گروه تجسمی هنرآنلاین، مراسم بزرگداشت استاد فقید"مهدی عربشاهی"با حضور علیِ علی استاد برتر خوشنویسی، داود گنجه ای استاد نامدار کمانچه  و استاد  اکبر ساعتچی  و جمعی از هنرمندان و اساتید خوشنویس ایران، در فرهنگسرای گلستان برگزار شد.

همزمان با برگزاری مراسم، نمایشگاه آثار خوشنویسی" استاد مهدی عربشاهی" و جمعی از هنرجویان وی با 45 اثر،  در نگارخانه گلستان برای بازدید عاشقان و علاقه مندان به این هنر ناب، افتتاح شد.

در ابتدای این برنامه، استاد علیِ علی ، ضمن خیرمقدم به اساتید حاضر در مجلس و اصحاب ادب و فرهنگ و هنر گفت: مهدی عربشاهی یک هنرمند بود، ما به عنوان شاگرد و به عنوان کسانی که آینده را ادامه می‌دهیم و تعهدی نسبت به هنر خوشنویسی داریم باید یاد بگیریم هر کداممان یک مهدی عربشاهی باشیم، یک شخصیت واقعی و یک هنرمند واقع گرا باشیم.

وی ادامه داد: مهدی عربشاهی با استاد صانعی که انسان وارسته و بزرگی بودند در 6 سالگی آشنا شدند و توسط ایشان با عمادالکتاب و استاد حسین میرخانی، معلم درجه 1 خوشنویسی تاریخ معاصر آشنا شدند.

استاد عربشاهی با مرحوم استاد صانعی و با عمادالکتاب به دنیا آمد و با مرحوم استاد حسین میرخانی، مهدی عربشاهی شد، عربشاهی رفت و عربشاهی خواهد ماند.

در ادامه داود گنجه ای استاد نامدار کمانچه بر مسند سخن نشستند و گفتند:

       از شمار چشم یک تن کم                                   وز شمار خرد هزاران بیش

سال‌های سال من درس عشق خواندم و با صراحت از سیاست، کیاست، اجتماع و ... به راحتی صحبت کردم. فکر می‌کنم در مملکت ما قلندرانی مثل مهدی عربشاهی کم نیستند، شعرای ما، هیچ کدام به اندازه فردوسی از خرد صحبت نمی‌کردند،  خرد بالاتر از عشق است و خمیرمایه اش عشق می‌باشد. من عربشاهی را از دوران دبیرستان می‌شناختم و دفتر کار من نگارخانه آثار مهدی عربشاهی است.  

وی ادامه داد: خِرد، ماورای عشق است، عشق و شعور را ممکن است کسی داشته باشد ولی خِرد نداشته باشد، خِرد چیزی مافوق اینهاست و مهدی عربشاهی قلندر زمان و یک خردمند بود.

          عشق از ره تکلیف به دل پا نگذارد                     سیلاب نپرسد که ره خانه کدام است

سخنران بعدی مراسم اکبر ساعتچی، استاد برجسته خوشنویسی، درباره مرحوم عربشاهی گفتند: مهرماه 1354 در کلاس استاد حسین میرخانی، جوانی با لبخند بر چهره و سراپا ادب و متانت دیدم، در همان لحظات اول به هم نزدیک شدیم و بعدها روابط نزدیکتری با هم داشتیم، ایشان را از همان لحظه اول که دیدم  یک هنرمند بود، هنر چیزی نیست که بتوان آن را کسب کرد بلکه در جوهره انسان باید باشد و عربشاهی آن را داشت، عربشاهی همیشه لبخند بر چهره داشت، این یک موهبت الهی است و باید در ذات انسان باشد. ایشان با خط آشنا بود، مرحوم عمادالکتاب وقتی به کهک قم تبعید شدند در خانه اجدادی مرحوم عربشاهی زندگی می‌کردند، یعنی عربشاهی مرحوم عماد را از طریق بزرگترهایش می‌شناخت. عربشاهی مهم‌ترین اصل برایش اخلاق بود، مرحوم اگر خطی را دوست نداشت به کسی هدیه نمی‌داد مخصوصا به کسی که به او ارادت داشت، استاد گنجه ای آثار زیادی از استاد عربشاهی دارد که هر زمان اراده کند می‌تواند دهها نمایشگاه از آثار استاد برپا کند.

وی ادامه داد: عربشاهی تنها 39 سال عمر کرد. ما فکر می‌کنیم عمر او کوتاه بود ولی او در این مدت اثر خود را گذاشت و تاثیرگذار بود و این اثرگذاری به طول عمر نیست، همینکه امروز ما شاگردان ایشان را می‌بینیم که هم از نظر اخلاقی و هم خوشنویسی جایگاهی دارند این برای آن استاد است که به شاگردانش منتقل کرده است. و برگزاری همچون بزرگداشتی برای استاد امر ساده ای نیست و مهم است. جایگاه هنری و انسانی او را نشان می‌دهد، به قول استاد میرخانی کسانی هستند که بااستعدادند و آثاری دارند اما اگر به جایگاه انسانی نرسند فایده ای ندارد، استاد عربشاهی از ابتدا این جایگاه را داشت و در طول این مسیر آن را پرورش داد و کار خود را در همین سنین انجام داد و اثر خود را برجای گذاشت.

     رفت آن یار و داغ صد افسوس                                بر دل داغدار یار گذاشت

     ما سپس ماندگان قافله ایم                                       او به منزل رسید و بار گذاشت

     در جوانی کنار هم بودیم                                       چون جوانی مرا کنار گذاشت

    مست هشیار بود و رندانه                                       دست بر مست و هوشیار گذاشت

    با قیامت غم از خزانش نیست                                  آن که این باغ پر بهار گذاشت

و باغ پربهارش فرزندان برومند و خانواده برجسته ایشان می‌باشد و ما برای خود اندوهگین و ناراحتیم که این دوست عزیز و خوب را کنار خود نداریم.

در ادامه این مراسم، کلیپ زندگینامه استاد به نمایش درآمد و بیانیه هنرجویان استاد عربشاهی برای حضار قرائت شد.

حُسن ختام این مراسم نیز اجرای زنده و دونوازی اساتید موسیقی، استاد امین رامین و استاد غلامرضا صدرالدینی  بود.

لازم به ذکر است علاقه مندان به هنر خوشنویسی برای بازدید از نمایشگاه خوشنویسی "استاد مهدی عربشاهی" می‌توانند تا هشتم آذرماه، همه روزه از ساعت 10 تا 17 به نگارخانه گلستان واقع در میدان نارمک (نبوت)، خیابان جانبازان غربی، میدان هلال احمر، خیابان گلستان، فرهنگسرای گلستان مراجعه نمایند.