به گزارش هنرآنلاین، محمدمهدی اسماعیلی عصر جمعه- ۱۳ بهمن ماه- با حضور در موسسه فرهنگی هنری صبا وابسته به فرهنگستان هنر از نمایشگاه بخش‌های رقابتی (طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر دیدن کرد.

محمود سالاری معاون امور هنری وزیر، محمدحسین نیرومند مشاور وزیر فرهنگ در امور هنری و سینمایی، محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی و امیر عبدالحسینی دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، محمدمهدی سموعی رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع رسانی وزارت فرهنگ و مجید شاه‌حسینی رئیس فرهنگستان هنر، و جمعی از دستدرکاران جشنواره، وزیر فرهنگ را در این بازدید همراهی کردند.

افزایش ۲ برابری آثار نمایشگاه تجسمی نسبت دوره های گذشته

اسماعیلی در جریان این بازدید در جمع خبرنگاران ضمن قدردانی از هنرمندان شرکت‌کننده در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر اظهارداشت: هنرمندان حوزه تجسمی امسال یک جشنواره کم‌نظیر را برای مخاطبان این حوزه آماده کردند، تقریبا آثاری که طبق گزارش همکارانمان، به نمایشگاه امسال ارایه شده است، بیش از ۲ برابر سال گذشته افزایش داشته است و هنرمندان برجسته در بخش‌های رقابتی شرکت کردند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: آثار جدید، فاخر و ارزشمندی در نمایشگاه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، به نمایش عمومی گذاشته شده است. از همه اهالی فرهنگ و هنر و از همکارانم در بخش‌های مختلف دولت دعوت می‌کنم که در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و آثار را ببینند.

وی افزود: هنرمندان در نمایشگاه، در کنار همه خلاقیت‌های بالای هنری که به نمایش گذاشتند، به دغدغه‌ها و مسائل امروز جامعه ایرانی و جهانی توجه کرده‌اند؛ هنرمندان به خصوص با بهره‌مندی از انواع هنرها و هنرهای جدید به صورت ویژه به مساله غزه پرداختند.

بازدید وزیر فرهنگ از شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

توجه و تمرکز هنرمندان به موضوع جمعیت و جوانی جمعیت پیشرفت‌های کشور

اسماعیلی بیان کرد: هنرمندان همچنین به دغدغه‌هایی که در جامعه وجود دارد از جمله جمعیت و جوانی جمعیت و موضوع‌های مربوط به پیشرفت‌های عمومی کشور توجه کرده‌اند و آثار بسیار خوب، فاخر و ارزنده‌ای به دبیرخانه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر، ارسال شده است؛ هر چند در مسأله جمعیت، اولویت اول با فرهنگسازی است و نیاز به تولید تصاویر و شعر در حوزه فرزندآوری داریم، مثل شعار «فرزند کمتر زندگی بهتر» که رواج یافته بود اما ما باید محتوایی خلاف آن شعار را تولید کنیم.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهارداشت: هر وقت حوزه هنرهای تجسمی، شکوه و رونق بگیرد، همه هنرهای تصویری از جمله پویانمایی و بخش‌ها و هنرهای مختلفی که از این حوزه، ارتزاق می‌کنند و به آن وابسته هستند نیز ارتقا پیدا می‌کنند.

وی ضمن قدردانی از معاونت امور هنری، اداره کل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و دبیرخانه شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر و دست اندرکاران آن گفت: جشنواره تجسمی، روویداد خاصی است که در ۱۰ رشته با ۲۲ دبیر و یک دبیرکل و در ۳۲ استان با دبیران استانی فعالیت می‌کند، خانواده بزرگی از هنرمندان در سایه جشنواره هنرهای تجسمی فجر گردهم آمدند که به همه آنان خداقوت می‌گویم.

بازدید وزیر فرهنگ از شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

افزایش جوایز جشنواره

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی درباره افزایش جوایز شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر جشنواره بیان کرد: سال گذشته در زمان اهدای جوایز، مبلغ جوایز از ۳۰ به ۵۰ میلیون تومان افزایش پیدا کرد، امسال با تدابیری که اندیشیده شده و با توجه به کمبودهایی که داریم، مبلغ جوایز در خور شان هنرمندان افزایش خواهد یافت.

اسماعیلی در پاسخ به سوال خبرنگار ایرنا مبنی بر برنامه‌های وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای حمایت از جوانان هنرمند به خصوص در استان‌های کشور اظهارداشت: امسال همکارانم با راه‌اندازی قرارگاه شهیدآوینی ابتکار خوبی داشتند و برای همه بخش‌های انجمن‌های فعال هنری از جمله هنرهای تجسمی، حمایت‌های ویژه‌ای در نظر گرفته شده است، روزهای آینده سیدمحمد هاشمی قائم مقام وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و محمود سالاری معاون امور هنری وزیر در نشستی جزییات این قرارگاه را اعلام خواهند کرد.

بازدید وزیر فرهنگ از شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

برای عدم همزمانی جشنواره ها تدبیر می‌شود

اسماعیلی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برخی از هنرمندان حوزه تجسمی از برگزاری جشنواره هنرهای تجسمی فجر با سایر جشنواره‌های فجر گلایه‌مند هستند که جشنواره تجسمی فجر زیر سایه این جشنواره‌ها قرار گرفته و آثار آنان مورد توجه قرار نمی‌گیرد و از بعد رسانه، بازتابی ندارد، گفت: در این مساله تابع نظر همکاران خودمان هستیم، بعضی از جشنواره‌های فجر با فاصله و در زمان‌بندی مشخص برگزار می‌شوند، به عنوان مثال جشنواره موسیقی بعد از ایام دهه فجر است، یا مثلا جشنواره مد و لباس فجر، پیش از سایر جشنواره‌ها برگزار می شود و در ایام سال متغیر است. همکارانمان این موضوع را تدبیر می‌کنند.

وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: هر چند این لذت بیشتری دارد که همزمان با دهه فجر انقلاب اسلامی که دوره رشد و تعالی مردم ایران است، این رویدادهای فاخر هنری هم در همان زمان برگزار شود، این تقارن خوب است، با این حال اگر همکارانمان جمع بندی بکنند، ما تابع این جمع بندی جدید خواهیم بود.

شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به صورت رسمی یکشنبه- هشتم بهمن ماه- با برپایی نمایشگاه‌های «مفاخر هنرهای تجسمی به روایت موزه هنرهای معاصر تهران» دربرگیرنده منتخبی از آثار گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» (پوسترهای مقطع انقلاب اسلامی و پس از آن) آثار گنجینه حوزه هنری انقلاب اسلامی با نمایش ۱۳۵ اثر از ۱۲۵ هنرمند آغاز به کار کرد و تا ۳۰ بهمن به جز دوشنبه‌ها ساعت ۹ تا ۱۸ در این موزه میزبان علاقه‌مندان است.

بازدید وزیر فرهنگ از شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر

همچنین آیین افتتاح نمایشگاه بخش‌های رقابتی(طوبای زرین) و بازار هنر شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر عصر سه‌شنبه- دهم بهمن ماه- در موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار شد. در این نمایشگاه، ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند در مجموعه نگارخانه‌های موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا به نمایش گذاشته شده است. این نمایشگاه تا ۳۰ بهمن ماه همه‌ روزه از ساعت ۱۰ تا ۲۰ و روزهای جمعه و ۲۲ بهمن از ساعت ۱۵ تا ۲۰ پذیرای عموم مخاطبان است.