به گزارش هنرآنلاین، نیمه دوم ماه مارس (اواخر اسفند) تیم سندرز کاریکاتوریست بریتانیایی در نمایشگاه لندن با به نمایش گذاشتن 30 اثر خود به شیوه‌ای نوین جانایت رژیم صهیونیستی در نوار غزه را به نمایش گذاشت.

این نمایشگاه که در گالری P21 لندن با عنوان «تکه‌های فلسطین» برگزار شد، در واقع نمایشگاهی هنری از مبارزات و تضادهای زندگی فلسطینی‌ها در سرزمین‌های اشغالی زیرسایه شوم اشغالگران صهیونیست بود که با شیوه‌ای متفاوت در مقابل دیدگان علاقمندان به هنر و مخاطبان عام قرار گرفت.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , بیمارستان , کاریکاتور , فلسطین ,

تیم سندرز درباره این نمایشگاه به گلف نیوز گفت: ماه مه سال 2023 (خرداد سال گذشته) به عنوان عکاس و البته در قالب یک تیم هنری و یک هنرمند با هیاتی از وزارت بهداشت بریتانیا به کرانه باختری سفر کردم که ایده برگزاری این نمایشگاه در همان سفر به ذهنم رسید.

سندرز در ادامه افزود: در این سفر مشغول عکاسی بودم تا بتوانم وقایع آن منطقه را ثبت کنم اما یکباره به این نتیجه رسیدم که ثبت وقایع یا زندگی روزانه مردم غزه از طریق لنز دوربین بارها و بارها از سوی عکاسان حرفه‌ای و البته خبرنگاران انجام شده و من می‌توانیم با توجه به هنری که به آن اشراف دارم با شیوه‌ای متفاوت واقعیت منطقه را به تصویر بکشم تا شاید نظر مخاطبان بیشتری به غزه و تضادهای موجود در این منطقه یا رویدادهای غیر انسانی آن جلب شود.

این کاریکاتوریست درباره ایده خود تاکید کرد: ببینید واقعیت این است که ثبت جنایات، مشکلات، صحنه‌های جنگی و ... از طریق دوربین کاری مرسوم و معمول است که در سراسر دهکده جهانی هرجا که حادثه یا جنگی وجود داشته باشد، انجام می‌شود.اما نکته  اینجاست که این تصاویر معمولاً دلخراش هستند و شاید مخاطب عام و  عادی با این تصاویر ارتباط برقرار نکند. درحالی که وقتی پای رنگ و قلم و بوم نقاشی یا حتی کاغذ و مداد به میان می‌آید، اگرچه همان وقایع تلخ ثبت می‌شود؛ اما مخاطبان بیشتری با آن ارتباط برقرار می‌کنند، چون فجایع در پس مفهوم تابلو یا کاریکاتور قرار می‌گیرند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , بیمارستان , کاریکاتور , فلسطین ,

وی در ادامه توضیح داد: واقعیت امر اینجاست که رنگ‌ها در کاریکاتور و تابلوهای نقاشی سیاهی و تلخی سوژه را می‌پوشاند و باعث توقف نگاه مخاطب به اثر می‌شود این درحالی است که وقتی مخاطب به اثر نگاه می‌کند و مفهوم پس رنگ‌ها را می‌بیند، تصویری در ذهن وی ثبت می‌شود که هرگز پاک نخواهد شد اما وقتی نمایشگاه عکس از یک منطقه جنگی را می‌بینم در اغلب موارد وقتی تصویر دلخراش است مخاطب از آن عبور می‌کند.

به گفته وی البته روشی که  برای ارائه واقعیت زندگی روزانه فلسطینی‌ها زیر سایه اشغال وحشیانه انتخاب کرده نیاز به درون‌نگری عمیق و درگیری نزدیک با محیط اطراف دارد و به هنرمند اجازه می‌دهد لایه‌های فرهنگی، اجتماعی و سیاسی یک فضا یا همان سوژه را کشف کند و با استفاده از تکنیک‌هایی که فراگرفته به مخاطب انتقال دهد، بدون آنکه مخاطب در منطقه یا نزدیک سوژه قرار گرفته باشد.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , بیمارستان , کاریکاتور , فلسطین ,

وی درباره سبک کارش در این نمایشگاه گفت:  آن زمان یعنی وقتی در غزه بودم ترجیح می‌دادم تصاویری که نظرم را جلب می‌کرد سریع با ابتدایی‌ترین وسیله یعنی مداد و کاغذ نقاشی کنم. به این معنی که اجزای اصلی تصویر را ترسیم می‌کردم (اتود می‌زدم) و پس از اینکه به محل اقامت می‌رسیدم آن تصویر را براساس حافظه تصویری خودم و آنچه پیرامون سوژه اصلی دیده بودم یا حتی عکس‌هایی که گرفته بودم تکمیل می‌کردم. اما نهایی شدن تابلوها بعد از سفر با استفاده از رنگ و قلم و ... اتفاق افتاده است.

سندرز معتقد است واقعیت امر اینجاست که زندگی مردم غزه کاملاً بی‌تفاوت به حضور صهیونیست‌ها و تمرکزشان بر حفظ سرزمین مادری و آداب و رسوم خودشان است که این امر ستودنی است.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , بیمارستان , کاریکاتور , فلسطین ,

این کاریکاتوریست بریتانیایی شب افتتاحیه نمایشگاه به رسانه‌های حاضر گفت: «با توجه به وحشیگری‌‌ای که طی چند هفته اخیر در نوار غزه در حال وقوع است، برگزاری نمایشگاه می‌تواند به تناقض‌های موجود بیشتر در غزه اشاره داشته باشد. چون نشان می‌دهد نوار غزه برای ساکنان اصلی (فلسطینی‌ها) بسیار ارزشمند است و به آن افتخار می‌کنند و با مقاومت خود در تلاش هستند حضور اشغالگران را به چالش بکشند.

وی با اشاره به اینکه دغدغه اصلی مردم فلسطین حفظ سرزمین مادری و اجدادی است، در ادامه تصریح کرد: این ایستادگی و علاقه به سرزمین مادری حتی در کمپ‌های پناهندگان کاملاً مشهود است. چون فلسطینی‌ها این وابستگی‌ بی‌نظیر را به مکانی که در آن زندگی می‌کنند، دارند حتی زمانی که از محله خود کوچ داده شده و در شرایطی نا مناسب زندگی می‌کنند. که این فوق‌العاده تاثیرگذار است.

برخی از تابلوهای به نمایش‌گذاشته شده

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , بیمارستان , کاریکاتور , فلسطین ,

توضیح: «غرور استعماری»  یک شهرک‌نشین اسرائیلی در اورشلیم  در حالی که یک ژاکت، جلیقه و شلوار پوشیده بود و یک تفنگ نیمه خودکار حمل می‌کند، زیر نگاه معنادار زنی فلسطینی که بدون دفاع خرید منزل انجام داده.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , بیمارستان , کاریکاتور , فلسطین ,

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , بیمارستان , کاریکاتور , فلسطین ,

توضیح: «سربازان و پرستاران» در واقع تصویری از حضور نظامیان اسرائیلی در مراکز درمانی غزه با صلاح جنگی، آنهم زمانی که کادر درمان مشغول ارائه خدمات به بیماران و مراجعه کنندگان هستند.

رژیم صهیونیستی (اسرائیل) , نوار غزه , بیمارستان , کاریکاتور , فلسطین ,

توضیح: «انتظار» ایستگاه اتوبوس و دیوار بلند حفاظتی در منطقه که روی دیوار تصاویری از مقاومت و ایستادگی یا حتی زندگی عادی فلسطینی‌ها کشیده شده که حکایت از آرزوهای فلسطینی‌ها برای زندگی آزاد دارد.