سرویس تجسمی هنرآنلاین: شیث یحیایی مدیر گالری شیث در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره تأثیرات دوران کرونا بر فعالیت این گالری گفت: چهار ماه است که گالری تعطیل است، اما در عمل تعطیل نیستیم. درست است که وضعیت عجیبی پیش آمده است اما این شرایط باور ما را تغییر داد و باعث شد که خودشناسی ما عمیق‌تر شود. همچنین فرصت خوبی برای کار کردن در اختیار هنرمند و حتی گالری‌دار قرار داد که از نو شروع کنند و با باورهای جدیدی کار کنند. در چنین شرایطی هنر باید به شکل جدیدی معرفی شود که بتواند بر باورهای مردم تأثیر بگذارد و ارزش سرمایه‌ای پیدا کند.

یحیایی ادامه داد: اگر با یک نگاه مثبت به این دوران نگاه کنیم و باورهای اجتماعی را بر مبنای واقعیت قرار دهیم می‌بینیم در این ماجرا سود کرده‌ایم. وقت آن بود که از رویا و خیال‌بافی خارج ‌شویم و به مسائل دیگر اهمیت دهیم. از نو ساختن فرهنگ، وظیفه هنرمندان رشته‌های مختلف است و بر روی این مسائل می‌توان بسیار کار کرد.

او  ادامه داد: در دوران قرنطینه گالری الهی شهر رشت فراخوان یک نمایشگاه نقاشی را برای کودکان و بزرگ‌سالان با موضوع کرونا اعلام کرد و گالری شیث هم اسپانسر این مسابقه شد. پس از پایان فراخوان تعدادی از آثار برگزیده را خریداری کرده و به تعداد دیگری از شرکت‌کنندگان جایزه‌هایی اهدا کردیم. کودکان سرمایه اصلی جامعه ما هستند. شاید دوران قرنطینه خاطرات تلخی برای بچه‌ها به وجود آورد اما وقتی که این دوران را نقاشی می‌کنند آن خاطرات تلخ از بین می‌رود. من به ۱۰۰ نفر جوایز کوچکی دادم اما شاید این افراد استعدادهایی باشند که با یک تشویق کوچک بعداً به هنرمندان خوبی تبدیل شوند.

یحیایی افزود: اگر گالری به وظیفه انسانی و هنری خود عمل کند، با توجه به اینکه در طول سال با هنرمندانی همکاری کرده و از این کار سود به دست ‌آورده است، حالا در این شرایط لازم است که برای حمایت از هنرمندان هزینه کند. در شرایطی که همه جامعه درگیر آسیب اقتصادی شده است، هنرمند آسیب بیشتری می‌بیند. اگر یک هنرمند دغدغه معاش دارد باید این دغدغه را از او بگیریم تا همه بتوانیم از این دوران عبور کنیم. من سعی می‌کنم تا جایی که بتوانم روی کار هنرمندان سرمایه‌گذاری کنم و این وظیفه من گالری‌دار است که باید کاری کنم که اقتصاد هنر شکوفا شود. قطعاً این هزینه‌ای که می‌کنم بعداً باز می‌گردد، زیرا اگر هنر را سرمایه بدانیم، خرید اثر هنری یک سرمایه‌گذاری مطمئن است.

او با اشاره به نمایشگاه مجازی که به مناسبت گرامیداشت روز جهانی موزه در اینستاگرام گالری شیث برگزار شد گفت: فعالیت گالری‌ها در فضای مجازی می‌تواند بسیار مؤثر باشد. در شرایطی که کسی نمی‌توانست از گالری‌ها بازدید کند فضای مجازی کاملاً در دسترس همه مردم قرار داشت و حتی افراد غیر هنری هم ممکن بود که توجهشان به آثار هنری جلب شود. این باعث می‌شود به مرور مخاطبان این حوزه بیشتر شوند در نتیجه باورها درباره هنر تغییر کند. ممکن است این افراد در حال حاضر مشتری آثار هنری نباشند اما این احتمال وجود دارد که در آینده مخاطب و مشتری آثار هنری باشند.

یحیایی ادامه داد: از زمان شروع قرنطینه طرحی به ذهنم رسید که جشنواره‌ای مرتبط با شرایط فعلی برگزار کنیم. فصل ششم کتاب قانون ابن‌سینا در رابطه با هنر است و با توجه به اینکه در دنیای امروز هم موضوعی با عنوان هنر درمانی وجود دارد احساس کردم به خوبی می‌توان روی این موضوع کار کرد. این جشنواره بر مبنای عشق، هنر و ایمان می‌تواند اقدامی برای تقدیر و تشکر از کادر درمانی کشور باشد که در خط مقدم بحران کنونی تلاش می‌کنند.

مدیر گالری شیث افزود: روز اول شهریور سالروز تولد ابوعلی سینا و روز پزشک و ۵ شهریور نیز زادروز زکریای رازی است. به همین دلیل فکر می‌کنم زمان خوبی برای برگزاری چنین رویدادی است. همچنان پیگیر کارهای مقدماتی این جشنواره هستم و این کار به همدلی همکاران و مسئولان نیاز دارد تا بتوانیم یک حرکت خوب را به وجود آوریم. این حداقل کاری است که می‌توانیم برای قدردانی از کادر درمان انجام دهیم و حتی جا دارد فضایی به آثار هنری که برای گرامیداشت کادر درمان به وجود آمده است اختصاص پیدا کند تا آثار در این محل به نمایش دائمی درآیند و یادگاری از این دوران باقی بماند.