد: ما این مسائل را دنبال می‌کنیم. اگر آن انتقادها به موقعیت ریاست جمهوری لطمه بزند، سکوت معنا ندارد و دولت از راه قانونی برخورد کرده و می‌کند و جواب می‌دهد.

 

دولت در حال حاضر هیچ برنامه‌ای برای حضور در انتخابات ندارد

مرتضی بانک در پاسخ به سوالی درباره صحت خبر انتخاب محمد علی نجفی برای ریاست ستاد انتخاباتی حسن روحانی و اینکه آیا تیم انتخاباتی دولت برای انتخابات آینده تشکیل شده است یا خیر، اظهار کرد: این خبر را یکی از کارشناسان سیاسی داده بود که آقای نجفی هم آن را تکذیب کرد. دولت در حال حاضر هیچ اقدام و برنامه‌ای برای انتخابات نداشته و ندارد و هر موقع قرار باشد کاندیدایی مطرح شود ساز و کار آن هم طراحی می‌شود که قطعا در چارچوب‌های اداری و با استفاده از امکانات دولتی نخواهد بود.

وی همچنین درباره برخی انتقادات از طریق تریبون‌های رسمی و بعضی اتهام‌ها به رئیس‌جمهور بیان کرد: برخی انتقادات منطقی و دلسوزانه و همراه با پیشنهاد هستند مثل انتقاد از قراردادهای نفتی که دولت با تعامل خوبی که با بخش‌های مختلف داشت توانست آن را به نتایج مناسبی برساند چراکه دولت از انتقادات کارشناسانه استقبال می‌کند.

بانک ادامه داد: اما برخی فعالین سیاسی چون در انتخابات موفق نبودند یا فکر نمی‌کردند دولت موفقیتی به دست بیاورد در جاهایی تند و بی‌منطق انتقاد می‌کنند. بخشی هم توهین و اهانت می‌کنند که اگر به شخص رئیس‌جمهور باشد ابتدا باید دستگاه‌های نظارتی و قضایی اقدام کنند و اجازه ندهند چنین اتفاقاتی بیفتد. طبیعتاً دولت هم دنبال می‌کند که اگر موضوعی مطرح شود که به هویت و موقعیت ریاست‌جمهوری لطمه بزند در آنجا سکوت معنا ندارد و دولت از راه‌های قانونی استفاده بکند.

وی در پاسخ به سوالی درباره اقدامات دولت در زمینه حقوق‌های نجومی یادآور شد: هیچ‌گاه نباید اجازه داد از منابع عمومی و دولتی سوءاستفاده شود و باید با آن برخورد کرد که این مساله فقط درباره حقوق‌ها نیست و در بسیاری از مسائل صادق است. در بحث فساد اقتصادی از ابتدا دولت برنامه‌ها و پیگیری‌های جدی داشته و در زمینه فیش‌های حقوقی هم دیدید که بلافاصله برخی مدیران برکنار و محدود شدند و آیین‌نامه‌هایی تدوین و چارچوب‌هایی مشخص شد چون بسیاری از خلاءها وجود داشت که از آن استفاده می‌شد.

بانک اضافه کرد: البته ما آخرش هم نفهمیدیم که نجومی یعنی چه؟ هر کس می‌تواند یک برداشت از نجومی بودن داشته باشد. مثلا شاید برای کسی که یک میلیون حقوق می‌گیرد کسی که شش میلیون می‌گیرد نجومی باشد و برای یک شش میلیونی کسی که 20 میلیون حقوق می‌گیرد نجومی به حساب بیاید. به هر صورت اگر کسی خارج از ضوابط برداشتی داشته باشد باید جلوی آن گرفته شود.

وی خاطرنشان کرد: البته من 2.7 میلیارد دلار یا سه هزار میلیارد تومان یا انحراف 40 هزار میلیارد تومانی را نجومی می‌دانم یا بعضی‌ها می‌گویند املاکی که برخی دستگاه‌ها با نصف قیمت کارشناسی و 60 قسط به بعضی افراد داده‌اند نجومی به حساب می‌آید. در این میان نمی‌دانم آیا حقوق 12 میلیونی هم نجومی محسوب می‌شود یا خیر. البته گزارش بازرسی کل کشور اعلام کرد آن افرادی که گفته می‌شود حقوق‌شان نجومی است خیلی محدود هستند اما در این زمینه بیش از حد مانور داده شد و این یک ظلم به جامعه بزرگ خدمت‌گزاری است که همه آنها را متهم کنیم.

 

معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری همچنین درباره توییت جدید رئیس‌جمهور که در آن گفته شده چرا رسانه‌ها واقعیت‌ها را نمی‌گویند، گفت: ابتدا باید از رسانه‌هایی که همراهی و همکاری دارند و بدون اینکه کسی از آنها بخواهد مبتکرانه در جهت ارائه فعالیت‌ها و اقدامات دولت گزارش‌های خوب و مستمری می‌دهند تشکر کرد اما بد نیست هر ازگاهی تلنگری هم به برخی رسانه‌ها زده شود چراکه بعضی از کارها ملی هستند و مخصوص یک دولت و فرد خاص نیستند و رئیس‌جمهور هم روی چنین بحث‌هایی تاکید دارد که رسانه‌ها به آنها بپردازند.

وی افزود: مثلا کار بزرگی مثل برجام فقط برای این دولت نیست بلکه برای نظام، کشور و امنیت ملی ماست که باید به آن پرداخته شود. خوشبختانه در شرایط جدید صدا و سیما حرکت‌های بهتری صورت گرفته اما شاهد بودیم برخی برنامه‌ها تمام‌قد در مقابل هر نوع فعالیت دولت ساخته می‌شد و برای جبران آن شرایط خوب است که صداوسیما فعال‌تر باشد. تیم رسانه‌ای دولت هم اخیراً فعال‌تر شده و ارتباط قوی‌تری با رسانه‌ها خواهد داشت.

بانک در پاسخ به این انتقاد که به نظر می‌رسد فعالیت‌های دولت محدود به سیاست‌های خارجی بوده است، خاطرنشان کرد: دولت مجموعه‌ای کامل از وظایف و مسوولیت‌هایی است که توسط نهادهای راهبری و در قالب برنامه‌ها و قوانین بالادستی وظایف به آن محول شده است. هر دولتی برای هر حرکتی نمی‌تواند فقط به یک حوزه توجه کند و باید همه مسائل را به صورت همزمان پیش ببرد البته طبیعی است که فعالیت‌ها اولویت‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: در همان مدتی که دولت مشغول حل و فصل مساله هسته‌ای بود و همچنان تحریم‌ها ادامه داشت تورم از 0 درصد به 12 درصد رسید یا ثبات قیمت ارز و ریال به وجود آمد که نشان می‌دهد دولت همزمان با پیشبرد برجام اصلاحات اقتصادی خوبی داشته یا در زمینه فرهنگی شاهد بازگشایی خانه سینما و فروش بالای فیلم‌های ایرانی هستیم. در حوزه اجتماعی هم آرامشی که دولت فراهم کرد تنش‌ها را کمتر کرد و نتیجه‌اش انتخابات 94 بود.

معاون کل نهاد ریاست‌جمهوری با بیان اینکه انتقاد برخی منتقدین درست نیست، اظهار کرد: البته طبیعی بود که برجام با توجه به بعدی که در داخل و خارج داشت بیشتر نمود پیدا کند. از طرفی منتقدان هم به شدت علاقه‌مند بودند که برجام را بزرگتر از شرایط موجود نشان بدهند تا در صورت ناموفق بودن آن دولت ناکارآمد جلو داده شود که این مساله هم باعث شد برجام و سیاست خارجی بیشتر به چشم بیاید.