گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار حسین نخعی با عنوان «برهوت» در گالری نگاه برپاست. در این نمایشگاه ۱۵ اثر ساخته شده با چوب و آهن به نمایش درآمده است. نخعی در گفت و گو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این مجموعه گفت: پس از فارغ‌التحصیلی از دانشگاه روی موضوعات متفاوت کار کردم و تجربیاتی با متریال‌های مختلف داشتم. اما کم‌کم احساس کردم باید دنبال فضایی بکرتر باشم و برای این کار باید به ریشه‌های خودم برگردم.

نخعی ادامه داد: بنا‌های خشت و گلی خراسان جنوبی که محل تولد و زندگی من است کاملاً با روحیات و زندگی من عجین شده و این فضا برایم ملموس است. از طرفی این بنا‌ها آرام آرام از بین ‌می‌روند و به جای آن‌ها ساختمان‌های دیگری ساخته می‌شود و این موضوع باعث نگرانی است. بنابراین تصمیم گرفتم با آثار خود دوباره این بنا‌ها را زنده کنم.

این هنرمند افزود: میراث گذشته را به عنوان اثر هنری درنظر گرفتم و بر آن متمرکز شدم. ابتدا برایم سخت بود که بفهمم چگونه به موضوع نگاه کنم که هم کار تازه‌ای به وجود آید و هم آن ساختار را داشته باشد و مخاطب بتواند فضا را احساس کند. در این بنا‌ها عناصر مختلفی مانند بادگیر‌ها، پل‌ها، در‌های چوبی و... وجود دارد که می‌توانستم با آن‌ها بازی کنم و فضای جدیدی خلق کنم، با این حال نزدیک به سه سال واکاوی‌های من ادامه داشت تا به این آثار رسیدم. این عناصر در کار‌هایم وجود دارد اما فقط برداشت خودم از واقعیت را نشان دادم. برای هر عنصر یک کد تعیین و آن کد‌ها را در کار‌هایم استفاده کردم و آن‌ها را در یک ترکیب جدید گذاشتم. عناصری از معماری خشت و گلی را به کار‌هایم آوردم تا مخاطب را به این فضا ارجاع دهم. هر کسی با توجه به تجربه زیسته خود ممکن است با دیدن این آثار به چیز‌هایی در آن فضا رجوع کند.

نخعی درباره انتخاب متریال گفت: همنشینی چوب و آهن از گذشته در زندگی ما وجود داشته است، مانند در‌های چوبی که یراق آهنی دارند یا ابزار‌های کشاورزی که ترکیبی از چوب و آهن هستند. اما یکی از دلایل من برای انتخاب این مواد به خاطر حس آنی بود که می‌خواستم گرمی چوب و سردی آهن در کنار هم، به مخاطب بدهد. در عین حال این مواد در بیرجند که محل زندگی من است بهتر در دسترس هستند.

نمایشگاه آثار حسین نخعی تا ۲۰ بهمن در گالری نگاه برپاست. گالری نگاه در خیابان مطهری، خیابان جم (فجر)، خیابان غفاری، شماره ۶۴۴ واقع شده است.