سرویس تجسمی هنرآنلاین: این هنرمند درباره اثر خود توضیح داد: نام این اثر بر اساس اصطلاح "سر بریدن در تشت طلا" انتخاب شده است. این اصطلاح وقتی به کار می‌رود که در رابطه بین دو نفر، خشونت غالب است ولی کورسوی امیدی هم در آن هست. انگار سر یک نفر را بخواهند ببرند ولی این کار را در تشت طلایی انجام دهند.

وی افزود: اثر طوری طراحی شده است که از ورودی، روند یک رابطه درگیر خشونت در آن حس می‌شود. سعی کردم دقیقا خود رابطه را نشان بدهم نه قبل از آن و نه بعد از آن را. فضا از بیرون مانند یک جعبه است و برای ورود به آن مخاطب باید خم شود.

او گفت: داخل جعبه تاریک و پیچ در پیچ است که نشان دهنده این است که قربانی خشونت اعتماد به نفس کافی برای خروج ندارد. سعی کردم حس آن خشونت را به مخاطب القا کنم. در طول این مسیر یک جا نوری وجود دارد که مخاطب به سمت آن کشیده می‌شود و در انتهای آن تشت طلا را می‌بیند. این تشت در آن تاریکی در واقع پایه هیچ چیز نیست ولی مخاطب هم مثل قربانی به آن دل می‌بندد و به سمتش می‌رود.

یوسفی گفت: من در کارهایم روی آسیب‌های اجتماعی مختلفی مثل کارتن‌خواب‌ها و خشونت خانگی کار کرده‌ام. این چیدمان از تجربه شخصی‌ام آمده است. زیرا یکی از نزدیکانم درگیر این نوع خشونت بود و به همین خاطر آن را به خوبی درک می‌کنم. به همین دلیل است که از بین بازدیدکنندگان هم آنهایی که خودشان تجربه خشونت داشتند آن را به خوبی درک کردند و تحت تاثیر قرار گرفتند.

این هنرمند توضیح داد: این کار به طور کلی فاقد جنسیت است و مقصود من هم انواع خشونت‌های خانگی بود که ممکن است قربانی آن زنان، مردان و کودکان باشند.

او درباره مواد اولیه کارش توضیح داد: از کارتن بازیافتی برای خلق اثر استفاده کردم. برخی از کارتن‌های این کار مربوط به اینستالیشن قبلی‌ام است. وقتی هم که کار تمام شود آن را به ماموران بازیافت شهرداری می‌سپارم. روی هم رفته کارتن متریالی است که مفهوم آثار مرا به خوبی نشان می‌دهد. یک باکس بی‌ثبات و متزلزل است که هر لحظه ممکن است از بین برود. همان‌طور که در این نمایشگاه هم یک بخش از چیدمان پاره شده و این بخشی از کار است.

شمیم یوسفی گفت: اثر یک مکعب دو در دو است که ۱۹۵ سانتی‌متر ارتفاع دارد. بازخوردهای جالبی از مخاطبان گرفتم. مخصوصا کسانی که خودشان قربانی خشونت بودند می‌گفتند که این اینستالیشن بازتاب درماندگی بود و توضیح می‌دادند که با ترس وارد آن می‌شدند و تحت تاثیر فضا بودند.

نمایشگاه چیدمان "تشت طلا" تا ۱۲ آذر در گالری ویستا پلاس به نشانی خیابان مطهری، خیابان میرعماد، کوچه دوازدهم، پلاک11 میزبان علاقه‌مندان به هنرهای تجسمی است.

 

برپاست.