سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه عکس آلاله نوایی با عنوان "بی در کجایی" در گالری فرمانفرما برپاست. نوایی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این مجموعه گفت: در این نمایشگاه 12 قطعه عکس از یک مجموعه به نمایش درآمده است و دو عکس هم متعلق به مجموعه شخصی است که فرم متفاوتی دارند. علاوه بر این یک ویدئو در گالری نمایش داده می‌شود که جریانی از سفر یک پرنده است.

نوایی ادامه داد: محور اصلی نمایشگاه "بی در کجایی" دور شناخت و هستی شناسی می‌چرخد. در واقع درد و بی در کجایی انسان معاصر و سرگشتگی آدمیان در بی‌زمانی و بی‌مکانی؛ داستان گم‌گشتگی انسان که هر چه بیشتر می‌جوید که از کجا آمده و به کجا می‌رود کمتر از آنچه باید درمی‌یابد. این درد همه عالم است، از خلیج اسلو تا فارس. این مجموعه در واقع نمایش سفری درونی است که با جستجوی من در جهان هستی به وجود آمده و تلاش کردم آن تجربیات را به صورت مفهومی با بیننده به اشتراک بگذارم. این تصاویر کاملا انتزاعی هستند و به جز یک مورد، باقی به هیچ فرم مشخصی اشاره نمی‌کنند.

نوایی افزود: در سفرهایی که به کشورهای مختلفی در آسیا، اروپا و آفریقا داشتم این عکس‌ها را گرفتم که یادگارهایی هستند از درس‌هایی که آموختم. با این وجود نمی‌توانستم این درس‌ها را به راحتی در اختیار بیننده قرار بدهم چون هم به راحتی به دست نیامده بودند و هم داستان‌ها داشتند. پس عنوانی برای عکس‌ها انتخاب نکردم که سیر مسافر این سفر در "بی در کجایی" را محدود نکنم و بگذارم هر کس به دنبال مفاهیم و سوال‌های شخصی خود در آنها بگردد.

آلاله نوایی

او با بیان اینکه طبیعت و ماوراء طبیعت در این عکس‌ها به نمایش درآمده است گفت: عکس‌ها از فاصله نزدیک و با توجه زیاد به جزییات ثبت شده‌اند و قصد داشتم در ذرات به دنبال مفاهیم کلان بگردم. در کشورهای مختلف فضاهای متفاوتی بوده که این عکس‌ها را به وجود آورده. من آگاهانه دنبال سوژه خاصی نمی‌گشتم، بلکه سوژه بنا به فضایی که درش بودم، چه فیزیکی چه روحی، آشکار شده است.

نوایی درباره اهمیت جغرافیا در این عکس‌ها گفت: تفاوتی ندارد که این عکس‌ها در چه کشوری گرفته شده‌اند چون مفاهیمی از زندگی روزمره در آنها هست که همه جای دنیا مشترک است و به بُعد بزرگتری از جهان اشاره می‌کند که ممکن است در زندگی روزمره چندان توجهی به آن نداشته باشیم.

او با بیان اینکه میان همه تصاویر ارتباطی وجود دارد گفت: طبیعت سوژه بسیاری از هنرمندان است ولی من بسیار جزیی‌نگرانه به طبیعت پرداختم و ممکن است در بافت‌های یک برگ به دنبال نمایش کهکشان باشم. دوربین من به دنبال نمایش کائنات در جزییات این جهان است و هدف من یادآوری و نگاه به سفر انسان در این ابدیت بی‌انتهاست.

آلاله نوایی

نوایی با اشاره به ابعاد بزرگ عکس‌ها گفت: می‌خواستم بیننده با وارد شدن به فضای ذرات کوچکی از جهان پیرامون، نظاره‌گر آن بُعد بی‌کران هستی باشد و شاید به دنبال آن حقیقت واحد بگردد. از نظر من هر کدام از عکس‌ها صدایی مختص به خود دارد. تعدادی از عکس‌ها را در فضای جداگانه‌ای قرار دادم و سعی کردم با تمهیدات صوتی، صدای عکس را به گوش بیننده برسانم.

نمایشگاه عکس آلاله نوایی با عنوان "بی در کجایی" تا 16 اردیبهشت ماه در گالری فرمانفرما به آدرس تهران میدان هفت‌تیر، خردمند شمالی، کوچه اعرابی 2 برگزار می‌شود.