سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی امیر جدیدی با عنوان ‎"نور بر تاریکى" در گالری این‌جا برپاست. جدیدی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره شکل‌گیری این نمایشگاه گفت: این آثار یک مجموعه به معنای متداول آن نیستند زیرا معمولاً کلمه "مجموعه" را برای پروژه‌هایی در نظر می‌گیرند که یک محصول نهایی داشته باشد، اما این نمایشگاه با دیدگاه محصول‌نگر در تقابل است. کارهایی که در این نمایشگاه وجود دارد حاصل ۱۰ سال کار من است که بیشتر آنها متعلق به چهار سال اخیر هستند و گزینشی از دستاوردهای این سال‌ها را در کنار هم قرار داده‌ام.

جدیدی ادامه داد: ممکن است با یک نگاه محصول‌نگر این آثار نوعی تمرین یا کارهای ساده به نظر برسند در صورتی‌که این‌طور نیست. کارهای من با جستجو و امتحان کردن بعضی ایده‌ها همراه است. جنبه اصلی این نمایشگاه جدا از دیده شدن آثار توسط مخاطب، یک واکنش به بیرون و نوعی انتقاد همراه با جنبه‌هایی از آموزش است. در ایران همه به دنبال این هستند که فوری به چیزی مدرن و به‌روز دست پیدا کنند و بازار هنر هم به این مسئله دامن می‌زند. اما به نظر من بیشتر این تلاش‌ها به سمت بیراهه می‌رود. من تاکید دارم که باید ایستاد و به کارهایی که در حال انجام است فکر کرد و حتماً باید با دیدگاه تحلیلی یا انتقادی به تاریخ توجه داشت.

او درباره گرایش خود به طبیعت بی‌جان گفت: هنر و نقاشی دارای ماندگاری است و من آن ماندگاری را در نوعی از تصویر جستجو می‌کنم که یک روند تاریخی در آن هست. کار رامبراند هیچ‌وقت منسوخ نمی‌شود و افراد دیگری پس از او آمدند که بر اساس آثارش کار کردند. پرداختن به طبیعت بی‌جان در زمانه و وضعیت فعلی یک بار انتقادی دارد. فکر می‌کنم افراد در مواجهه با این آثار به چیزی فکر می‌کنند که مربوط به نقاشی می‌شود و این یک مواجهه را به وجود می‌آورد. مواجهه با یک اثر هنری می‌تواند باعث شود اتفاقی درون بیننده رخ دهد و او را به سمت هنر هدایت کند.

جدیدی افزود: در رده‌بندی تاریخی همیشه طبیعت بی‌جان جزء رده‌های پایین نقاشی بوده است. این مسئله به این موضوع برمی‌گردد که اشیاء ساده موضوع این نقاشی هستند و به نظر می‌رسد که بیانگری خاصی در آنها نیست. به نظرم همین مسئله نقطه شروع است و این امکان را به هنرمند می‌دهد که وقتی موضوع خاصی مطرح نیست، بیشتر و بهتر راجع به خود نقاشی حرف بزند. زمانی که موضوع چندانی در تابلو مطرح نیست عناصر فعالیت نقاشانه بیشتر دیده می‌شوند. از این حیث آثار طبیعت بی‌جان کاملا آموزنده هستند و واکنشی سرسختانه به دنیای بیرون دارند. فکر می‌کنم در زمانه‌ای که هر شخصی به دنبال یک موضوع جدید می‌گردد این ژانر به دلیل پیش‌پاافتادگی که در موضوع و شکل دارد می‌تواند راه‌هایی را برای پرداختن به خود نقاشی و دیدن خود نقاشی باز کند.

جدیدی ادامه داد: همیشه کار خود را با مطالعه پیش می‌برم و به مطالب مختلفی مانند اینکه نقاشی چیست، تابلو چیست و چرا باید به سراغ نقاشی تاریخی برویم توجه دارم. این نوع آثار شاید ساده به نظر برسند اما وقتی با نمونه‌های تاریخی طبیعت بی‌جان در موزه‌ها مواجه می‌شویم، بیننده حرفه‌ای با پنجره‌ای مواجه می‌شود که از آن وارد دنیای هنرمند می‌شود. فضایی وجود دارد که خاص آن تابلوهاست و علاوه بر نوع رنگ، نوردهی و... می‌توانیم این فضا را در آثار طبیعت بی‌جان ببینیم.

او با بیان اینکه این مسائل در ایران بسیار کم مورد توجه قرار گرفته است، افزود: "تنال سیستم" پایه و اساس نقاشی‌های اروپایی است که کمال‌الملک بخشی از آن را گرفته است اما خودش آگاهی چندانی به این موضوع نداشت. او تلاش‌های زیادی برای شبیه‌سازی تابلوهای اروپایی می‌کرد و کپی‌هایش از آثار رامبراند بی‌نظیر است، اما با توجه به اینکه شناخت درستی از تونال سیستم نداشت، نمی‌توانست آن فضا را به خوبی ایجاد کند.

جدیدی ادامه داد: جهان‌بینی ایرانی هیچ‌وقت به شکل بازنمایی عینی و دیدن دنیا از یک زاویه خاص مانند اروپاییان نبوده است. اما امروز که ما آن جهان‌بینی نگارگری را از دست داده‌ایم و نوع دیگری از تصویر بر ما حاکم شده است، برای دستیابی به ریشه آن که بر پایه تونال سیستم است، مجبوریم به قبل از دوره مدرن برویم زیرا تا پیش از دوره مدرن تمام آثار هنری بر پایه تونال سیستم هستند.

 این هنرمند افزود: در این نمایشگاه افرادی برای آموزش به من مراجعه کردند که سال‌ها کار کرده و حتی جوایزی در نقاشی به دست آورده‌اند. این مسئله به نهاد آموزشی ما برمی‌گردد که معضل بزرگی در آن وجود دارد و چنین نکاتی هیچ‌گاه در آن مطرح نشده است.

نمایشگاه نقاشی امیر جدیدی تا ۱۴ شهریور در گالری این‌جا به نشانی خیابان کریم‌خان‌زند، میرزای شیرازی، شماره ۹۵ برپاست.