سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی سامان فرهنگی با نام "لحظه قبل از ادراک" در گالری آتبین برپاست. فرهنگی در گفت‌وگو با هنرآنلاین گفت: ۱۷ تابلو با تکنیک ترکیب مواد بر روی بوم یا کاغذ ابریشمی چاپ عکس در این مجموعه به نمایش درآمده و نگاه من به انتزاع است. تصاویر گنگی در زندگی روزمره ما وجود دارد که اگر بتوانیم فاکتور زمان را از آن‌ها حذف کرده و آن‌ها را تا ابد ادامه دهیم، به مفهوم جدیدی از آگاهی می‌رسیم.

او درباره نمایش فاکتور زمان در آثار خود گفت: زمان حال را در یک لحظه از آن ثابت کرده و پس از آن در راستای زمان موازی آن ادامه دادم. پس از آن با اضافات درونی به درک جدیدی از زمان رسیدم. در واقع کار اصلی‌ام با زمان است به این صورت که آن را در یک خط نگه داشته و در یک خط موازی دیگر ادامه می‌دهم.

فرهنگی افزود: تصاویری در ضمیر ناخودآگاه من وجود دارد که چندان مشخص نیستند، اما زمانی که قصد بازنمایی آن‌ها را دارم این تصاویر با زمان حال و دغدغه‌های سیاسی، اجتماعی و احوال من در آن زمان ترکیب می‌شوند. در نتیجه زمانی که تصویر بازنمایی می‌شود تغییرات زیادی در آن به وجود آمده است. تصویر نهایی نه به پس‌زمینه ذهنی من برمی‌گردد و نه این حال فعلی من را نمایش می‌دهد، بلکه یک میانگین از گذشته و حال است.

او درباره استفاده از مواد مختلف در نقاشی گفت: بسیار مشتاق هستم که مواد مختلف را آزمایش کنم و تأثیرات شیمیایی و فیزیکی آنها را در کنار هم ببینم. با تجربه کردن این ترکیبات، آنها را در راستای مفاهیم کاری خود هدفمند می‌کنم.

فرهنگی درباره کار روی کاغذ عکاسی گفت: با توجه به اینکه شغل من عکاسی بوده و از کودکی در تماس با کاغذ عکاسی بوده‌ام، احساس کردم روی این متریال نیز می‌توانم کار کنم. بنابراین در کنار بوم، کاغذ عکاسی را نیز اضافه کردم. این کاغذ از چند لایه تشکیل شده و خیس کردن، خراشیدن یا جذب شدن رنگ روی آن حالت‌های خاصی را ایجاد می‌کند که برای من جذاب است.

او درباره برخورد مخاطبان با این آثار گفت: برایم جالب بود که دو رویکرد مختلف در این نمایشگاه وجود داشت. تعدادی از مخاطبان آنها را تابلوهای کاملا انتزاعی می‌دانستند و عده‌ای دیگر تلاش می‌کردند یک منظره یا جایی که در دنیای واقعی نمود دارد را در آنها بازیابی کنند. در مجموع این نمایشگاه بازخورد خیلی خوبی داشت.

 نمایشگاه نقاشی سامان فرهنگی تا 18 تیر در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 قرار دارد.