سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی اکبر میخک با نام "مکالمات" در گالری فرمانفرما برپاست. میخک متولد 1326 در اصفهان است و تحصیلات هنر و طراحی صحنه را در آکادمی هنرهای زیبای رُم به پایان رسانده است. او در سال 1361 گالری التری تمپی را در رم تاسیس کرد و تا سال 72 در آن مشغول به کار بود. میخک پس از بازگشت به ایران در سال 74 گالری هنر اصفهان را تاسیس کرد و به تدریس در دانشگاه هنر اصفهان پرداخت.

میخک در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره نمایشگاه جدید خود گفت: در این مجموعه 30 اثر به نمایش درآمده است که با قلم درشت خوشنویسی و رنگ اکریلیک بر روی بوم و مقوا به وجود آمده‌اند. رنگ‌های به کار رفته در آثار هم تحت تاثیر محیط زندگی من است و رنگ‌های ایرانی در آثارم دیده می‌شود.

او درباره دلیل استفاده از قلم خوشنویسی به جای قلم مو گفت: من از قلم چوبی درشت به عنوان ابزار خوشنویسی استفاده کردم اما به بازی با عناصر الفبایی پرداختم و در هم آمیختن و همگرایی این عناصر و تصاویری که می‌سازند مورد نظر من بود. استفاده از قلم نی اصالت و زیبایی خاصی دارد و ردی که قلم به جا می‌گذارد تاثیرات خاصی در کار دارد. کنشی که در حرکت قلم وجود دارد و بازی‌هایی که به جا می‌گذارد باعث شد از قلم خوشنویسی در آثارم استفاده کنم.

میخک درباره نقش خوشنویسی در آثارش گفت: من خوشنویسی را در دوران جوانی به صورت خودآموز تجربه کردم اما آثار من ارتباط چندانی با مقوله خوشنویسی ندارد. در خوشنویسی فنون خاصی وجود دارد اما من کاملا آزاد و رها کار می‌‌کنم. نقاشی‌های من قبلا به سبک آبستره بود و در این آثار هم یک برخورد انتزاعی با کار داشتم. در واقع زمانی که یک عنصر را از بستر کاربردی خودش جدا کنید می‌تواند به هنر انتزاعی نزدیک شود.

او با بیان اینکه آثارش به کالیگرافی هم نزدیک می‌شوند افزود: کالیگرافی به معنای درهم نوشتن خطوط است و در سیاه‌مشق‌های ایرانی نیز چنین رویکردی وجود دارد. عناصر الفبایی در این آثار به شکل فرم‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند. من هم حروف الفبا را به عنوان فرم‌هایی در نظر گرفتم که کنش میان آنها شکل‌دهنده یک تصویر کلی است.

میخک افزود: از سال 66 برخورد من با عناصر الفبایی آغاز شد و در نمایشگاه‌های مختلف آثاری با الفبای فارسی و لاتین را نمایش دادم. از زمانی که خط ابداع شد هنرمندانی بودند که استفاده‌ای جدا از معنا و مفهوم کلمات از آنها می‌کردند. بازی با عناصر الفبایی از دیرباز در این سرزمین وجود داشته و به شکل‌های مختلف به کار می‌رفته است. در سابقه تاریخی ما دست نوشته‌ها، آثار سرامیکی و... وجود دارد که به این شیوه به وجود آمده و فرم‌های متنوعی ساخته شده که همه به بازی هنرمند با عناصر الفبایی برمی‌گردد. من هم پیرو این شیوه هستم و حروف را جدا از معنا و مفهوم آنها به کار می‌برم.

او درباره مقایسه آثارش با نقاشی‌خط گفت: در مسئله خوشنویسی و نقاشی‌خط چون مبانی هنرهای تجسمی کمتر کاربرد دارد، محدودیت‌ها بیشتر است. در نقاشی‌خط بیشتر تکنیک و نظم خوشنویسی مطرح است، اما وقتی حرکت آزاد باشد و دست رها شود می‌توانیم سرعت بیشتری از نوشتن معمولی داشته باشیم و کار به نقاشی نزدیک می‌شود. در آثار من بازی با عناصر حروف صرفا به خاطر شکل و فرم آنها است و هیچ ادعایی در خوشنویسی ندارم.

میخک افزود: من به عنوان یک نقاش فوتوریست از نیرو و انرژی فرم‌ها استفاده کردم و آنها می‌توانند تا بی‌نهایت در فضا حرکت کنند و آن زیبایی نهفته در خط می‌تواند به صورت آزاد خودش را در فضا نشان دهد.

نمایشگاه نقاشی اکبر میخک با نام "مکالمات" تا 6 مهر در گالری فرمانفرما به آدرس تهران میدان هفت‌تیر، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برپاست.