گروه تجسمی هنرآنلاین: هشتمین همایش ملی مبانی نظری هنر‌های تجسمی ایران، با رویکرد هنر جدید، امروز ۱۰ اسفند در فرهنگسرای نیاوران برگزار می‌شود. نظام الدین امامی‌فر، رئیس شورای سیاستگذاری همایش در گفتگو با هنرآنلاین درباره این رویداد گفت: انجمن علمی هنر‌های تجسمی ایران یکی از انجمن‌های وابسته به وزارت علوم و فناوری و وظیفه این انجمن‌ها برگزاری همایش‌ها و دوره‌هایی است که مستقیماً با عملکرد و اساسنامه آن‌ها ارتباط دارد.

امامی‌فر افزود: در هفت دوره قبلی این همایش موضوعات اجتماعی و زیست محیطی مدنظر قرار داشته و مقالاتی که ارائه شد به بررسی و ارائه راه‌حل‌هایی برای معضلات مختلف پرداختند. هشتمین همایش ملی انجمن علمی هنر‌های تجسمی ایران با رویکرد هنر جدید برگزار می‌شود. هنر جدید یکی از مباحث به روز جامعه جهانی است. با توجه به اتفاق‌هایی که در حوزه‌های رسانه‌ای افتاده و هنر را تحت تأثیر خودش قرار داده است، حس کردیم بحث علمی پیرامون هنر جدید باید سامان بگیرد و درباره آن گفت‌وگو شود.

او با بیان اینکه تعاریف، ارزشیابی‌ها و مفاهیم کاملاً در دنیای جدید عوض شده است گفت: بسیاری از متفکرین می‌گویند که هنر را باید در موزه‌ها یافت، اما آنچه امروز اجتماع، مردم و فضای رسانه‌ای می‌خواهد با رویکرد‌های سنتی هنر کاملاً تفاوت کرده است و دلیل آن هم دسترسی مخاطبین به اطلاعات کلی است. ما احساس کردیم بحث هنر جدید مغفول مانده است و به همین دلیل تصمیم گرفته شد که در این دوره همایش به آن پرداخته شود.

امامی‌فر با اشاره به اینکه بیش از ۸ ماه روی این پروژه کار شده است افزود: این دوره جزء پر استقبال‌ترین همایش‌ها بود و بیش از ۴۰ مقاله به دست ما رسید که داوری را دشوار کرد. سطح علمی مقاله‌ها نیز کاملاً قابل توجه بود و در نهایت ۱۶ مقاله به مرحله نهایی رسید و چهار مقاله برای ایراد سخنرانی در همایش انتخاب شد. قصد ما این است که همه ۱۶ مقاله را به صورت الکترونیکی یا چاپی منتشر کرده و در اختیار علاقه‌مندان بگذاریم. سخنرانی‌های همایش توسط اساتید یا دانشجویانی که در این حوزه کار می‌کنند انجام می‌شود و مخاطبان ما بیشتر دانشجویان و اساتید هستند.

امامی فر درباره ویژگی‌های هنر جدید گفت: نیو آرت در دهه ۷۰ به شکل رسمی در ایران شناخته شد. با ورود نیوآرت که به معنای هنر جدید است، موضع‌گیری‌هایی علیه این کلمه در ایران شکل گرفت و عده‌ای از هنرمندان می‌گفتند مگر کار ما هنر قدیم است که حالا هنر جدید وجود داشته باشد. بنابراین عنوان آن تغییر کرد و هنر جدید در ایران به عنوان هنر مفهومی و هنر ادراکی مطرح می‌شد. پس از آن تا سال‌ها این رویکرد در ایران مغفول ماند تا اینکه از دوره ۱۰ تا ۱۴ جشنواره هنر‌های تجسمی فجر به آن توجه جدی شد و هنر جدید در میان رشته‌های موجود در جشنواره قرار گرفت. حالا با پدیده‌ای به عنوان هنر جدید سر و کار داریم که قالب‌های قدیمی را می‌شکند و تولید مفهوم می‌کند. هنر جدید متأثر از پدیده‌های اجتماعی است که پیرامون هنرمندان شکل می‌گیرد، بنابراین فضای هنر جدید یک فضای انتقادی است. همین مسأله باعث می‌شود مؤسسات، نهاد‌ها و بسیاری از دولتمردان با این رویکرد هنری موافق نباشند، زیرا آن‌ها هنر را بیشتر تزیینی می‌بینند.

این مدرس دانشگاه ادامه داد: مسئولان باید فضا را در اختیار هنرمندان قرار دهند تا با گونه‌های هنری جدید آنچه می‌خواهند را بیان کنند. هنرمندان با استفاده از ابزار‌ها و رسانه‌های جدید، معضلات اجتماعی و درونیات خود را مطرح می‌کنند و شاید همین مسأله باعث می‌شود از سوی نهاد‌های رسمی توجه کمتری به آن وجود داشته باشد. با این حال هنر جدید از پر مخاطب‌ترین رشته‌های هنری است و یک رسانه کاملاً ملموس و اجتماعی است که با قاطبه مردم سروکار دارد و به راحتی می‌تواند بیان وضعیت کند.

امامی فر افزود: ما هنرمند را یک متفکر می‌دانیم که می‌تواند با کار خود تذکر و پیشنهاد بدهد. هنر جدید در پی یافتن راه حل است و جنبه تزیین ندارد. از این جهت بسیار پیشرو است و بیان آن در ارتباط با فضای جدیدی است که همه با آن در ارتباط هستند. در این همایش نیز ما به صورت علمی با آن برخورد می‌کنیم و مقالاتی که ارائه شده است شیوه‌های موجود در هنر جدید و نحوه ارائه راه حل برای مسائل و معضلات را بررسی می‌کنند.