گروه تجسمی هنرآنلاین: «طوبای زرین» نام بخش اصلی جشنواره هنر‌های تجسمی فجر است که به شکل رقابتی برگزار می‌شود. هنرمندان سراسر کشور با ارسال آثار خود در شاخه‌های ده‌گانه هنر‌های تجسمی، برای شرکت در این مسابقه بزرگ اقدام کردند و پس از بررسی آثار توسط شورای هنری، آثار منتخب برای نمایش در جشنواره معرفی شدند. در این گزارش نگاهی داریم به سه شاخه نقاشی، گرافیک و تصویرگری.

شاخه نقاشی بخش «طوبای زرین» چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر میزبان ۵۸ هنرمند است. بخش نقاشی معمولاً در رویداد‌ها و جشنواره‌های مختلف بیشترین تعداد شرکت‌کننده را دارد، اما در این دوره از جشنواره هنر‌های تجسمی فجر با وجود آنکه بیشترین تعداد شرکت‌کنندگان مربوط به این رشته بود، با توجه به کیفیت آثار دریافتی در این رشته و سخت‌گیری داوران، از میان ۱۳۱۷ هنرمند تنها ۵۸ نفر به جشنواره راه یافتند.

با نگاهی به آثار به نمایش درآمده در مؤسسه صبا می‌توان نقاشی‌های بسیار متنوعی با رویکرد‌های مختلف را دید. سجاد گمار از تویسرکان در تابلویی با عنوان انباشت ۲ جمعیتی از پسران نوجوان را در مقابل تلی از ماشین‌های فرسوده و له شده نشان داده است و فشردگی جمعیت یک عنصر مشترک در میان آدم‌ها و ماشین‌های فرسوده است.

فائزه کرمی نوری فیگور‌های زنانه‌ای را به تصویر کشیده است که در فضایی خیالی که همزمان تداعی‌کننده خانه و دریاست، در حال کمک به یکدیگر هستند تا از آن محیط خارج شوند. زهرا حسین پور از رشت سوژه کارش را بر اساس محیط پیرامون خود انتخاب کرده و در تابلویی با عنوان «نور» بخشی از یک بازار محلی را به تصویر کشیده است.

سمیه صادقی‌پر از ملایر نیز با نگاهی به اطراف خود، پنجره خانه و پرده‌ای که بخشی از آن افتاده است را مورد توجه قرار داده و از میان آن به فضای بیرون نگریسته است.

در اثر روزبه دبیری تأثیرات وقایع روز دیده می‌شود. فیگور‌های ساده شده در فضایی خالی که چیزی شبیه ماسک به دهان دارند یاد‌آور تجربه مشترک مردم جهان در این روز‌ها است. فاطمه رسا از مشهد نیز آدم‌هایی ماسک‌زده را نشان می‌دهد که حیران و سردرگم در حال فرار از چیزی ناشناخته هستند.

محمدجواد زارع مهذبیه از شیراز در تابلوی «در مشرق خیال» عنصری آشنا که اغلب ما بی‌توجه از کنار آن عبور می‌کنیم را سوژه کارش قرار داده است. بلوک‌های سیمانی که اغلب در کنار خیابان‌ها دیده می‌شوند این بار به عنوان موجوداتی با هویت مورد توجه قرار گرفته و به عنوان شخصیت‌های اصلی تابلو دیده می‌شوند.

بهنام ولدوند در تابلوی «زوال عصر آهن» آدمی را در میان انبوه زایدات فلزی نشان می‌دهد که بدن او نیز از ورقه‌های آهنی ساخته شده و در گذر زمان فرسوده شده است.

مریم شیخی از کرج جای خالی انسان را با یک صندلی خالی نشان داده است و مریم صفری در تابلوی «گسل زمان» فضایی مانند حیاط مدرسه را نشان می‌دهد که کمد‌ها و میز‌های قدیمی در آن تلنبار شده‌اند.

فرناز مطلوبی از تبریز در میان سطوح رنگی و فرم‌های هندسی، پیکر اسبی سفید را خارج کرده و بهزاد نقاش از کرج در تابلو‌هایی کوچک شمایل مذهبی را به تصویر کشیده است.

ابوطالب قادری از نظرآباد در میان فضای انتزاعی به وجود آمده از همنشینی رنگ‌ها، بخشی از یک صندلی چوبی قدیمی را نشان داده است که مانند خاطره‌ای دور خودنمایی می‌کند.

مصطفی سروریان از کرج تمام سطح تابلو را با نقاط ریز رنگی پوشانده و ریحانه خدابنده خطوط سفید را بر روی زمینه سیاه به گونه‌ای قرار داده است که جنگلی از درختان انبوه را تداعی می‌کند.

علیرضا نیکزاده از مشهد و اردوان منظم از تنکابن تابلو‌هایی را ارائه داده‌اند که از نظر موضوع مشترک و نوع نگاه آن‌ها به طبیعت، قلم‌گذاری آزادانه و رنگ‌های انتخابی شباهت‌های زیادی با هم دارند.

فریما آذرسینا، ابراهیم اکبری، زهرا به نژاد، شهرزاد بیاتی، فرهاد توکلی، زهرا حسین پور، راضیه حسینی، سیدرضا حسینی، یاسمن خالقی، ریحانه خدابنده، شادی دادخواه، روزبه دبیری، هانیه دوامی، یلدا رحمانی راغب، مرضیه رزاقی، فاطمه رسا، محمدجواد زارع مهذبیه، سمیه زارعی، اعظم ساردویی نسب، مصطفی سروریان، یغما سروشه، الهام سلطانمحمدی، فریبا سلطانی علی آباد، سالی سمیعی کاشی، شیما شریفی کوشا، مهدی شعبانی رضی، حسن شکری، لطیف شکری، مریم شیخی، محمدرضا شیروانی‌زاده، ‌ایمان صادقی، سپیده صادقی، سمیه صادقی پری، مریم صفری، گلنار صمیمی، سعید عاشوری، مسعود عسگری مبین، فرهود فیض ده، فاطمه فیلی، ابوطالب قادری، سیدعلی قافله باشی، سجاد گمار، پریا مالمیر، آمنه محسنی، هلیا مروتی، شقایق مشکانی شاهسوارانی، فرناز مطلوبی، اردوان منظم، نوید ندائی، اکرم نصیری‌زاده، بهزاد نقاش، علیرضا نیکزاده، سپیده وزیری، عارفه وفا، نیکو وقری مقدم، بهنام ولدوند، فائزه کرمی نوری و آرش یاسمن پور هنرمندان شرکت‌کننده در بخش نقاشی جشنواره هستند.

در بخش گرافیک چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر۳۰ اثر از ۲۸ هنرمند به نمایش درآمده است. آثار گرافیک تنها مختص طراحی پوستر است و تعدادی از کار‌های به نمایش درآمده مربوط به رویداد‌های مختلف هستند و تعدادی از آن‌ها نیز بدون سفارش و با موضوع‌های موردنظر هنرمند طراحی شده‌اند.

حسین یوزباشی در پوستری که به یاد شهدای آتشنشان طراحی کرده است یک پر سفید را در میان شعله‌های آتش نشان می‌دهد.

میکائیل براتی تصویری از شهید قاسم سلیمانی را در مقابل جمله‌ای قرار داده است که می‌گوید «او دلاورانه جنگید».

حامد مغروری از اصفهان نیز به موضوع شهادت محسن فخری‌زاده پرداخته و تخته وایت برد را به عنوان نمادی از تحصل و دانش به کار برده است.

محمدرسول عسگری از شهرکرد در پوستری که به مناسبت هفته طراحی گرافیک طراحی کرده است، همزمانی این رویداد با ماه اردیبهشت را مورد توجه قرار داده و گل‌های شمعدانی را وارد کارش کرده است.

یوسف‌امیدیان در پوستری با عنوان فلسطین به شکلی ساده و با کمترین عناصر، مبارزه نابرابر فلسطین و اسرائیل را با تقابل یک تکه سنگ با گلوله نشان می‌دهد.

محمد افشار از اصفهان پوستری برای یک نمایش طراحی کرده است که بر اساس عنوان آن «صفر درجه سانتیگراد زیر سفر» المان یخ را به کار برده و آن را با تایپوگرافی همراه کرده است.

صادق لطفی‌زاده نیز در پوستری با عنوان «ما می‌توانیم» به موضوع ساخت واکسن کرونا در ایران پرداخته است.

فرشته آرام بن، محمد افشار، حمید اقدسی‌یزدلی، یوسف‌امیدیان، مهران پندار، علیرضا پوراکبری، محمد جمشیدی، حسین چمن خواه، علیرضا حاجی رحمانی، سید مهدی حسینی، وحید حقی تومتری، ‌امیر خالقی، علیرضا خدامرادی، مریم دباغ‌زاده دزفولی، زینب ربانی خواه، محمد روح الامینی، سید علی ساجدی، پویا سرابی، احمد عزیزپور، محمدرسول عسگری، سید وحید قاسمی، حمید قربان پور، روح الله مختاری، حامد مغروری، سید مهدی میرحیدری، محمدرضا میری، می‌ثم نامدار، حسین یوزباشی، محمدرضا چیت ساز (هیئت هنر)، محسن نصرالله (هیئت هنر)، صادق لطفی‌زاده (کارگاه طراحی سه در چهار)، مجید کشاورز (هیئت هنر)، ‌ایمان ماندگاری (کارگاه طراحی سه در چهار)، میکائیل براتی و محمدرضا چیت ساز هنرمندان شرکت‌کننده در این بخش هستند.

در بخش تصویرسازی چهاردهمین جشنواره هنر‌های تجسمی فجر ۷۱ اثر از ۵۶ هنرمند به نمایش درآمده است. در رشته تصویرسازی گاه تصاویر بر اساس داستان‌ها و متنهایی هستند که برای چاپ در کتاب یا نشریات استفاده می‌شود و گاه تصاویری هستند که هنرمندان برای بیان موضوع یا دغدغه شخصی خود ارائه می‌کنند. در بخش تصویرسازی جشنواره فجر نیز آثاری در هر دو دسته حضور دارد که در میان آن‌ها می‌توان تکنیک‌های متنوع، نگاه‌های مختلف و فضا‌های جذاب شخصی را مشاهده کرد. همچنین تعدادی از آثار به صورت نسخه اصلی به نمایش درآمده و تعدادی دیگر بر روی شاسی چاپ شده‌اند.

نفیسه کثیری داستان معروف «لباس امپراتور» را برای کارش انتخاب کرده و منصوره قاسمی قمی از کرج مراسم‌زار که در جنوب ایران رواج دارد را به تصویر کشیده است.

هلیا حیدری مقدم از مشهد نبرد رستم و اسفندیار را به شکلی فانتزی نمایش داده است و سیده حکیمه ابراهیمی بروجنی در اثری با عنوان «طاووس زیبا» با الهام از نگارگری‌های ایرانی یک داستان را روایت کرده است.

مهدی بیگدلی آناتومی بدن جانوران منقرض شده را ترسیم کرده است و فاطمه‌امینی پژوه از اصفهان شعر کودکانه «دویدم و دویدم» را با المان‌هایی از نقاشی ایرانی به تصویر کشیده است.

علی زورمند از مشهد در تصویرسازی دیجیتالی «عبور» رزمنده‌ای را در میدان جنگ نشان می‌دهد و زهرا جعفری سرابی در تصاویری ساده و کودکانه داستان معراج حضرت محمد (ص) را روایت می‌کند.

نسترن آزاد، مونا آملی، سمیه ابراهیمی، محراب ابراهیمی، سیده حکیمه ابراهیمی بروجنی، هیبت احمدی، آرش احمدی هرچگانی، مریم اخباری، صدیقه ادراکی، شیما ادیب‌زاده، طه اردی، فاطمه‌امینی پژوه، مریم انصاری، پریسا اکبری شهرکی، مریم برادران، مهدی بیگدلی، سارا توکلی، زهرا جعفری سرابی، نرگس جوشش، مهتاب حاتمی مجومرد، ساناز حامد، یوسف حسن پور، محمد مهدی حیدری، هلیا حیدری مقدم، مجید ذاکری یونسی، ریحانه رحیم پور اصفهانی، فریبا رسولی، یاسمن رفیع‌زاده، سیما ریحانی، سمیه زارعی، الهام زمانی، علی زورمند، حسین سلوکی، مریم سادات سیادت، زهره شاه محمدی، هدا شاکر، سیده سحر شجاع رضوی، ملیکا شجاعی علی آبادی، نفیسه صالحی بذل، علی عباس نیا، سالار عشرت خواه، منصوره فاطمی قمی، فرانک فرزاد ارجمند، مارال فروزش نژاد، ساناز مجتهدی مقدم، سحر محمدی، صبا معصومیان، زاهده معینی منش، سید سعید موسوی، نگین نقیه، فاطمه نیک‌خواه، محمد نیکوئیان، سمیه هدایت، اعظم واضحی مقدم، نفیسه کثیری و بنت الهدی کریمان هنرمندان شرکت‌کننده در این بخش هستند.