به گزارش هنرآنلاین، کتاب "عکس به مثابه هنر معاصر" نوشته شارلوت کاتن، نویسنده و کیوریتور شهیر انگلیسی، توسط کیارنگ علایی ترجمه و به همت نشر حرفه هنرمند انتشار یافته است. این کتاب که هفدهمین کتاب کیارنگ علایی است، از چهارشنبه 19 آذر به پیشخوان کتاب‌فروشی‌های سراسر کشور رفت.

در این کتاب به شکل‌های مختلف توسعه عکاسی در هنر معاصر از ژانر پرتره تا شاخه استیجد پرداخته می‌شود و در خلال معرفی فشرده و متعدد مجموعه‌های عکاسان معاصر، از عکاسی به عنوان رسانه‌ای مهم برای انتقال فرهنگ و تمدن یاد می‌شود. ترجمه کیارنگ علایی با اندکی تلخیص، از روی سومین ویرایش این کتاب صورت گرفته است که در سال 2014 منتشر شده است.

کتاب در 184 صفحه، 7 فصل و 1 ضمیمه رنگی به موضوعاتی چون: روایت و داستان‌سرایی در عکاسی، چیدمان‌های میکس‌مدیا، دست‌کاری در طبیعت، رویکردهای برخاسته از هنر مفهومی، کارکرد عکاسی فاین آرت در دوران معاصر و تغییر موضع عکاسی از اوایل دهه 1970 به این سو می‌پردازد. این کتاب که تاکنون به ده زبان دنیا منتشر شده، مرجعی فشرده و موجز برای آشنایی با روند عکاسی در دوران معاصر است و ضمن ارجاعات تاریخی به پیشینه شکل‌گیری نحله‌های دوران مدرن، به تغییر موضع عکاسی در مقابل رویه سنتی حاکم در قرن گذشته می‌پردازد. چاپ اول کتاب "عکس به مثابه هنر معاصر" توسط نشر حرفه هنرمند، در قطع رقعی، به شمارگان 1000 نسخه و قیمت 58 هزار تومان منتشر شده است.

کیارنگ علایی در بخشی از مقدمه کتاب نوشته است: " عکاسی معاصر همواره عبارتی جذاب اما الکن و مبهم بوده است، کمبود منابع تحقیقاتی و بحث‌های مستدل در این زمینه به همراه راه نیافتن این مضمون در طرح درس‌های مألوف دانشگاهی، هیچ‌گاه عطش علاقه‌مندان جدی این حوزه را سیراب نکرده است. سهم ناچیز این جریان در جشنواره‌ها و کمبود نمایشگاه‌های هنر معاصر در کشور ما بر  ابهام آن افزوده است و سلیقه عمومی به سمت حوزه‌هایی گرایش داشته که محصولات دوران مدرن در ساخت آن دخیل بوده‌اند. همیشه فکر کرده‌ام گذر از دوران مدرن در عکاسی، به کنار زدن نقش مولف گونه عکاس انجامیده، اما گسست کامل از دورانی که عکاسی قاطعانه و مصرانه کوشید خصوصیات اصلی خودش را برجسته کند و بیش از همیشه شبیه خودش رفتار کند، نه تنها به میدان دادن به مفاهیم جدیدی برای قرارگیری در لباس و قامت عکاسی انجامید، که نیت مندی عکاس در پرداختن به این دسته از موضوعات که قبل‌تر وجاهت لازم را برای عکاسی نداشت، دارای اهمیت فوق‌العاده‌ای شد و رابطه ماهوی عکاس با موضوعاتش محلی برای ارجاع به تصویر و بازشناسی نشانه‌ها و شناخت رمزگانی شد که امروز به تصویر، زندگی جدیدی بخشیده‌اند."

کیارنگ علایی، عکاس، نویسنده، مترجم، فیلم‌ساز و معلم عکاسی است. مجموعه‌های داستان کوتاه "باد در یک خیابان مستقیم"، "شفا در میان ما نفس می‌کشد" و "طبیعت زنده چند بانو" و مجموعه عکس‌های "یک شرجی آرام"، "جایی دورتر"، "پرده دوم اتفاق"، "حتی وقتی نمی‌دانیم"، "من دور بودم"، "نیمه تراوا" و "وضعیت چهارم" برخی از آثار منتشر شده‌ اوست. علایی برنده جوایز بین‌المللی متعددی از جشنواره‌های داکینوی رمانی، برنوی جمهوری چک، ابنزه اتریش، اتحادیه فیلم‌سازان آماتور جهان، ملل اتریش، کومانوا مقدونیه، ویژن فنلاند و... است و سال گذشته به خاطر تلاش‌ها و خدمات شایان توجهش در حوزه عکاسی، نشان خدمت دریافت کرد. مجموعه‌های اخیر او در پنج سال گذشته در کشورهای فرانسه، آلمان و فنلاند به روی دیوار رفته‌اند و مجلاتی چون پرایوت و زایت ویسن به انتشار عکس‌های او پرداخته‌اند.