به گزارش هنرآنلاین، یک اثر از بنکسی ۱۵۳ دلار معادل ۱۲۰ پوند به ازای هر سهم به مردم فروخته می‌شود. این اثر به عنوان «ریمل روز ولنتاتین» شهرت دارد. 

نمی‌توان درباره بنکسی اطلاعات دقیق و درستی ارائه داد چراکه او در تمام طول حیات هنری خود اطللاعاتی از خودش منتشر نکرده و همواره از رسانه‌ها فرار کرده است. او نه تنها هرگز چهره واقعی خود را به خبرنگاران و عکاسان نشان نداده بلکه همواره از پلیس و قانون گریخته است. در تمام چند دهه‌ای که بنکسی به فعالیت‌های هنری مشغول بوده تنها یک نشریه مدعی شده که نام و هویت او را کشف کرده است. آن نشریه مدعی است که نام اصلی بنکسی رابین گانینهام و زاده بریستول است.

بنکسی

اما این صرفا یک ادعاست چراکه بنکسی هویتش را حتی از خانواده‌اش هم پنهان کرده است. او در سن هجده سالگی به دلیل فعالیت‌های هنری قانون‌گریزانه مجرم شناخته شد و تا امروز نیز مجرمی است که در سنین پیری هم چهره عیان نکرده است. او قصد دارد به زندگی مرموز خود ادامه دهد. 

به جرات می‌توان گفت او در بسیاری مواقع، مرزها و انتظارات منتقدان هنر خیابانی را درهم شکسته است. کارهای او همیشه شامل تصاویر قدرتمند و اغلب بحث برانگیزی است که به گسترش سریع نام و آثارش در دنیای واقعی و فضای مجازی دامن می‌زند. 

ارزش تخمینی اثر گرافیتی بنکسی چقدر است؟ 

ارزش تخمینی نقاشی دیواری بنکسی که یکی از آثار مطرح او به حساب می‌آید ۷.۶۴ میلیون دلار معادل ۶ میلیون پوند است. این قیمت‌گذاری توسط رابین بارتون مدیر گالری «Bankrobber» انجام شده است. در نهایت این معامله که در نوع خود به لحاظ سهم‌بندی عجیب است، در روز بیست و دوم آگوست با مجموع ۲۷۰۰۰ سهم فروخته خواهد شد. 

اثر گران‌قیمت بنکسی چه تاریخچه‌ای دارد؟ 

اثر گرافیتی بنکسی یک زن خانه‌دار را به سبک دهه ۱۹۵۰ نشان می‌دهد. این شخصیت خلق شده با چشمی متورم و سیاه، گونه‌ای کبود، لب پایینی متورم و دندانی کنده تصویر شده است که نشان از خشونت‌های خانگی دارد. این زن همچنین یک لباس آبی روشن، یک پیش بند و دستکش لاتکس زرد به دست دارد.اثر مورد بحث بنکسی که قرار است به مبلغ بیش از هفت میلیون دلار فروخته شود.

 زن مورد نظر بنکسی در اثر گرافیتی‌اش، در ابتدا کنار یک یخچال فریزر مستهلک و یک صندلی پلاستیکی واژگون، ایستاده نشان داده شده است. آنطور که در اثر مشاهده می‌شود این زن شریک زندگی‌اش بدسرپرستش را به حاشیه رانده یا اصطلاحا او را کنار گذاشته است. این در حالی است که چهره و بدن مرد در اثر مشخص نیست چراکه او پشت فریرز به صورت نامتعادل روی زمین افتاده است. فقط سرآستین‌های شلوار، جوراب‌های مشکی و کفش‌های لباس مشکی مرد هستند که در تصویر دیده می‌شود. 

این نقاشی دیواری دو بار در مارگیت دستکاری شده است. ابتدا توسط مقامات شورای منطقه تانت، سپس توسط کارگران. در ادامه بوده که صاحب ملک مربوطه آن را به گالری‌ای در لندن واگذار کرده است. جولیان آشر، مدیرعامل گالری «Red Eight Galleries» درباره تغییرات مذکور به «ITV News» گفته است: نصب پلکسی گلاس و برداشتن فریزر صندوقچه‌ای هر دو به دلایل امنیتی بوده است و دلیل آن هزینه بالای نگهبانان برای محافظت از آن در شبانه روز است. 

بنکسی

آیا فروش به تایید بنکسی رسیده؟ 

پیش از این اعلام شده بود که اثر بنکسی توسط استودیوی هنرمند تایید نشده است، بیان شد عدم احراز هویت به این معنی است که اثر مربوطه نمی‌تواند برای فروش به خانه حراج سپرده شد. حال بنکسی مالکیت و اصالت اثر را در اینستاگرام خود تایید کرده و با انتشار عکسی از آن درباره‌اش توضیحاتی داده است. در کل به صورت قانونی اثر گرافیتی که از بافت اصلی خود جدا شده به استثناء مواردی قابل فروش نخواهد بود. به طور مثال اثر دیگر بنکسی با نام «Crowbar» پس از آنکه از دیوار یک مغازه برق در سال ۲۰۲۱ جدا شد، به قیمت ۲.۴ میلیون دلار به خریداری خصوصی فروخته شد. 

اثر قابل فروش بنکسی کجاست؟ 

نقاشی گرافیتی «ریمل روز ولنتاین» در پارک تفریحی «Dreamland Margate» به نمایش گذاشته شده و قرار است به مدت یک سال آنجا باقی بماند. او می‌گوید خارج کردن اثر از دیوار دو ماه زمان برده تا به صورت کاملا کارشناسی انجام شود. در ادامه در پایان ماه آوریل بود که این اثر با بودجه‌ای معادل ۲۵۰۰۰۰ دلار معادل ۱۹۵۰ هزار پوند به پایان رسید. سپس برنامه این است که «ریمل روز ولنتاین» حداقل به مدت ۲۴ ماه در پارک «دریم لند مارگیت» به نمایش گذاشته شود. 

درآمد حاصل از فروش اثر بنکسی صرف چه می‌شود؟ 

بخشی از عواید حاصل از فروش صرف موضوعی می‌شود که اثر درباره آن است؛ یعنی علیه خشونت‌های خانگی. بنکسی، گالری و دیگر عوامل فروش موافقت کرده‌اند بخشی از درآمد حاصل از فروش، به سازمان خیریه خشونت خانگی در انگلستان که «Refuge» اهدا شود. از سویی خریدار هم موظف شده مبلغی شش رقمی را به «Oasis» که یک موسسه خیریه در مارگریت است و به خانواده‌های مورد ظلم خشنونت خانگی توجه دارد، پرداخت کند.