گروه تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی لیلا بانکی در گالری آتبین برگزار شد. بانکی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۱۴ تابلو با تکنیک اکریلیک روی بوم در این مجموعه به نمایش درآمد، گفت: حدود ۲۵ سال است نقاشی می‌کنم و کار فیگوراتیو انتزاعی و اکسپرسیونیستی انجام می‌دادم، اما به مرور تغییراتی در کارهایم به وجود آمد. سفرهایی به طبیعت داشتم و کارهایم به سمت طبیعت انتزاعی کشیده شده بود، اما شیوع کرونا و قرنطینه باعث شد که بیش از پیش بر روی این کارها متمرکز شوم.

بانکی ادامه داد: وقتی سن انسان بالاتر می‌رود آرامش پیدا می‌کند و دیدگاهش به اطراف متفاوت می‌شود. ترجیح می‌دهد که دنیا را ساده‌تر ببینید و با طبیعت آشتی کند. وقتی که جوان هستیم انگار اصلاً طبیعت اطراف را نمی‌بینیم اما کم‌کم وقتی انرژی‌های ما آرام می‌گیرد طبیعت را بهتر می‌بینیم و با آن آشتی می‌کنیم و توجهمان بیشتر به آن جلب می‌شود.

بانکی افزود: بیشترین بخش این کارها ذهنی هستند و هر چیزی که در طبیعت دیده بودم در ذهنم ته‌نشین شده و به این شکل وارد آثارم شد. می‌توانم بگویم که بسیاری از آن‌ها طبیعتی است که دلم می‌خواست وجود داشته باشد. اگرچه ما در ایران طبیعت زیبا و جذابی داریم اما بسیاری از این زیبایی‌های شگفت‌انگیز در مناطقی نیستند که در دسترس عموم باشند و به همین دلیل بسیاری از ما نمی‌توانیم آن‌ها را ببینیم. بنابراین تابلوهای من آرزوهای رنگی است که روی بوم آمده و می‌گویم کاش بیشتر جاهای طبیعت ایران به این شکل بود.

لیلا بانکی

او درباره فضای رنگین آثارش گفت: رنگ‌هایی که در آثارم به کار می‌رود کاملاً مطابق همان رنگ‌هایی است که پیش از این در نقاشی‌های فیگوراتیو خود استفاده می‌کردم. همیشه در نقاشی‌های من انرژی زیادی وجود دارد و حتی کرونا و فضایی که به وجود آورده بود هم باعث نشد که آثارم خاکستری و تیره شوند.

بانکی درباره ابزاری که برای نقاشی به کار می‌برد گفت: من از قلم و کاردک استفاده می‌کنم اما بیش از هر چیز با دست و انگشتانم کار می‌کنم. حتی زمانی که چهره انسان را می‌کشیدم این کار را با انگشت انجام می‌دادم. این مسئله از ابتدای نقاشی کردنم وجود داشت زیرا می‌توانستم انرژی بیشتری وارد کارم کنم. با توجه به اینکه کارهای فیگوراتیو و پرتره‌های من نیز طبیعت‌گرایانه نبودند، وقتی با انگشت رنگ را بر روی بوم می‌گذاشتم کاملاً حس خود را انتقال می‌دادم.

این هنرمند افزود: من معمولا خیلی سریع و پرانرژی کار می‌کنم و ساعت‌های مداوم مشغول نقاشی هستم. سرعت در این کارها نیز نقش مهمی داشته است. البته این مسئله گاه خوب است و گاهی نه. در این مجموعه ابتدا بسیار سریع کار می‌کردم ولی بعد صبوری می‌کردم بارها به یک تابلو پرداخته و آن را تکمیل می‌کردم.

لیلا بانکی

او درباره پرداختن به طبیعت در نقاشی گفت: به نظر من همه آدم‌ها می‌توانند طبیعت را نقاشی کنند اما طبیعتی که منحصربه‌فرد و مختص یک هنرمند باشد اندک است. این که بتوانید شخصیت و انرژی خود را وارد کار کنید بسیار دشوار است. کسی که تجربه کمی در نقاشی دارد نمی‌تواند این‌گونه کار کند اما کسی که مهارت داشته و بیان شخصی خود را در کار به دست آورده باشد می‌تواند طبیعت را نیز شخصی کند و حس و کاراکتر متفاوتی در آن به وجود آورد.

بانکی در پایان گفت: انتظار داشتم به دلیل شیوع کرونا مخاطب نمایشگاه کم باشد اما این‌گونه نبود و در طول ۱۰ روزه نمایشگاه مخاطب داشتم. از این مسئله بسیار خوشحال بودم و نکته دیگری که توجهم را جلب کرد این بود که با تغییر کارم از فیگوراتیو به سمت طبیعت انتزاعی احساس کردم که مخاطبان بیشتری به دست آوردم. به نظر می‌رسد مردم ما با طبیعت ارتباط بهتری می‌گیرند و علاقه بیشتری به دیدن و خریداری این نوع آثار دارند. افراد هنردوست که تخصص چندانی هم در هنر ندارند به خوبی با این آثار ارتباط برقرار کرده و اقدام به خریداری آن‌ها کردند و این نکته بسیار خوبی است زیرا به مرور زمان عده بیشتری به هنر علاقه‌مند می‌شوند.