سرویس تجسمی هنرآنلاین:نمایشگاه آثار شهلا همایونی با نام "انفجار درون" در گالری کاما، نمایشگاه آثار مجید فتحی‌زاده با نام "اختلال" در گالری آب انبار، نمایشگاه نقاشی هاوار امینی با نام "سور" در گالری ماه و نمایشگاه آثار احمد مرشدلو با عنوان "بی‌نام" در گالری طراحان آزاد، سوژه‌های این هفته گالری‌گردی هنرآنلاین هستند.

 

آوارگی در جهان

نمایشگاه آثار مجید فتحی‌زاده با نام "اختلال" در گالری آب انبار برپاست. تابلوهای فتحی‌زاده آثاری سیاه و سفید هستند که انسان و فضای پیرامون او را در زمان و مکانی ناشناخته به نمایش گذاشته‌اند. آدم‌ها در این آثار روزگار خوشی ندارند. آنها آواره و بیمار و سردرگم هستند و موقعیت‌های گوناگونی را نمایش می‌دهند که هر کدام نشانی از بدبختی انسان است.

گروهی از مردان خسته و آواره که در دشتی خالی دیده می‌شوند و به نظر می‌رسد در حال مهاجرت یا فرار از وضعیتی دشوار هستند، در فضایی خاکستری و خشن دیده می‌شوند. از سوی دیگر گاه این افراد را در کنار تاسیسات صنعتی می‌بینیم و می‌توانیم آنها را کارگرانی بدانیم که خسته از کار روزانه در حال استراحت هستند. اما این فضای تیره که ناخودآگاه سرنوشتی ناخوشایند را برای آدم‌ها تجسم می‌کند، در جایی دیگر با صحنه اعدام افراد همراه می‌شود تا خفقان محیط آشکارتر شود.

نمایشگاه آثار مجید فتحی در گالری آب انبار

خطوط پرقدرت و خشن که بر سطح بوم یا کاغذ کشیده شده‌اند، فضایی اکسپرسیو ایجاد می‌کنند و روحیات متلاطم آدم‌ها را نمایش می‌دهند. عدم استفاده از رنگ در این آثار نیز به انتقال احساس کمک بیشتری می‌کند و اکتفا کردن به سیاه و سفید باعث می‌شود بدون ایجاد هیچ جذابیت بصری یا انحراف ذهن مخاطب به سمت رنگ‌ها، آنچه جلب توجه می‌کند تنها خطوط پرقدرت فتحی‌زاده باشند. حتی در مواردی که نقاش با استفاده از کاغذ گراف، زمینه‌ای رنگی در کار ایجاد کرده است، چشم بیننده به رنگ سفید که با خشونت روی کاغذ آمده است بیشتر جلب می‌شود.

 نمایشگاه آثار مجید فتحی‌زاده تا 24 اسفند در گالری آب انبار برپاست. این گالری به نشانی میدان هفت‌تیر، مفتح جنوبی، بعد از تقاطع سمیه، خیابان بور بور، خیابان خاقانی، بن بست روشن‌منش، پلاک 2 قرار دارد.

 

گل‌های انتزاعی

نمایشگاه آثار شهلا همایونی با نام "انفجار درون" در گالری کاما برپاست. این مجموعه که پس از گذشت 12 سال از آخرین نمایشگاه همایونی به نمایش درآمده است، شامل نقاشی‌هایی با موضوع طبیعت است. او گل‌ها و درختان را بر سطح بوم خود می‌آورد و تصاویری رنگارنگ و پر نشاط را ایجاد می‌کند. اما کار همایونی منظره‌پردازی و بازنمایی طبیعت نیست. آنچه در این تابلوها دیده می‌شود سطوح رنگین و فرم‌های آزادی است که در کنار هم قرار گرفته و بنابر پس زمینه ذهنی بیننده از عناصر طبیعت، قابل تفسیر به انواع گیاهان هستند.

این نقاشی‌ها را در واقع می‌توان آثاری آبستره دانست که بر اساس احساسات هنرمند شکل گرفته و درونیات او را بدون واسطه بر سطح بوم نقش می‌زند. همایونی اگرچه از طبیعت الهام گرفته است اما از هرگونه واقع‌گرایی در این نقوش پرهیز کرده و آنها را به فرم‌هایی ساده و هندسی تبدیل کرده است.

نمایشگاه آثار شهلا همایونی در گالری کاما

رنگ و نحوه استفاده از آن در این آثار نقش مهمی دارد. استفاده از رنگ‌های زنده و متنوع در آثار، فضایی پر انرژی و شاد را به وجود آورده است که از روحیه‌ای امیدوار حکایت می‌کند. از سوی دیگر به کار بردن رنگ‌های رقیق و شفاف حس لطافت و روشنی را به بیننده منتقل می‌کند. لکه‌های رنگی که بر سطح خیس بوم حرکت کرده و به هم رسیده‌اند، فضایی رها و غیرقابل پیش‌بینی را ایجاد کرده‌اند. از سوی دیگر گاه سطوح تخت و رنگین زمینه تابلو در تضاد با شیوه رنگ‌گذاری سوژه‌های اصلی هستند و فضایی پارادوکسیکال را ایجاد می‌کنند.

نمایشگاه آثار شهلا همایونی تا 18 دی‌ماه در گالری کاما برپاست. این گالری به نشانی خیابان پاسداران، خیابان گلستان دهم، پلاک 24 طبقه دوم قرار دارد.

 

کمدی قدرت

نمایشگاه نقاشی هاوار امینی با نام "سور" در گالری ماه برپاست. این مجموعه از آثار امینی نقاشی‌هایی فیگوراتیو هستند که مردانی با یک تیپ مشخص را نمایش داده‌اند و این پوشش نشان دهنده جایگاه اجتماعی خاصی برای آنها است. مردانی میانسال که کت و شلوار و کراوات به تن دارند در همه تابلوها دیده می‌شوند. اگرچه اغلب آنها در فضاهایی ناشناخته و موقعیتی غیرمعمول حضور دارند اما می‌توان تشخیص داد که آنها سیاست‌مدارانی هستند که افکار و تصمیمات آنان در زندگی دیگران تاثیرگزار است.

تعدادی از این تصاویر برای بیننده آشنا هستند و به نظر می‌رسد بر اساس تصاویری که در رسانه‌های خبری منتشر شده‌، شکل گرفته‌اند. مردانی بدون چهره که به شکلی نمادین دست‌های یکدیگر را گرفته و مقابل دوربین ایستاده‌اند، یادآور جلسات سیاسی میان سران کشورها و توافق‌های حاصل از آن است.

هاوار امینی

اما در اغلب تصاویر نشانی از دیسپلین و وجهه رسمی که از این افراد انتظار می‌رود، نیست. مردانی با لباس‌های مرتب که در حال نزاع با یکدیگر هستند یادآور تصاویری واقعی هستند که از نمایندگان مجلس در کشورهای مختلف منتشر می‌شود. از سوی دیگر این افراد با همان پوشش و جایگاه رسمی گاه در موقعیت‌هایی به تصویر کشیده شده‌اند که نتیجه‌ای کمیک دارد. سواری بر موج آب، دوش گرفتن یا سرسره سواری، اگرچه هر کدام افعالی معمولی هستند اما تعریف آنها برای افرادی با جایگاه خاص، نتیجه‌ای غیر طبیعی دارد و می‌تواند حاکی از این باشد که تصمیمات مهم این افراد برای آنها چیزی در حد سرگرمی است.

امینی در این آثار از رنگ‌های برپایه آب استفاده کرده است. رنگی عاری از صلابت و آسیب‌پذیر که می‌تواند کنایه‌ای از گذرا بودن قدرت‌ها و تغییرپذیری آنها باشد. از سوی دیگر عنصر آب هم در بسیاری از تابلوها دیده می‌شود و متزلزل بودن موقعیت افراد را نشان می‌دهد. در هیچ یک از تابلوها چهره‌پردازی وجود ندارد و هویت افراد ناشناس باقی مانده است، پس این افراد قابل تعمیم به کشورهای مختلف جهان هستند.

 نمایشگاه نقاشی هاوار امینی تا 25 دی در گالری ماه برپاست. گالری ماه در خیابان آفریقا، بلوار گلستان، شماره ۲۶ قرار دارد.

 

صورت و سیرت

نمایشگاه آثار احمد مرشدلو با عنوان "بی‌نام" در گالری طراحان آزاد برپاست. مرشدلو را با پرتره‌های خودکاری او می‌شناسیم. چهره آدم‌های معمولی که با یک خودکار بر روی کاغذ کشیده می‌شدند و کنار هم قرار گرفتن هاشورهای منظم، صورت‌هایی بهت‌زده و مغموم را به وجود می‌آورد. اما در این مجموعه مرشدلو به سراغ رنگ رفته و سوژه‌های قبلی خود را به شکلی دیگر نمایش داده است.

اگر در آثار قبلی او گاه شاهد حضور گروهی از افراد بودیم، در این مجموعه با تک چهره‌ها مواجه هستیم. زنان و مردانی که در مقابل هنرمند قرار گرفته و با هدف ثبت شدن چهره‌شان بی‌حرکت مانده‌اند. مرشدلو افراد پیرامون خود را نقاشی کرده است و شخصیت‌های متفاوتی را در برابر دیدگان بیننده قرار داده که کاملا برای او ملموس هستند. تک چهره‌های مرشدلو این بار از دغدغه‌های آشکار اجتماعی جدا شده‌اند و آنچه اهمیت دارد کنکاش در روحیات و بازنمایی شخصیت افراد است.

نمایشگاه آثار احمد مرشدلو در گالری طراحان آزاد

نقاش با نورپردازی و اغراق در نمایش برجستگی و فرو رفتگی‌های چهره، ویژگی‌های صورت هر فرد را برجسته‌تر کرده و هیچ لکه یا چروکی را از دید مخاطب پنهان نکرده است.

اما چند تابلو از آثار این مجموعه دارای سوژه‌ای متفاوت هستند. گوسفند موجودی است که در زندگی ایرانی‌ها اهمیت خاصی دارد. قربانی کردن برای اهداف مختلف و استفاده از اجزای گوناگون بدن این حیوان برای ما آشناست. در این تابلوها با بخش‌هایی از بدن گوسفند مواجه هستیم که به غذای محبوب یا منفوری با نام "کله پاچه" تبدیل می‌شود. مرشدلو جانوری را به نمایش گذاشته است که مورد استفاده انسان قرار می‌گیرد و شاید این سوال را ایجاد می‌کند که آدم‌های عادی که در این مجموعه دیده می‌شوند و نماینده‌ای از افراد جامعه هستند، مورد استفاده چه کسانی قرار می‌گیرند؟

نمایشگاه آثار احمد مرشدلو تا 18 دی‌ماه در گالری طراحان آزاد به نشانی میدان فاطمی، میدان گلها، میدان سلماس، شماره ۵ ادامه دارد.