سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه آثار خوشنویسی کاوه تیموری با عنوان "بهاریه‌های نوروزی" در فرهنگسرای اندیشه برپا می‌شود. تیموری در گفت و گو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: با توجه به اینکه نوروز یکی از شالوده‌های اساسی و دیرپای فرهنگ ایرانی است، شعرای مهم درباره آن مضامین غنی و پر مفهومی آفریده‌اند. یکی از اقداماتی که در این زمینه امکان انجام داشت این بود که اشعار زیبای بهاری و نوروزی ، با خط فاخر نستعلیق آذین بسته شود.

تیموری افزود: مطالعات زیادی انجام دادم و اشعار قدما و معاصرین را بررسی کردم و در نهایت آثاری از شهریار، نصرالله مردانی، شفیعی کدکنی، فریدون مشیری، حافظ، دکتر رسا و دیگران را که با ذات معنوی مخاطبان بهار و نوروز بیشترین همخوانی را داشت، انتخاب کردم. بعد از این مرحله با تلاش چندماهه لباسی از  خوشنویسی ایرانی بر آنها پوشانده شد. سپس  تذهیب‌کاران هنرمند این قطعات را تذهیب کردند و سه هنر شعر، خوشنویسی و تذهیب در کنار یکدیگر نوعی هم‌افزایی زیباشناختی ایجاد کردند و حاصل آن تابلوهایی است که امیدوارم مخاطبان اهل دل و مردم هنردوست ما بتوانند از آنها بهره و حظ بصری و هنری لازم را ببرند.

او درباره شیوه کاری خود گفت: می‌خواستم بحث تابلوها در ذهن مخاطب بازتاب مناسب و ابلاغ پیام شادمانی و خوش‌باشی بهار و نوروز را تداعی کند و بیننده بتواند لذت بیشتری از آنها ببرد. لذا این آثار در چارچوب قالب‌های شناخته شده و کلاسیک خط اجرا شدند و هدف نهایی این بود که این تابلوها ارتباط اثرگذار با مخاطب ایجاد کند و آنها را به انبساط خاطر برساند.

کاوه تیموری

تیموری که در سال 1364 از انجمن خوشنویسان  فارغ‌التحصیل شده و 32 سال سابقه تعلم و تعلیم خوشنویسی دارد گفت: هم اکنون مدرس دانشکده‌های هنری هستم و در کنار تدریس و تولید هنری به موضوع اساسی فعالیت در حوزه خط پژوهی پرداخته‌ام که حاصل آن 9 عنوان کتاب در قلمرو خوشنویسی است و از جمله آنها می‌توان به قلم اندازهای عاشقانه، راز خط در آثار غلامحسین امیرخانی، راز نقاشی خط در آثار جلیل رسولی، رازهای خط و نقاشی خط در آثار رضا مافی، احوال و آثار خوشنویس کویر ، هنر خوشنویسی در مدرسه و... را نام برد.

مدرس انجمن خوشنویسان تهران با اشاره به برگزاری نمایشگاه‌های خط در کشورهای سودان، پاکستان، روسیه، قزاقستان، قرقیزستان، بوسنی و هرزه گوین و... گفت:  مجموعه نمایشگاه فعلی شامل 25 اثر است که 14 قطعه از آنها در آلبوم نفیسی با عنوان "بهاریه‌های نوروزی" منتشر شده است. همچنین در تاریخ 2 تا 6 فروردین ماه 97 این آثار در مکان فرهنگی"اونت پلازا "شهر لاهه، با همکاری سفارت ایران در هلند به نمایش گذاشته شد و با استقبال مخاطبان مواجه گردید.

تیموری که سردبیر مجله رشد آموزش هنر، ویژه دبیران هنر سراسر کشور است افزود: ویژگی این نمایشگاه تمرکز بر موضوع "بهار و نوروز" است و به نظر می‌رسد می‌توانیم در این قالب به مناسبت‌های مهم فرهنگی بهای بیشتری بدهیم. امیدوارم سازمان‌هایی که غنی کردن مناسبت‌های فرهنگی از وظایف ذاتی آنها است نیز از این تلاش‌ها و کارها حمایت کنند، زیرا بدون پشتیبانی لازم این تلاش‌ها که مبنای آن کوشش فردی وخودجوش است تداوم نخواهد داشت.

گفتنی است نمایشگاه "بهاریه‌های نوروزی" 18 تا 23 فروردین ماه در فرهنگسرای اندیشه به نشانی خیابان شریعتی، نرسیده به پل سیدخندان برگزار می‌شود.