سرویس تجسمی هنرآنلاین: امیر راد رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره فعالیت‌های این انجمن در دوران شیوع بیماری کرونا گفت: در تعطیلات نوروز متوجه شدیم تعطیلی‌هایی که از ابتدای اسفند و به دلیل شیوع بیماری کرونا آغاز شد، سبب ضرر و زیان مالی بسیاری از هنرمندان شده است که در آن ایام یا نمایشگاه داشتند یا از طریق آموزش نقاشی کسب درآمد می‌کردند. بنابراین سعی کردیم این افراد را شناسایی کنیم و از پنجم فروردین‌ماه کمک‌ها و هدایایی را که در شأن این هنرمندان باشد، تأمین کردیم؛ گو ‌اینکه با توجه به تعطیلات و شرایط قرنطینه و منابع انجمن، این فعالیت گستردگی محدودی داشت. این کمک‌ها از محل اعتبارات انجمن، اسپانسرها و کمک سازمان‌هایی مانند شهرداری فراهم شد.

راد ادامه داد: از همان زمان به فکر راه‌اندازی "صندوق پایا" افتادیم که بخشی از وظایف آن کمک به هنرمندانی است که در شرایط گوناگون و حتی دوران بعد از کرونا، دچار آسیب می‌شوند. چند سالی بود که ایده این صندوق حمایتی مطرح شده بود اما هیچ زمان به مرحله عمل نرسیده بود. سرانجام امسال با توجه به شرایطی که پیش آمد اساسنامه صندوق پایا شکل گرفت و به عنوان یکی از ساختارهای اصلی انجمن فعال شد. امیدواریم این صندوق بتواند خدماتی جدی به حوزه فرهنگ و هنر و فعالان آن داشته باشد.

او با بیان اینکه معمولاً فعالیت‌های حمایتی، رفتارهایی است واکنشی نسبت به یک رخداد، افزود: اندیشه شکل‌گیری "صندوق پایا" بر پایه رفتارهای کنشی شکل گرفته است. به‌این‌ترتیب صندوق همواره به عنوان یک بازوی حمایتی در انجمن در کنار اعضا خواهد بود. همچنین به عنوان منبع تأمین مالی مستمر پروژه‌های کلان انجمن در نظر گرفته شده‌ است. به‌طورکلی وظایف این صندوق حمایت از هنرمندان عضو و پروژه‌های کلان انجمن هنرمندان نقاش ایران است. روش تأمین منابع مالی آن نیز می‌تواند مستقیم باشد، یعنی همه افراد حقیقی و حقوقی اعم از عضو و غیر عضو و نهادها و سازمان‌های دولتی و غیردولتی می‌توانند با هر مقدار کمک مالی از طریق فرم مشارکت در وب‌سایت انجمن، حامی این صندوق باشند. روش دیگر برای تأمین منابع صندوق تعریف پروژه‌هایی است که تمام یا بخشی از سود مالی آن به صندوق اختصاص داده می‌شود؛ همه کسانی که مایل به ارائه پروژه‌هایی در جهت اهداف و تأمین مالی صندوق هستند، می‌توانند از طریق فرم آنلاین ارائه شده در وب‌سایت پیشنهاد‌های خود را برای دبیرخانه انجمن ارسال کنند.

راد ادامه داد: در ماه‌های اخیر هنرمندان در حوزه‌های گوناگون هنر دچار خساراتی جبران‌ناپذیر شده‌اند و متأسفانه هنرمندان نقاش از این قاعده مستثنی نیستند. اگرچه انجمن هنرمندان نقاش ایران یک نهاد صنفی نیست و حمایت مالی از هنرمندان عضو از وظایف تعریف شده آن نیست؛ اما شرایط پیش‌آمده و تعهد اجتماعی و وظایف انسانی انجمن به عنوان بخشی از جامعه سبب شد تا شیوه‌های گوناگون همیاری به کار گرفته شود. در حدود ۴۰۰ نفر از اعضای انجمن مستقیماً از طریق تدریس به کسب درآمد می‌پردازند و در شرایط فعلی عملاً تمامی امکان تأمین مالی خود و خانواده‌شان را از دست داده‌اند. از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از ما آماری درباره هنرمندانی که در بخش آموزش صدمه دیده بودند، خواسته شد و نامه‌ای به وزیر محترم ارشاد ارسال شد، اما هنوز اقدامی عملی صورت نگرفته است.

او با اشاره به پویش "فروش کتاب به نفع هنرمندان" گفت: پیشنهاد این پویش از سوی گالری طراحان آزاد طرح شد. این پویش اولین "پروژه پایا" است. در این پویش بسیاری از ناشران، مجلات، نویسندگان، مترجمان و هنرمندان، کتاب‌هایی را جهت فروش و تخصیص سود حاصله به صندوق پایا، در جهت کمک به آسیب‌دیدگان همه‌گیری اخیر اهدا کرده‌اند. در نهایت پویش بعد از یک‌ماه تلاش مستمر دست‌اندرکاران گالری طراحان آزاد و همکاران من در هیئت مدیره فعلی و ریاست هیئت مدیره پیشین انجمن در روز یک اردیبهشت‌ماه ۹۹ کار خود را آغاز می‌کند. اکنون همه مخاطبان می‌توانند بیش از ۵۰۰ عنوان کتاب، مجله و کاتالوگ را با ۳۰ درصد تخفیف خریداری کنند و برای اطلاعات بیشتر می‌توانند به وب‌سایت انجمن هنرمندان نقاش ایران مراجعه کنند.

راد درباره فعالیت‌های انجمن در سال ۱۳۹۹ گفت: در ایام نوروز فراخوان "پروژه‌های مشترک" اعلام شد. در سال ۱۳۹۸  انجمن هنرمندان نقاش ایران پروژه "طبیعت بی‌جان ۱۲۱" را با عیسی جباری و پروژه "اسطوره نگاری" را با شیما خشخاشی به انجام رساند که بر اساس سیاست‌های هیئت‌مدیره در جهت ارتقای جایگاه انجمن در حوزه فعالیت‌های هنری معاصر، استفاده از تمامی پتانسیل‌های هنری موجود و جذب استعدادهای هنری به انجمن، برنامه‌ریزی شده بود و تجربیاتی بسیار موفق بودند.

راد افزود: در هر دوی این پروژه‌ها کیوریتورها مدعو بودند اما در "فراخوان پروژه‌های مشترک" این فرصت برای تمامی علاقه‌مندان در نظر گرفته شده‌ است. حتی سقفی برای تعداد پروژه‌های مشترک پذیرفته شده در نظر گرفته نشده است و میزان آگاهی شرکت‌کنندگان از مفاهیم هنر معاصر، ایده و نظریه ارائه شده مهم خواهد بود. پس از انتخاب پروژه‌ها انجمن در حد توان خود حمایت‌ها و امکاناتی را به اشتراک خواهد گذاشت.

او درباره نمایشگاه سالانه اعضای انجمن در تیرماه گفت: فراخوان این نمایشگاه پیش از نوروز اعلام شد اما با توجه به شرایط فعلی چگونگی برگزاری این رویداد در هاله‌ای از ابهام است و اگر محدودیت‌های ناشی از همه‌گیری اخیر همچنان ادامه یابد به تبع آن تغییراتی در شیوه برگزاری و اجرا اعمال خواهد شد.

امیر راد درباره دوسالانه نقاشی ایران نیز گفت: همچنان و امیدوارانه در حال برنامه‌ریزی برای دوسالانه نقاشی ایران هستیم. سال گذشته دو نشست هم‌اندیشی برگزار کردیم و جویای نظرات گوناگون به خصوص از اساتید و بدنه اعضای انجمن شدیم. برنامه‌ریزی ما برگزاری دوسالانه نقاشی ایران در ماه‌های پایانی سال ۱۳۹۹ است و امیدواریم شیوع بیماری کرونا خللی در این برنامه‌ریزی ایجاد نکند.

رئیس انجمن هنرمندان نقاش ایران درباره رویداد "شهروند: نقاش" که سال گذشته نخستین دوره آن با عنوان "شهروند: پرتره" در تهران و رامسر برگزار شد گفت: "شهروند، نقاش" یکی از پروژه‌های انجمن است که قرار بود هر سال با موضوع مشخصی برگزار شود. سال گذشته این رویداد بسیار مورد استقبال قرار گرفت و امسال هم قصد داشتیم بعد از ماه رمضان در چند شهر و در یک بازه زمانی مشخص این پروژه را اجرا کنیم. موضوع پروژه هم در هر شهر با توجه به بستر فرهنگی آن شهر برنامه‌ریزی شده بود. صحبت‌های اولیه هم با مرکز هنرهای تجسمی انجام شده بود، اما شیوع بیماری کرونا سبب شد که فعلاً این برنامه به تعویق بیافتد. شاید با پایان این همه‌گیری و در صورت باقی بودن زمان بتوانیم این رویداد را برگزار کنیم.