سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار سیما شاهمرادی با نام "نارنج‌ها می‌رسند" در گالری هما برپاست. شاهمرادی در گفت‌وگو با هنرآنلاین با بیان اینکه 17 اثر با تکنیک کلاژ کاغذ و مدادرنگی در این مجموعه به نمایش درآمده است، گفت: در چند سال گذشته تمرکزم بر کار با کاغذ بوده و در این مجموعه نیز از کلاژ کاغذ استفاده کردم. این آثار نیز مانند کارهای قبلی‌ام متاثر از نگارگری ایرانی هستند و بر روی طبیعت بی‌جان متمرکز شدم.

شاهمرادی ادامه داد: با این حال مجموعه جدید از نظر تکنیکی تفاوت زیادی با آثار قبلی‌ام دارد. اینجا دیگر صحبت از الگوی هندسی تکرار شونده در کار نیست، بلکه از کاغذ پوستی رنگ شده و چسباندن آن روی بوم استفاده کردم. بعضی از عناصر هم با کاغذ پوستی بریده شده و چسباندن آنها روی یکدیگر، لایه‌های شفاف و کدر را ایجاد کرده است. بنابراین تکنیک کارم پیچیدگی آثار قبل را ندارد و تجربه‌ای نو برای من است.

او درباره شکل‌گیری این طرح‌ها گفت: همه کارها بداهه هستند و بدون طرح قبلی شکل‌گرفته‌اند. پس از آنکه کاغذهای پوستی رنگی را روی بوم می‌چسباندم، آرام آرام به این فکر می‌کردم که چه عناصری روی آن بگذارم و به این ترتیب به مرور فضا شکل می‌گرفت. این فی‌البداهگی برایم شیرین بود و به همین دلیل فکر می‌کنم این آثار طراحی هستند. از سوی دیگر تک‌رنگ بودن کارها و حضور عنصر خط، به تعریف کلاسیک از طراحی نزدیک است.

شاهمرادی ادامه داد: در مدتی که روی نمایشگاه قبلی خود کار می‌کردم و روی مینیاتورهای ایران متمرکز بودم، متوجه طبیعت بی‌جان‌هایی شدم که لابه‌لای فیگورها و نماها به شکلی ساده و هندسی به چشم می‌خوردند. این تصاویر برایم جذابیت داشت و گوشه ذهنم ماند تا اینکه تصمیم گرفتم مجموعه‌ای از طبیعت بی‌جان کار کنم. بنابراین تصاویری ساده شده از اشیاء روزمره، ظروف میوه و... را به کار بردم که در همه کارها تکرار شده‌اند.

این هنرمند افزود: ترکیب دو عالم با یکدیگر در بیشتر کارها دیده می‌شود، گاه به شکل وجود یک طبیعت مثالی در پس‌زمینه و گاه حضور یک عنصر اصلی و کمی غیرمتعارف در طبیعت بی‌جان. به عنوان مثال در یک تابلو قوچی را می‌بینیم که در کنار کادر حضور دارد و در اثر دیگری بر روی بشقاب روی میز، پرنده‌ای را می‌بینیم که پرنده دیگری را شکار کرده و در حال دریدن اوست.

شاهمرادی افزود: همه تصاویر ذهنی و برداشتی غیرمستقیم از نگارگری‌های قدیمی هستند. به جز همان تصویر پرندگان که در اندازه بسیار کوچکی در یک مینیاتور مکتب اصفهان حضور داشت و به شکل غیر مستقیم از آن الهام گرفتم.

نمایشگاه آثار طراحی و نقاشی سیما شاهمرادی تا 11 تیر در گالری هما واقع در خیابان کریم خان زند، خیابان سنایی، کوچه چهارم غربی، پلاک ۸، واحد یک میزبان هنردوستان است.