سرویس تجسمی هنرآنلاین: در روزگاری که جهان با شیوع ویروس کرونا دست و پنجه نرم می‌کند و اغلب مراکز فرهنگی و هنری در تعطیلی به سر می‌برند اتفاق خوبی که در هنر تجسمی می‌افتد این است که، گالری آریاناپلاس تازه‌ترین اثر محمدحسین عماد با عنوان "شعاع" را به نمایش گذاشته است. در این نمایشگاه 10 اثر از کارهای حجمی او به همت گالری آریانا پلاس و گالری اثر نمایش داده شد. محمدحسین عماد مجسمه‌ساز معاصر ایرانی است که فارغ از آثار شهری، او را بیشتر به عنوان کسی که با شکل و مضمون سرو کار دارد و با مجموعه‌ای از مفاهیم حجم و سطوح اولیه آشناست؛ می‌شناسند. این روزها گالری‌ها با وجود محدودیت‌های مقابله با کرونا نمایشگاه‌ها را با رعایت پروتکل‌های بهداشتی برگزار می‌کنند که برگزاری نمایشگاه‌های هنری هم با نداشتن مراسم افتتاحیه و رعایت کلیه پروتکل‌های بهداشتی اعلام شده است. این نمایشگاه روز یک شنبه شانزدهم آذرماه افتتاح شد و تا دوازدهم دی ماه در گالری آریاناپلاس برپاست.

محمدحسین عماد درباره عنوان مجموعه آثارش به هنرآنلاین گفت: "ایده نام‌گذاری را از درون مجسمه و کار کردن با حجم گرفتم. آثار حجمی را در دو نمایشگاه اخیری که برگزار کردم می‌توان دید اما در این نمایشگاه آثاری که به نمایش گذاشتم بیشتر از حجم استفاده کردم. به آثار چوبی که نگاه می‌کنیم در انتها نقطه نور را می‌بینیم که کنجکاوی بیننده را بر‌می‌انگیزد که درون مجسمه چه چیزی می‌تواند باشد. در این آثار تمرکز مسیر نگاه ما روی نقطه نوری که داخل مجسمه پیدا می‌شود بود. به همین دلیل شعاع را نمی‌بینیم و بیشتر در محیط اطراف و جهان، اشیاء یا شیء را می‌بینیم. این نام‌گذاری برایم خیلی جالب بود که "شعاع" را به صورت حجم دربیاورم که منبع نور را به شیء وصل می‌کند."

نمایشگاه

عماد، از نقاشی به طور طبیعی به سمت مجسمه‌سازی کشیده شد. او در نقاشی عمق و وضوح را به تصویر می‌کشید اما در مجسمه‌سازی حجم و فرم را به نمایش درآورده است. او دلیل سوق پیدا کردن به مجسمه‌سازی را اینگونه بیان کرد: "از نظر دیداری یا حرکت، سطح دو بعد و سه بعد خیلی متفاوت است و جدا از این دو سطح، یک شیء "ساختن" وجود دارد. در سطح دو بعد نقاشی و تجسم، اشکال یا اشیائی را به تابلو انتقال می‌دهیم ولی در مجسمه آنها را می‌سازیم. در این‌ آثار حس "ساختن" وجود دارد و نوع گرایش‌ها‌، تمایلات یا کارکردن آن‌ها که در چه زمینه‌ای مستعد هستند، متفاوت است."

10 اثری که در این گالری به نمایش درآمده است مجسمه‌هایی با ابعاد بزرگ و حفره‌های توخالی است و این حفره‌ها ذهن مخاطب را درگیر می‌کند که هنرمند چگونه آنها را تو خالی کرده است. این مجسمه‌ساز دلیل انتخاب حجم تو خالی اشیای ساکنی که گویی علیرغم تهی بودن‌شان پر هستند را به تاریخچه فرم نسبت داده است: "خیلی از این فرم‌های (تو پُر یا تو خالی) که در مجسمه‌سازی کار شده این‌ها را امروزی و معاصر کرده است. در مجسمه‌سازی مفاهیمی را باید جستجو کرد و نگاه به شیء می‌تواند نگاه متفاوتی به اشیاء یا عالم باشد. هر مجسمه کوچک یا بزرگی که می‌بینید در اصل جهان‌بینی آن مجسمه‌ساز است. نگاه انسان به اشیاء یا جهان از تهی یا پُر بودن درون مجسمه نشات می‌گیرد. تهی بودن در این آثار به این دلیل است که فقط قسمت‌های پُر در جهان را می‌بینیم."

آثار حجمی که از عماد در این گالری به نمایش درآمده است شباهت‌هایی به تصاویر آشنا دارد که با نگاه کردن به آن‌ها در تلاش هستیم شباهت‌ها را با فرم مجسمه و آثاری که می‌بینیم پیوند دهیم اما این تلاش ذهنی ما با اثر با شکست مواجه می‌شود. این هنرمند در پاسخ به این سوال که ما در این آثار چیزهایی می‌بینیم که او خواسته نشان دهد، گفت: "اثر هنری، اثری است که بعد از ساخته شدن هنوز فعال باشد. این تعریف، فرمول نیست و روش برخورد شخصی است و فرمول عمومی ندارد. اثر وقتی می‌تواند فعال باشد و زندگی کند که کامل نشده باشد یعنی در بیننده شروع به فعالیت کردن می‌کند و بیننده در آن خلاقیت مشترک می‌شود. اثر هنری همیشه باید سوال‌برانگیز باشد و این جستجویی که در سازنده‌اش هست به بیننده انتقال یابد و این جستجو تداوم داشته باشد.

نمایشگاه

در آثار قبلی این هنرمند می‌توان دید که رابطه چوب و فلز محور کارهای او قرار گرفته و ماده غالب کارهای او بیشتر چوب است. او تقابل بین دو ماده در آثارش را چالش‌هایی در اجتماع می‌داند که روی کار و آثارش تاثیر می‌گذارد: "تقابل بین دو ماده، سنت و مدرنیته را به همراه دارد. چوب نشانه سنت است و فلز نشانه مدرنیته و این موضوع مربوط به نشانه‌شناسی می‌شود. بعد از این آثار؛ نوع برخوردم با آثار قبلی اینطور نبوده است که بخواهم چوب و فلز را نشانه چیزی قرار دهم."

این هنرمند مجسمه‌ساز تفاوت این نمایشگاه با نمایشگاه قبلی خود را از نظر موضوعی و فرمی متفاوت می‌داند. او اظهار کرد: "وقتی مجسمه‌ای می‌سازم به من شناخت‌هایی می‌دهد که می‌توانم کارهای بعدی را  براساس آنها انجام دهم. شما می‌توانید این تفاوت‌ها را در نمایشگاه "تهی فعال" و "پذیرش" ببینید. در آثار این نمایشگاه ماده‌های جدیدی با چوب ترکیب کردم. در این آثار بیشتر تمرکزم در پارچه و رزین و چوب است که انعکاس آن در داخل یک حجم مشخص است."

محمدحسین عماد درباره شیوع ویروس کرونا و برگزاری نمایشگاه اظهار کرد: "احتیاج داشتم پرونده این نمایشگاه را با مجموعه‌ای که کار کرده بودم ببندم. با شیوع ویروس کرونا انتظاری همچون نمایشگاه قبلی نداشتم. برای کسانی که دنبال‌کننده آثار من هستند هر شب آثار نمایشگاه را به طور جداگانه فیلمبرداری و تصاویر را در صفحه شخصی‌ام در اینستاگرام منتشر می‌کردم."