سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی ابوالفضل رفیعی با نام "ساکنان مویه" در گالری سیحون برپاست. رفیعی با بیان اینکه هشت تابلو با تکنیک ترکیب مواد و اکریلیک روی بوم در این مجموعه به نمایش در آمده است، به هنرآنلاین گفت: این مجموعه ریشه در زادگاه من نیشابور دارد و شروع آن به ۴ سال پیش و زمانی که هنوز در نیشابور زندگی می‌کردم برمی‌گردد. در این آثار از تاریخ نیشابور و ظلمی که در جریان حمله تاتار و مغول‌ها در این شهر رخ داده بود، تاثیر گرفتم.

رفیعی افزود: سه تابلوی این مجموعه با موضوع حمله تاتارها شکل گرفته است. البته حمله تاتار برایم یک سمبل است و فضاهایی که در این آثار کار شده متعلق به آن دوران نیست، بلکه معماری امروز نیشابور و ایران در آنها دیده می‌شود. مطالعاتی برای یافتن شیوه معماری دوره ایلخانی داشتم اما متوجه شدم که معماری خاصی وجود نداشته و یا منابعی از آن در دسترس نیست، بنابراین فضای ذهنی خودم را ایجاد کردم و آن را به عنوان نیشابور ذهنی خودم فرض کردم.

او با اشاره به مهاجرت خود به تهران گفت: با تغییر محل زندگی، فضای آثارم نیز تغییر کرد. در ادامه کار نگاهم گسترده‌تر شد و از فضای نیشابور یا ایران خارج شده و جنبه جهانی پیدا کرد. ورود گاومیش‌ها به آثارم در همین زمان بود و این المان هم ریشه در نیشابور و گاوهایی که در آنجا نقاشی می‌کردم دارد.

رفیعی ادامه داد: گاومیش‌ها در کار من حضوری سمبولیک دارند و به عنوان موجوداتی آمده‌اند که خیلی مشابه انسان هستند. این موجودات هم برای خودشان قلمرو تعریف می‌کنند و باز هم از این نظر مشابه انسان هستند که مورد ظلم قرار گرفته و قلمرو آنها تصرف شده و به فضاهای صنعتی تبدیل شده است.

رفیعی افزود: آن ظلمی که از قدیم همراه انسان بوده است امروز هم گریبانگیر بشر است و حتی گسترده‌تر شده و محیط زیست و جانورانی که در آن هستند را هم در بر می‌گیرد. ظلم تاتار را به عنوان سمبل در این کارها آوردم ولی امروز شکل این ظلم و تصرف عوض شده و می‌تواند همین مدرنیته باشد. هدیه‌هایی که دنیای مدرنیته با خود آورده چیزی جز جدایی نیست.

این هنرمند افزود: زمانی که به تهران آمدم به طور ناخودآگاه فضای کارم عوض شد و آن مسیر همیشگی که در خیابان‌های تهران طی می‌کردم بسیار مرا تحت تاثیر قرار داد. تصاویر ذهنی و یا تصاویری را که عکاسی یا نقاشی کرده بودم با یکدیگر ترکیب کردم. هنوز به هر جایی که می‌روم حتی اگر مدت کوتاهی در آن محیط باشم سعی می‌کنم یک ارتباط معنایی در آن پیدا کرده و در آثارم از آنها استفاده کنم.

نمایشگاه نقاشی ابوالفضل رفیعی با نام "ساکنان مویه" تا 19 تیر در گالری سیحون به نشانی خیابان وزرا، خیابان چهارم، پلاک 1 برپاست.