سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار مصطفی دره‌باغی با نام "باغ" در گالری اعتماد، نمایشگاه آثار منوچهر نیازی در گالری بوم،  نمایشگاه نقاشی علی ندایی با نام "اسطوره در مه" در گالری آتبین و نمایشگاه نقاشی یعقوب امدادیان در گالری هور سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

باغی از خطوط

نمایشگاه آثار مصطفی دره‌باغی با نام "باغ" در گالری اعتماد برپاست. در این مجموعه آثاری متنوع به نمایش درآمده است که از نقاشی تا حجم را دربرمی‌گیرد. نقاشی‌های دره‌باغی آثاری انتزاعی هستند که از کنار هم قرار گرفتن خطوط یا نقاط به وجود آمده‌اند. نخستین چیزی که در این تصاویر جلب توجه می‌کند نظم به کار رفته در آنهاست. در یک تابلو خط‌های کوتاه قد عمودی را می‌بینیم که با وسواس و یک اندازه، در کنار هم ایستاده و تمام سطح تابلو را پر کرده‌اند. در اثری دیگر خطوط مورب به گونه‌ای در کنار هم قرار دارند که طرحی جناغی را ایجاد می‌کنند. در این نوع تابلوها خطوط تک‌رنگ به صورت به هم فشرده روی سطح سفید بوم قرار گرفته و گاه تغییر رنگ بعضی از آنها یا ایجاد لکه رنگی در بخشی از تابلو، تنوع رنگی به کار بخشیده است.

در تعداد دیگری از آثار، این خطوط منظم تبدیل به نقاطی دایره‌ای شده‌اند که بر سطح رنگین بوم قرار گرفته‌اند و ذهن مخاطب را وادار می‌کنند که با وصل کردن آنها به یکدیگر به دنبال فرم‌های هندسی بگردد. دنبال کردن خطوط و نقاط و فواصل حساب شده و منظم آنها، مانند نت‌های موسیقی، یک قطعه آهنگین و معنادار را به وجود می‌آورد که چشم بیننده را نوازش می‌دهد.

نمایشگاه آثار مصطفی دره‌باغی در گالری اعتماد

اما  در بعضی دیگر از تابلوها دره باغی استفاده از رنگ و قلم را کنار گذاشته و از موادی دیگر برای ایجاد فرم‌های منظم آثارش بهره گرفته است. در یک تابلو قطعات کوتاه طناب از سطح بوم بیرون آمده و ردیف‌های منظمی از خطوط برجسته را ایجاد کرده‌اند. اما این خطوط به واسطه فرم‌های طبیعی یک طناب پلاستیکی، اندکی اعوجاج یافته و نمایی را برای بیننده ایجاد کرده‌اند که عناصر آن در عین نظم و یکسانی، تلاشی برای جدا شدن و رهایی دارند و فضایی اغتشاش‌گونه را به وجود می‌آورند.

این تمایل درونی به شکستن نظم هندسی را می‌توان در چند تابلوی دیگر هم دید. آنجا که خطوط افقی، عمودی و مورب به شکل منظم و موازی بر سطح کاغذ قرار گرفته‌اند، اما لکه‌های رنگ حاصل از برخورد خطوط با هم باعث شده است نظم خطوط چندان به چشم نیاید و فضایی شلوغ و درهم را شاهد باشیم.

 نمایشگاه آثار مصطفی دره‌باغی تا 9 بهمن‌ماه در گالری اعتماد برپاست. گالری اعتماد به نشانی خیابان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بن‌بست شیرودی، پلاک ۲۵ میزبان علاقه‌مندان خواهد بود.

 

جهان از نگاه نقاش

نمایشگاه آثار منوچهر نیازی در گالری بوم برپاست. این نمایشگاه مروری بر آثار گوناگون، نیازی است که با رویکردهای گوناگون و در دوره‌های مختلف کاری این هنرمند به وجود آمده‌اند. بخشی از آثار این هنرمند شامل تابلوهای انتزاعی است که معمولا با استفاده از یک رنگ شکل گرفته‌اند. تابلویی که تماما با رنگ قرمز یا آبی پوشیده شده است، از لکه‌های رنگی تشکیل شده که به صورت برجسته بر روی بوم قرار گرفته و بعد با قلم به یک سمت هدایت شده‌اند تا خطوطی منظم را ایجاد کنند. قرار گرفتن رنگ‌ها بر زمینه سیاه باعث شده است فضای منفی میان خطوط بتواند ترکیب‌بندی ساده و در عین حال مستحکم تابلو را شکل دهد.

این خطوط کوچک، نازک و بی‌شکل، در تابلوهای دیگر قد برافراشته و تبدیل به درختانی سر به فلک کشیده شده‌اند که از کادر بیرون زده و تنه‌های آنان مانند خطوطی منظم در کنار هم قرار گرفته و جنگلی تک‌رنگ و انبوه از خطوط را ایجاد کرده‌اند. استفاده از عناصر آشنا و طبیعی، نوع تصویر کردن درخت و استفاده از رنگ باعث شده است فضایی وهمناک و ناشناخته در تابلوها به وجود بیاید. 

نمایشگاه آثار منوچهر نیازی در گالری بوم

درخت قهرمان تابلوهای نیازی است و در تعدادی دیگر از تابلوها با اضافه شدن رنگ‌های شاد و روشن، آن فضای متراکم و منظمِ شکل گرفته از تنه درختان به محیطی شاد تبدیل شده است. اما همچنان مخاطب حس هراس از ورود به این جنگل انبوه را با خود دارد.

اما نیازی توجه به طبیعت را به درخت و جنگل محدود نکرده است. او محیط شهری و روستایی را نیز در آثار خود به تصویر کشیده و جلوه متفاوتی از این اماکن را ترسیم کرده است. بخشی از این آثار با الگو گرفتن از بافت متراکم خانه‌های کاهگلی روستایی به وجود آمده‌اند. آنچه در این تابلوها می‌بینیم معمولا نشانی از یک خانه به شکل طبیعی آن ندارد، اما سطوح رنگارنگ تابلو با خطوط تیره‌ای همراه شده که به سادگی فرم خانه کاهگلی را به ذهن متبادر می‌کند و لکه‌های کوچک تیره رنگ، نمادی از پنجره‌های آن هستند. در بعضی از تابلوها نیز سطوح و خطوط خاکستری در کنار هم فضایی فشرده و خفه را ایجاد کرده‌اند که نشان‌دهنده محیط شهری، برج‌ها و آپارتمان‌های آن است. در این مجموعه آثار دیگری هم دیده می‌شود که کلاژها، طبیعت‌پردازی‌ها و... را در برمی‌گیرد.

 نمایشگاه آثار منوچهر نیازی تا 17 اسفند در گالری بوم برپا است. این گالری به نشانی خیابان ولی عصر، خیابان ارمغان غربی، شماره 11 قرار دارد.

 

طبیعت مینی‌مال

نمایشگاه نقاشی یعقوب امدادیان در گالری هور برپاست. ویژگی‌های خاص نقاشی‌های این هنرمند سالهاست که برای علاقه‌مندان به هنر شناخته شده و جایگاه او را در هنر ایران تثبیت کرده‌اند. امدادیان یک نقاش طبیعت‌گراست، اما نگاه متفاوت او به طبیعت و نحوه نمایش عناصر طبیعی در تابلوهای او باعث یگانگی آثارش می‌شود. اگرچه تابلوهای او ابتدا آثاری انتزاعی به نظر می‌رسند اما نگاهی دقیق‌تر به آنها، مخاطب را با چهره‌ای دیگر از آثار مواجه می‌کند.

بارزترین شاخصه این تابلوها وجود عناصر هندسی است که به شکل سطوح رنگین جلوه می‌کنند. مربع‌ها و مستطیل‌های موجود در کادر، حاصل تقسیم‌بندی‌های رنگی هستند و حرکت آنها در کادر باعث ایجاد ترکیب‌بندی‌های گوناگون می‌شود. حاشیه این سطوح رنگین است که عناصر طبیعی در ابعادی کوچک و ظریف در آن به چشم می‌آیند. درخت، خانه‌های کاهگلی یا برج‌های سنگی، بر روی خطی که در هر نقطه از کادر می‌تواند به عنوان خط زمینه در نظر گرفته شود، قرار می‌گیرند و نمایی از یک شهر متروکه یا منظره‌ای دور دست را ایجاد می‌کنند.

نمایشگاه نقاشی یعقوب امدادیان در گالری هور

اگرچه حضور عناصر طبیعی در کادر بسیار اندک است اما تمام فضای اطراف این عناصر به زمین و آسمان تبدیل می‌شود و چشم‌اندازی گسترده را با آسمانی فراخ به وجود می‌آورد. این فضای باز و وسیع، بیننده را با حس آرامش و بی‌مرزی موجود در طبیعت مواجه می‌کند و ذهن او را با مناظری ساخته شده در ذهن پیوند می‌دهد.

رنگ نیز در این آثار نقش مهمی دارد. سطوحی که با رنگ‌های تند و زنده ایجاد شده‌اند، اغلب تحت سلطه لایه رنگ سفید قرار می‌گیرند. این لایه رنگی مانند نوری در فضا به چشم می‌آید و در بیشتر موارد پیوند دهنده سطوح به یکدیگر است. اگرچه وجود عناصر یکسان در تمام تابلوها باعث ایجاد فضایی مشابه در آثار امدادیان می‌شود اما تحرک موجود در عناصر و ترکیب‌های رنگی متفاوت، باعث تنوعی در کادرها می‌شود که آثار را از یکنواختی دور می‌کند.

نمایشگاه نقاشی یعقوب امدادیان تا 5 بهمن در گالری هور برپاست. این گالری در خیابان مطهری، خیابان میرزای شیرازی شمالی، کوچه نعیمی، شماره 12 قرار دارد.

 

اسطوره و قدرت خط

نمایشگاه نقاشی علی ندایی با نام "اسطوره در مه" در گالری آتبین برپاست. ندایی یک نقاش فیگوراتیو است که وجه شاخص آثار او توجه به طراحی و قدرت خط است. علاوه بر این توجه به اسطوره و قهرمانان نیز در بسیاری از آثار او دیده می‌شود. انسان برتر با توانایی‌های خاص و قدرتی پایان‌ناپذیر، قهرمان تابلوهای ندایی است تا با خطوطی پر قدرت و سرکش بر سطح بوم جانی دوباره پیدا کند.

اما در این مجموعه آنچه در وهله نخست دیده می‌شود اسب‌ها هستند. خطوط پر قدرت و درهم پیچیده که با آزادی و انرژی زیاد در فضا رها شده‌اند، صحنه‌ای از نبرد میان اسب و سایر موجودات را تداعی می‌کنند که عامل آن یک انسان است. با وجود اینکه این صحنه توسط انسان به وجود آمده است اما حضور او دیرتر از سایر عناصر به چشم می‌آید. سوارکار چنان بر پشت اسب قرار گرفته که با وجود او یکی شده است و گاه تنها چیزی که حضور او را آشکار می‌کند، خط نازک و بلندی است که به عنوان یک نیزه در دست او قرار دارد. این گونه است که می‌توان انسان و اسب را موجودی یکپارچه دید که دست‌های او متعلق به انسان و پاها متعلق به اسب است.

نمایشگاه نقاشی علی ندایی در گالری آتبین

توجه ندایی به عنصر خط باعث شده است او هرگونه عنصر چشمگیر را از کار خود حذف کند. سطوح تک‌رنگ آبی، قرمز یا سیاه، زمینه تابلو را شکل داده‌اند و پس از آن تنها خطوط سفید هستند که بر روی زمینه خودنمایی می‌کنند. حذف فضاسازی و عدم توجه به محیط اطراف باعث می‌شود همه توجه بیننده به صحنه نبرد معطوف شود و این لحظه به مهم‌ترین اتفاق جهانِ ترسیم شده در تابلو تبدیل شود.

 نمایشگاه نقاشی علی ندایی با نام "اسطوره در مه" تا 25 دی در گالری آتبین برپاست. این گالری در خیابان ولی‌عصر، قبل از چهارراه پارک وی، کوچه خاکزاد، پلاک 42 قرار دارد.