سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی هما بذرافشان با نام "فنطاسیا" در گالری اعتماد نگارستان برپاست. بذرافشان در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه در این مجموعه ۶ تابلو به نمایش درآمده که هر کدام دارای دو یا سه لت هستند گفت: از سال ۹۵ کار روی این مجموعه را آغاز کردم و از همان زمان به فضاهای مختلف توجه داشته و تحقیقات زیادی انجام دادم.

بذرافشان ادامه داد: دنیایی به وجود آوردم که در آن نشانه‌های آشنا دیده می‌شود ولی مخاطب می‌تواند داستان خودش را از آن بسازد. می‌خواهم مخاطب را به درون نقاشی‌ها دعوت کنم تا همراه یکدیگر در این دنیا دور بزنیم. آنچه مورد نظرم بود یافتن یک حس مشترک بین من و بیننده بود. دیکته کلمه" فنطاسیا" نیز اشاره به فلسفه اسلامی دارد که در آن به دنیای بین خیال و واقعیت اشاره شده است. سعی کردم دنیایی که برای خود ساخته‌ام را نقاشی کنم و فکر کردم مخاطب هم می‌تواند با من همراه شده و داستان خودش را ادامه دهد.

او درباره المان‌هایی که در این نقاشی‌ها به کار رفته است گفت: المان‌هایی مانند صندلی، ماه کامل و... که در این آثار دیده می‌شود چیزهایی است که همه ما از آنها تجربیات مشترک داریم، اما ممکن است برداشت‌های مختلفی از آنها داشته باشیم. من داستان خودم را نقاشی کردم اما این فضا خیلی باز است که آدم‌های دیگر بتوانند برداشت خود را داشته باشند و در دنیای خودشان خیالبافی کنند و تابلوها را ادامه دهند، ولی من آن دنیا را هم جزئی از کار خودم می‌دانم.

بذرافشان درباره استفاده از المان‌های شرق دور در این آثار گفت: قبل از شروع این مجموعه تحقیق زیادی روی نقاشی ژاپنی داشتم و می‌خواستم دانش‌‌ام را نسبت به آن بیشتر کنم. نقاشی ژاپنی دو بخش دارد یکی طومارهای پر از ماجرا و اتفاقات مختلف است و دیگری آثاری بسیار ساده و مینی‌مال هستند. اما وقتی کار خود را شروع کردم ذهن خود را کاملاً باز گذاشتم و مانع هیچ فکر و ایده‌ای نشدم. شاید این فضا از همان تحقیقات من برآمده است و با وجود اینکه سعی داشتم فضای خودم را بسازم اما ذهنم ناخودآگاه به آن سمت رفته است.

او درباره چند لت بودن تابلوها گفت: آثار این مجموعه در کنار هم به صورت یک تصویر پانوراما دیده می‌شود. در واقع من هر بوم را به شکل مستقل کار کردم و آن را در بوم بعدی ادامه دادم. شاید یک دلیل چند لت بودن آثار، سادگی حمل آنها در جریان رفت و آمدم به مکان‌های مختلف بود، اما درعین‌حال یک تصویر پانوراما در ذهنم بود و انگار هر تابلو برشی از یک فضا است.

بذرافشان با اشاره به جعبه‌هایی که در این مجموعه وجود دارد گفت: جعبه‌ها حاصل گره‌های ذهنی من هستند و آنچه ذهنم را آزاد کرد که بتوانم روی بوم کار کنم همین کارها بود. زمانی که نقاشی‌های مجموعه را شروع کردم به دلیل اتفاقات بیرونی و فضای ذهنی‌‌ام که هنوز درگیر مجموعه قبلی بود، احساس می‌کردم ذهنم بسته شده است. برای اینکه بتوانم ذهنم را آزاد کرده و راحت نقاشی کنم، شروع کردم با جعبه‌هایی که در طول سال‌ها جمع کرده بودم چیزهایی را بسازم.

بذرافشان ادامه داد: در جعبه‌ها برش‌هایی مانند پنجره وجود دارد و می‌توانید آنها را در دست بگیرید و از زوایای مختلف به درون آن‌ها نگاه کنید. این جعبه‌ها کمک کرد به استقلال خود برگردم و در بند هیچ‌چیز دیگری نباشم. احساسی که به وجود آمد مثل قدم زدن و تماشا کردن یک دوره زمانی بود و سعی کردم فضایی که می‌خواستم را با تکنیک‌های مختلف در کارم داشته باشم.

نمایشگاه نقاشی هما بذرافشان با نام "فنطاسیا" تا ۳ دی در گالری اعتماد نگارستان به نشانی، میدان بهارستان، خیابان دانشسرا، باغ نگارستان میزبان علاقه‌مندان است.