سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مصطفی ندرلو با نام "فصل‌ها و رنگ‌ها" در گالری آشیان نقش و مهر برپاست. ندرلو در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه ۲۹ اثر در این مجموعه به نمایش درآمده است گفت: در این مجموعه یک کار بزرگ روی بوم هست و باقی آثار کارهای کوچک‌تر هستند که با استفاده از اکریلیک روی کاغذ و مقوا به وجود آمده‌اند.

ندرلو ادامه داد: این آثار از مجموعه‌ای هستند که در میانه دهه هشتاد کار کردم و تابه‌حال به نمایش در نیامده بودند. موضوع کارم طبیعت و برگرفته از نقاشی ایرانی است، اما بازنمایی واقعی از طبیعت ندارد بلکه تصویر خیالی یا برداشتی از طبیعت است.

او درباره دلیل نقاشی کردن روی کاغذ گفت: من به سنت نقاشی ایرانی اعتقاد دارم و کار روی کاغذ و مقوا هم به سنت نقاشی ایرانی بر می‌گردد. با توجه به اینکه نقاشی ایرانی اغلب داخل کتاب‌ها و همراه نوشتار بوده است، بیشتر بر روی کاغذ انجام می‌شده و بعد به مرور بر دیوارها و... نیز راه یافت. درعین‌حال کاغذ ظرفیت زیبایی‌شناختی نیز دارد که می‌خواستم به آن وفادار باشم. کار کردن روی کاغذ دشواری‌های زیادی دارد و اجرا باید خیلی با ظرافت باشد. ظرافت و لطافتِ روی کاغذ را نمی‌توان روی بوم یا دیوار پیاده کرد اما کاغذ این ظرفیت فوق‌العاده را دارد. البته ظرافت در کار برای من اهمیت زیادی دارد و مهم‌ترین نکته در نقاشی ایرانی هم ظرافت و زیبایی است.

استاد دانشگاه هنر افزود: سال ۸۱ نمایشگاهی برگزار کردم و برای اولین بار رویکرد خود در نقاشی را تغییر دادم. بازنمود طبیعت و الهام گرفتن از نقاشی ایرانی از همان زمان در آثارم شکل گرفت و توجهم به نقاشی ایرانی از دو جنبه صورت و محتوا بود. پس از دوره دکترا این مطالعات را وسعت و عمق بیشتری دادم و هدفم این است که بتوانم از مضمون یا رویکرد نقاشی ایرانی به شکلی استفاده کنم که در زمان معاصر، انسان امروز با نوع خاص زیبایی‌شناسی که دارد بتواند با آن ارتباط برقرار کند و درعین‌حال اثر هنری هم حرف خودش را بگوید. این موضوع دغدغه‌ای بوده که از آغاز دهه هشتاد شروع شده و همچنان همین رویکرد را ادامه می‌دهم.

ندرلو ادامه داد: منظره‌سازی یکی از ویژگی‌های نقاشی ایرانی است و هنرمندان زیادی مانند سهراب سپهری، حسین محجوبی، ابوالقاسم سعیدی و... را داریم که در این زمینه کار می‌کنند. من هم متعلق به نسل بعد از این هنرمندان هستم که مشترکاتی از نظر موضوعی در کارهای ما وجود دارد اما کار خودم را در این زمینه می‌کنم. این نمایشگاه هم برای من افتخاری بود که در گالری آقای حسین محجوبی آثار خود را نمایش دهم.

نمایشگاه آثار مصطفی ندرلو تا 8 آذر در گالری آشیان نقش و مهر به نشانی خیابان بخارست، خیابان هیجدهم، بن‌بست گل‌محمدی، شماره چهار برپاست.