سرویس تجسمی هنرآنلاین: فرشید پارسی‌کیا مدیر گالری دنا از برگزاری سه رویداد هنری در سوئد خبر داد و به هنرآنلاین گفت: هم‌زمان با سیزدهمین فستیوال بین‌المللی شعر مرسی پوئزی سوئد، آثار جمعی از عکاسان ایرانی با کیوریتوری من و همکای زهرا منصف در گالری کتابخانه مرکزی گوتنبرگ به نمایش درمی‌آید.

او با بیان اینکه این رویداد ۸ و ۹ اردیبهشت‌ماه برگزار می‌شود گفت: در این مجموعه بیش از 300 عکس از 38 عکاس وجود دارد که موضوع آنها شاعرانگی است. آثار کورش ادیم، آزاد احمدی، مریم اسدی‌خونساری، رامین اعتمادی‌بزرگ، اونیش امین‌الهی، الناز امینی، مژگان پارسامقام، زهرا پاشایی، فاطمه پزشکی، اتابک تقی‌زاده، سیامک تقی‌زاده، هامد جابرها، حمید جانی‌پور، رضا جلالی، مریم جودکی، زیبا حاج‌حیدری، مریم حسن‌پور، محسن حسین‌خانی، زروان روحبخشان، آزیتا سمناک، سیوا شهباز، زهره صباغ‌نژاد، نازلی عباس‌پور، فرشاد عسگری‌کیا، حمیدرضا فرامرزیان، نغمه قاسم‌لو، صمد قربان‌زاده، یوریک کریم‌مسیحی، شفق کلهر، داود مائیلی، زهرا منصف، ساسان مؤیدی و علی نادری در این مجموعه نمایش داده می‌شود.

پارسی‌کیا افزود:  نمایشگاه دیگری با عنوان "خاورمیانه زیبا" 3 تا 9 اردیبهشت ماه در گالری کتابخانه مرکزی گوتنبرگ برگزار می‌شود و عکس‌هایی از حمید جانی‌پور، سیوا شهباز، فرشاد عسگری‌کیا، صمد قربانزاده، یوریک کریم‌مسیحی، شفق کلهر، ساسان مویدی و علی نادری در آن به نمایش درمی‌آید.

او با اشاره به اینکه موضوع نمایشگاه پارادوکسیکال بودن زندگی در خاورمیانه است گفت: مغرب زمین در اخبار خود تصاویر تندی از خاورمیانه به نمایش می‌گذارد ولی ما در این نمایشگاه قصد داریم زندگی عادی مردم خاورمیانه را با تمرکز بر مردم ایران نشان دهیم. هدف این نمایشگاه نشان دادن دوگانگی زندگی است و بخش‌هایی از زندگی ما در عکس‌ها دیده می‌شود که برای مخاطب سوئدی آشنا نیست.

پارسی‌کیا ادامه داد: نمایشگاه گروهی طراحی و چاپ نیز با عنوان "مشرق زمین" با آثاری از رحیم مولاییان، آرش تنهایی، نجوا عرفانی، امیر سقراطی، احسان ارجمند، رامین اعتمادی بزرگ، فرزانه حسینی، مهدی فاتحی و پگاه سلیمی در گالری اند مور گوتنبرگ برگزار می‌شود.

مدیر گالری دنا با بیان اینکه نمایشگاه ۲ اردیبهشت افتتاح می‌شود افزود: موضوع این آثار انسان مشرق زمین است و با تمرکز بر مردم ایران، نشان دهنده نگاه انسان امروزی است که ریشه در اسطوره‌ها و فرهنگی کهن دارد. تعدادی از آثار برای همین نمایشگاه خلق شده‌اند و بعضی دیگر را از میان آثار هنرمندانی که با دیدگاه شرقی و توجه به اسطوره‌ها کار کرده بودند انتخاب کردم.

پارسی‌کیا ادامه داد: هدف من از این نمایشگاه تاکید بر واقعیت زندگی شرق و دوری کردن از سیاه‌نمایی است. مردم کشورهای غربی گمان می‌کنند همیشه در این منطقه جنگ و نا آرامی است، ولی ما با این آثار قصد داریم بگوییم که با وجود مشکلات گوناگون، اینجا زندگی جریان دارد.

او درباره نحوه شکل‌گیری این رویدادها گفت: چند سال پیش مسئولان گالری کتابخانه مرکزی گوتنبرگ با آثار من آشنا شدند و علاقه‌مند بودند نمایشگاهی از هنرمندان ایرانی در آن محل برگزار کنند. سال گذشته از من خواستند همزمان با فستیوال بین‌المللی شعر مرسی پوئزی یک نمایشگاه عکس را کیوریت کنم. این فستیوال که هر سال برگزار می‌شود بزرگترین فستیوال شعر جهان است و افرادی مانند احمد شاملو و محمد علی سپانلو نیز در آنها سابقه شعرخوانی دارند. سال گذشته آثار هنرمندان را به صورت دیجیتال در این فستیوال نمایش دادیم و با توجه به استقبالی که از این کار شد امسال از ما دعوت کردند تا آثار دیگری را به شکل چاپی برای نمایشگاه ارسال کنیم.

پارسی‌کیا ادامه داد: مسئولان گالری اند مور هم سال گذشته در همان نمایشگاه آثار هنرمندان ایرانی را دیدند و از ما دعوت کردند با آنها همکاری داشته باشیم. این همکاری با نمایشگاه " مشرق زمین " آغاز می‌شود و تا پایان سال با برگزاری چند رویداد دیگر ادامه خواهد داشت.