سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار الینا زوار با عنوان "همدردی" در گالری فرمانفرما برپاست. زوار در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه شش تابلو بزرگ روی بوم و ۲۲ کار کوچک روی مقوا در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: ایده اولیه این آثار موقعیتی بود که می‌دیدم افراد زیادی در آن گرفتار هستند و بر اساس همین مسئله شروع به کار کردم. بسیاری از افراد در یک موقعیت رنج‌آور گرفتار شده‌اند که ممکن است این مسئله نمود بیرونی چندانی نداشته باشد، اما به مرور زمان این رنج در وجود انسان آنقدر عمیق شده است که تبدیل به هویت او شده و به همین دلیل اگر بخواهیم این رنج را از آن شخص بگیریم انگار می‌خواهیم هویت او را سلب کنیم. بنابراین شخص در مقابل این مسئله ایستادگی می‌کند و ترجیح می‌دهد رنج بکشد اما هویت خود را از دست ندهد.

او با اشاره به اینکه هیچ‌کدام از شخصیت‌های آثارش چهره‌ مشخصی ندارند گفت: برایم مهم نبود که این شخصیت‌ها چه کسی هستند، بلکه موقعیتی که دچار آن هستند برایم اهمیت داشت. چهره افراد نماد شخصیت آنها است و چون نمی‌خواستم چنین چیزی را نمایش دهم چهره‌ها را حذف کردم. من تنها قصد داشتم آدم‌هایی را نشان دهم که به این درد مبتلا هستند و فرقی نمی‌کند این افراد چه سنی دارند یا اهل کجا هستند و هویت آنها چیست، زیرا هر کدام از آنها ممکن است این رنج درونی را همراه داشته باشد.

زوار ادامه داد: در این تابلوها به نظر می‌رسد همه افراد منتظر چیزی یا اتفاقی هستند و بدون هیچ حرکت خاصی در جایی ایستاده یا نشسته‌اند. رنجی که این افراد تحمل می‌کنند نمود بیرونی ندارد اما من به واسطه رنگ قرمز سعی کردم دردی که به آنها غالب شده است را نشان دهم. وقتی کسی را می‌بینید که رنج سالیان در وجود او تلنبار شده است در نگاه اول شاید ویژگی خاصی در ظاهر او نبینید اما وقتی با او صحبت کنید و داستان زندگی‌اش را بشنوید متوجه درونیات او می‌شوید. به همین دلیل در ظاهر نقاشی‌های من نیز رنگ‌های شاد و زنده دیده می‌شود که هیچ نشانه‌ای از رنج درونی افراد ندارد.

او با اشاره به فضای خالی که فیگورها در آن حضور دارند گفت: قصد نداشتم به زمان، مکان یا هیچ موقعیت خاص دیگری اشاره کنم. این گرفتاری چیزی نیست که بتوان گفت در زمان یا محل خاصی به آن مبتلا شده‌اید، بلکه یک رنج دسته‌جمعی است که منشأ آن مشخص نیست و عده‌ای به آن مبتلا هستند.

او درباره تکنیک کارش در آثار بزرگ و کوچک این مجموعه گفت: تفاوت‌هایی در این کارها وجود دارد و من صمیمیت بیشتری را بین خود و کارهای کوچک احساس می‌کنم. طراحی بیشتری در آن‌ها وجود دارد. همچنین خاکستری‌های رنگی آنها کمتر است و به واسطه زمینه متفاوتی که در این دو دسته از آثار وجود دارد تفاوت تکنیکی در آنها دیده می‌شود.

زوار درباره تاثیرات دوران کرونا بر نمایشگاه خود گفت: همه شرایط پیرامونی روی انسان تأثیر می‌گذارد و مطمئناً من هم از شرایطی که در چند ماه گذشته بر اثر شیوع بیماری کرونا به وجود آمد تأثیر گرفته‌ام. البته با توجه به اینکه کارهای مجموعه پیش از شروع بیماری به پایان رسیده بود تأثیر این شرایط در تابلوهایم دیده نمی‌شود، اما شیوع بیماری بر روی شرایط برگزاری نمایشگاه تأثیر زیادی داشت. اگرچه بازدید از نمایشگاه خوب بود و عده زیادی به گالری آمدند، اما اگر شرایط این‌گونه نبود قطعا مخاطبان بیشتری در گالری حضور پیدا می‌کردند.

نمایشگاه آثار الینا زوار با عنوان "همدردی" تا 26 تیرماه در گالری فرمانفرما به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خردمند شمالی، کوچه اعرابی2 برپاست.