گروه هنرهای تجسمی "هنرآنلاین" : به گزارش واحد ارتباطات و رسانه اداره کل هنرهای تجسمی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سرپرست موزه هنرهای معاصر تهران در خصوص مهمترین اقدامات پیش‌بینی‌شده در عرصه هنر‌های تجسمی در سال ۱۴۰۳ اظهار داشت: پیش‌نویس «سند ملی هنر‌های تجسمی» در اداره کل هنر‌های تجسمی آماده شده و لازم است ادامه فرآیند قانونی آن طی شود.

او افزود: پیش‌نویس این سند ابتدا باید به تصویب کمیته تخصصی برسد، سپس در شورای هنری مطرح شود و در نهایت در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب برسد.

این مقام مسئول ادامه داد: گام اول با ارائه پیش‌نویس در روز‌های پایانی سال ۱۴۰۲ برداشته شد و امیدواریم روند قانونی آن به سرعت طی شود؛ بنابراین در صورت نهایی شدن «سند ملی هنر‌های تجسمی» ادامه فعالیت‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این حوزه در سال ۱۴۰۳ بر مبنای سند خواهد بود.

حضور ایران در دوسالانه ونیز و اکسپوی ژاپن 

مدیرکل هنر‌های تجسمی با اشاره به حضور هنرمندان ایرانی در رویداد‌های بین‌المللی گفت: در سال ۱۴۰۳ هنرمندان تجسمی ایران در رویداد‌های بزرگ بین‌المللی همچون دو سالانه هنر ونیز و اکسپوی ژاپن حضور پیدا خواهند کرد.

تدوین آئین‌نامه اجرایی برای برگزاری اکسپوها و حراجی‌ها

خراسانی‌زاده همچنین از تدوین آئین‌نامه اجرایی برگزاری اکسپوها، حراجی‌ها و ... در اداره کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ خبر داد و گفت: موضوع حراجی‌ها و سامان دادن به اکسپو‌ها بسیار حائز اهمیت است که بر اساس ماده واحده مصوب شورای عالی انقلاب فرهنگی باید در دستور کار قرار گیرد.

او افزود: پیش از این تنها صدور مجوز برگزاری اکسپوها، حراجی‌ها و ... از سوی اداره کل هنر‌های تجسمی و ادارات کل فرهنگ و ارشاد استان‌ها صورت می‌گرفت، اما به این معنا که مبتنی بر یک دستورالعمل مشخص یا آئین‌نامه معین پیگیری شود، نبود و ضابطه‌ای وجود نداشت.

خراسانی‌زاده تاکید کرد: در حال حاضر بر مبنای ماده واحده‌ای که در اواخر بهمن سال ۱۴۰۲ در شورای عالی انقلاب فرهنگی به تصویب رسید، اداره کل هنر‌های تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی موظف است به منظور ساماندهی حراجی‌ها، اکسپو‌ها و بازار‌های هنر برنامه‌ریزی‌های لازم را صورت دهد.