گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه مجسمه‌های امیرشاهرخ فریوسفی با عنوان «نتی به نام سکوت» در گالری نگر برگزار شد. فریوسفی در گفتگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: نمایشگاه سال گذشته من بر اساس یکی از اشعار احمد شاملو بود و کار‌هایی که شکل گرفت، پرنده‌ها را در قفس نشان می‌دادند. اما این مجموعه در ارتباط با موسیقی است و در همه آثارم ساز‌ها یا المان‌های موسیقی دیده می‌شود. ۱۵ مجسمه در طول یک سال آماده کردم و بازخورد‌هایی که از مخاطبان گرفتم نیز بسیار خوب بود.

او با بیان اینکه پرنده‌هایش «شاخو» نام دارند، درباره نحوه انتخاب کانسپت هر مجموعه گفت: مجموعه اول من با عنوان «شاهرخ و شاهو» بر اساس پرنده‌ها شکل گرفته بود. معمولاً آخرین کار‌هایی که در هر مجموعه می‌سازم به سمتی حرکت می‌کند که احساس می‌کنم می‌توانم روی آن موضوع کار کنم. سال گذشته وقتی آخرین مجسمه از پرنده‌های در قفس را ساختم، احساس کردم می‌تواند یک کار موزیکال باشد. بنابراین درباره این موضوع و درباره حرکت صوت مطالعه کردم و متوجه شدم می‌تواند با شاخو‌های من هماهنگ باشد. با توجه به اینکه خانواده من در زمینه موسیقی فعالیت می‌کنند، از خودم انتظار داشتم در این زمینه کار کنم، و این موضوع آنقدر برایم جذاب شد که ممکن است در مجموعه بعدی هم ادامه داشته باشد.

فریوسفی درباره تغییرات پرنده‌ها در هر مجموعه گفت: پرنده‌ها در طول این مسیر تکامل پیدا کرده‌اند و بر مبنای موضوعی که انتخاب می‌کنم شکل آن‌ها متفاوت می‌شود. در مجموعه قبلی آن‌ها واقعاً پرنده بودند اما این بار فرم کامل ندارند و تبدیل به ساز‌ها یا المان‌های مرتبط با موسیقی شده‌اند. با این حال مخاطبانی که قبلاً پرنده‌های مرا دیده‌اند در این آثار هم پرنده را تجسم می‌کنند. متریال کار من همچنان آهن است و با توجه به علاقه‌ای که به ویژگی‌های آهن دارم، فعلا قصد ندارم با ماده دیگری کار کنم.

این هنرمند افزود: بعضی از کار‌هایم به صورت بداهه شکل می‌گیرند و در طول مسیر کامل می‌شوند. همچنین ممکن است وقتی در حال انجام دادن کاری هستم، طرحی به ذهنم برسد و سعی می‌کنم با اسکیس ساده‌ای آن را ثبت کنم. پس از آن در کارگاه و حین ساخت اثر، چیز‌های دیگری به ذهنم می‌رسد و ممکن است طرح اولیه کاملاً تغییر کند.