گروه تجسمی هنرآنلاین: چهارشنبه گذشته شهروندان پایتخت لبنان شاهد غولی ۲۵ متری بودند که از ویرانه‌های انفجار بندر بیروت سربرآورد و تا چند روز دیگر همزمان با سالگرد فاجعه چهره کامل آن رونمایی می‌شود. قرار است این تندیس بزرگ یک چیدمان نور و آب هم داشته باشد و تا چهارم اوت در روز ملی سوگواری برای قربانیان فاجعه کامل خواهد شد. گفته می‌شود این تندیس فولادی نشانه‌ای از امید و امیدواری برای بازماندگان انفجار سال گذشته است.

ندیم کرم، معمار نامدار لبنانی درباره تندیس «اشاره» گفت: «این پروژه یک کار گروهی و نتیجه تلاش انبوه داوطلبان بود. همه ما کار کردیم که بگوییم زندگی بسیار مهم است و ما واقعا نگران فاجعه‌ای هستیم که برای بیروت رخ داد. ۲۷ فرد و سازمان شامل طراحان، موسسه‌های هنری، شرکت‌های پشتیبانی و بخش عمومی برای به پایان رسیدن پروژه همکاری و تلاش کردند. وقتی از دیگران برای کار درخواست کردم، هیچ‌کس تردید نداشت و هنرمندان هنوز هم دارند کار می‌کنند.»

با اینکه کرم یکی از نامدارترین و تحسین‌شده‌ترین طراحان و معماران لبنانی است و کارهاش در توکیو و لندن هم به نمایش درآمده اما واکنش‌ها به تازه‌ترین تندیس او به ویژه در شبکه‌های اجتماعی و فضای مجازی متفاوت بوده است. مازن شهاب، هنرمند اهل بیروت زمان‌بندی اجرای این پروژه و رونمایی از آن را نامناسب دانسته و گفته است تا وقتی مقصران فاجعه انفجار بیروت شناسایی و معرفی و مجازات نشده‌اند، نباید کاری نمادین در بندر بیروت انجام شود.

گروهی دیگر هم خواستار شفاف شدن فرآیند طراحی و اجرای تندیس «اشاره» شده و معتقدند میزان دخالت حکومت لبنان و نهادهای دولتی در تامین هزینه‌ها باید روشن شود. با این حال، سازندگان تندیس با انتشار یک بیانیه به انتقادها پاسخ داده و گفته‌اند: «تنها هدف ما از این کار تایید تراژدی، فقدان، ناراحتی و خشم ماست.»

Gesture1

Gesture3

Gesture2