به گزارش هنرآنلاین، نشست خبری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر سه‌شنبه-سوم بهمن ماه- با حضور محمد خراسانی زاده مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس شورای سیاست‌گذاری، امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره، مسعود زنده‌روح کرمانی دبیر هنری و جعفر واحدی دبیر اجرایی این رویداد در موزه هنرهای معاصر تهران برگزار شد.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در این نشست با اشاره به روند اجرایی شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر به عنوان جشن بزرگ هنرمندان این حوزه اظهارداشت: روند اجرایی جشنواره شانزدهم تجسمی فجر از مردادماه امسال آغاز و جلسات شورای سیاست گذاری این رویداد در شهریورماه برگزار شد.

وی گفت: مصطفی گودرزی، سیدعباس میرهاشمی، مسعود نجابتی، بهمن عبدی، احمد عبدالرضایی، منیژه آرمین، زهرا رهبرنیا، نادر قشقایی، امیر عبدالحسینی، محمدرضا دوست‌محمدی، لیلا عباسی و علی فروزانفر به عنوان اعضای شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر منصوب شدند و از نظرات کارشناسانه آنان در این حوزه بهره‌مند شدیم.

خراسانی زاده، رویکرد شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر را «هنر نوآور، خلاق، وحدت بخش و امیدآفرین» عنوان کرد و افزود: این رویداد، وحدت بخش و امیدآفرین همه هنرمندان حوزه تجسمی ایران است که با هر سلیقه و ذائقه علاقه‌مند هستند در چارچوب قوانین کشورشان فعالیت کنند.

محمد خراسانی‌زاده مدیرکل هنرهای تجسمی در نشست خبری جشنواره تجسمی فجر

رئیس شورای سیاست‌گذاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: از ترکیب داوران تا افرادی که آثارشان را به این رویداد ارسال کردند، باید از یکایک آنان قدردانی کنم به خصوص اساتیدی که سال‌های گذشته شاگردان آنان برگزیدگان جشنواره بودند، در جشنواره شانزدهم آثارشان را ارایه کردند و در مسابقه شرکت دادند، همه اینها در کنار هم یک فجر باشکوه را رقم زدند.

وی اظهارداشت: جشنواره هنرهای تجسمی فجر قابل مقایسه با هیچ یک از رویدادهای کشور در حوزه تجسمی نیست، تجسمی فجر، تنها رویدادی است که یک دبیر کل، ۲۲ دبیر ملی، بیش از ۶۰ داور ملی و ۳۲ دبیر استانی دارد، امسال در تمامی استان‌ها، رویداد «تجسم هنر» برگزار می‌شود.

خراسانی زاده گفت: حجم رقابت آثار دریافتی در بخش رقابت ملی، ۱۰ هزار و ۷۶ اثر است، در بخش‌ استان‌ها تعداد آثاری که جداگانه برای هر استان ارسال شد و دبیران هنری ارزیابی کردند و بخشی از آن را برای سطح ملی ارسال کردند، در مجموع حدود ۱۲ تا ۱۳ هزار اثر است. به طور متوسط اکثر استان‌ها، حدود ۳۰۰ تا ۴۰۰ اثر را دریافت کردند. در مجموع حدود ۲۲ هزار اثر در بخش‌های ملی و استانی شرکت کردند تا مورد ارزیابی قرار گیرند و تعداد زیادی اثر هم در بخش غیررقابتی ارسال شده است.

مدیرکل هنرهای تجسمی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به اهمیت رویکرد کیفی در برگزاری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: در مواردی داوران برای کنار گذاشتن اثر باهم چانه می زدند و جمع بندی آنان این بود که کیفیت آثار انقدر زیاد است که نمی‌توانند آنها را کنار بگذارند، حجم آثار نهایی علی رغم اینکه رویکرد این بود که تعداد آثار را کاهش بدهند و علی رغم سختگیری داوران، نشان دهنده کیفیت آثار است. 

نشست خبری جشنواره تجسمی فجر

وی بیان کرد: یکی از اتفاقات قابل توجه جشنواره شانزدهم تجسمی فجر، حضور چهره‌های جدید در جایگاه دبیری و داوری بود که علی‌رغم توانمندی و کیفیت بالای آثارشان تاکنون اسامی آنان را در این جایگاه ندیده بودیم. رویکرد این است به همان اندازه که باید به پیشکسوتان توجه شود، جوانان و توانمندی‌های آنان نیز باید مورد قرار گیرد.  

خراسانی زاده با اشاره به حضور بانوان در جشنواره شانزدهم تجسمی فجر اظهارداشت: حضور بانوان در شورای سیاست‌گذاری، جایگاه دبیری و داوری باعث افتخار است؛ در شورای سیاست‌گذاری سه نفر از اعضای این شورا، بانوان هستند، به خصوص در بخش داوری مجسمه سازی تمام داوران بانوان هستند و افتخار می‌کنیم در شرایطی که بخش مهمی از جامعه واقعی هنرمندان تجسمی، ورودی دانشگاه‌ها، نگارخانه و گالری‌داران، فعالان اقتصاد هنر بانوان هستند که به برکت انقلاب اسلامی شاهد این نقش آفرینی زبانزد و حضور چشمگیر بانوان هستیم. 

حضور 3429 هنرمند در بخش ملی جشنواره شانزدهم تجسمی فجر 

دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر نیز در این نشست با تاکید بر اولویت رویکرد کیفیت گرایانه بر کمیت‌گرایانه در این رویداد اظهارداشت: این رویکرد در ترکیب شورای سیاست‌گذاری، دبیران و داوران نیز مورد توجه قرار گرفت، ارتباط این جشنواره با دوره‌های گذشته ادامه داشت و از نظرات و تجربه‌های سرآمدان و اساتید این حوزه‌ بهره‌مند شدیم و در کنار آن چهره‌های جوان سرآمد نیز به عنوان دبیر یا داوران بخش‌ها انتخاب شدند. 

امیر عبدالحسینی دبیرکل جشنواره تجسمی فجر در نشست خبری جشنواره تجسمی فجر

عبدالحسینی با اشاره به حضور قابل توجه بانوان در جشنواره شانزدهم فجر در ترکیب شورای سیاست‌گذاری، دبیران و داوران گفت: در این جشنواره ۳ هزار و 429 هنرمند در بخش ملی حضور دارند و آثارشان را ارایه کردند، بخش عمده‌‎ای از آنان؛ ۲هزار و 52 نفر از بانوان و یکهزار و 377 نفر از آقایان هنرمند هستند. 

وی با اشاره ایجاد ارتباط میان جامعه هنری و جامعه دانشگاهی و بهره‌مندی از دستاوردهای علمی در شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر افزود: ارتباط با بخش دانشگاهی نیز مورد توجه شورای سیاست‌گذاری بود که بر همین اساس از استادان و سرآمدان دانشگاه‌های معتبر این حوزه همچون دانشگاه تهران، تربیت مدرس، علم و فرهنگ، سوره و شاهد در ترکیب شورای سیاستگذاری بهره‌مند شدیم. 

دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر بیان کرد: علاوه بر این، بخش علمی جشنواره امسال به پایان نامه‌های دانشگاهی در مقطع کارشناسی ارشد و دکترا اختصاص پیدا کرد و قضاوت در بخش علمی بر مبنای پایان نامه‌هایی است که در دو سال اخیر دفاع شده و به جشنواره ارایه شده است که مورد ارزیابی قرار خواهند گرفت و به پایان نامه برتر، نشان «طوبای زرین» اهدا می‌شود و اثر منتخب با همکاری ناشر خصوصی در قالب کتاب منتشر خواهد شد. 

نشست خبری جشنواره تجسمی فجر

عبدالحسینی اظهارداشت: رویکرد ما این است که جشنواره تجسمی فجر از یک نمایشگاه فراتر برود و به جنبه‌های کاربردی و تخصصی، ورود پیدا کند و براین اساس جنبه‌های تبلیغی و ترویجی هنرهای تجسمی مدنظر قرار گرفت و بخش‌هایی همچون طراحی فرهنگ محور و ناشران کتاب‌های تجسمی به جشنواره اضافه شد. در داوری آثار نیز ویژگی‌های «نگاه خلاقانه»، «نگاه نوآورانه» و «توجه به زیبایی‌شناسی» مدنظر قرار گرفته است. 

وی درباره بخش فیلم‌های تجسمی جشنواره شانزدهم فجر گفت: این بخش در دوره‌های گذشته برگزار شده بود اما به دلایلی کم‌رنگ شد، سینما و فیلم بهترین ابزار برای دیده شدن هنرهای تجسمی و جذب مخاطب است که در این دوره نیز مورد توجه قرار گرفته است، ۲۲ فیلم هنرهای تجسمی در سامانه دبیرخانه شانزدهمین جشنواره تجسمی فجر ثبت شده که در حال داوری است و اسامی برگزیدگان این بخش اعلام خواهد شد. 

دبیرکل شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر درباره آیین نامه نهایی جشنواره تجسمی فجر نیز بیان کرد: این رویداد از اساسنامه‌ خود که در اولین دوره تدوین شد، فاصله گرفته است، قرار است با همکاری اساتید و سرآمدان این حوزه آیین‌نامه جشنواره مورد بازنگری قرار بگیرد. 

مسعود زنده روح کرمانی دبیر هنری جشنواره تجسمی فجر در نشست خبری جشنواره تجسمی فجر

آغاز نمایشگاه‌های جشنواره تجسمی فجر از 8 بهمن 

زنده روح کرمانی دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر در ادامه این نشست اظهارداشت: این جشنواره در 2 بخش نمایشگاهی در موزه هنرهای معاصر تهران و موسسه فرهنگی هنری صبا برگزار می‌شود؛ نمایشگاه‌های «مفاخر» با نگاهی به گنجینه موزه هنرهای معاصر تهران و «آینه در آینه ۳» با نمایش پوسترهای شاخص انقلاب اسلامی یکشنبه- هشتم بهمن ماه- ساعت 18 در موزه هنرهای معاصر تهران افتتاح خواهند شد، در مجموع ۱۳۵ اثر از ۱۲۵ هنرمند در این موزه به نمایش گذاشته خواهد شد. 

وی گفت: ۸۵۴ اثر در بخش‌های «مسابقه»، «قله‌ها»، «هنرمند محور» و «بازار هنر» از ۶۰۶ هنرمند در موسسه فرهنگی هنری صبا به نمایش گذاشته می‌شود. این نمایشگاه سه‌شنبه- دهم بهمن ساعت 18 افتتاح می‌شود و تا 30 بهمن ادامه دارد که در مجموع ترکیبی از ۱۷ بخش جشنواره است. 

نشست خبری جشنواره تجسمی فجر

دبیر هنری شانزدهمین جشنواره هنرهای تجسمی فجر ضمن قدردانی از ادارات کل استان‌ها در برگزاری بخش «تجسم هنر» جشنواره افزود: ۳۲ دبیر هنری در این بخش در استان‌ها در حال فعالیت هستند که هنرمندان شاخص استان‌ها هستند. ۱۲ هزار اثر به دبیرخانه استان‌ها ارسال شده، ۷هزار اثر بازبینی شد و از ششم تا دهم بهمن آثاری از یکهزار هنرمند به تناوب در استان‌ها به نمایش گذاشته می‌شود. همچنین جوایز جشنواره امسال ۴۰ درصد افزایش پیدا کرده است.

نشست خبری جشنواره تجسمی فجر

حسن نوفرستی مدیر روابط عمومی موزه هنرهای معاصر در نشست خبری جشنواره تجسمی فجر