سرویس تجسمی هنرآنلاین: نمایشگاه نقاشی مرتضی دره باغی نقاش در گالری ایرانشهر برپاست.

دره باغی در گفت‌وگو با هنرآنلاین درباره این نمایشگاه گفت: در این مجموعه تنها سه اثر به نمایش درآمده که یکی از آن‌ها دارای 180 لت است. این اثر در 6 ردیف 30 تایی، یک چیدمان کلی داشته و قابلیت این را دارد که بیننده به هر شکلی که بخواهد این قطعات را در کنار هم چیدمان کند. برخلاف آثار قبلی که من تشخیص می‌دادم قطعات چگونه باید در کنار هم قرار بگیرند و مخاطب مجبور بود این ترکیب‌بندی را بپذیرد.

دره‌باغی افزود: گالری ایرانشهر فضای زیادی دارد و می‌توان آثار بزرگ را نمایش داد، اما بارها پیش آمده که علاقه‌مندان آثارم به من گفتند فضای مناسب برای نگهداری اثر بزرگ و یا بودجه کافی برای خرید آن را ندارند. حالا این موقعیت ایجاد شده است تا مخاطب در کار مشارکت پیدا کند و بتواند هر تعداد از این تابلوهای کوچک را که خواست خریداری کرده و به هر شکلی که خواست در کنار هم بچیند.

دره‌باغی با بیان اینکه خواستم در فضای کسالت‌بار گالری‌ها یک هوای تازه ایجاد کنم، افزود: مخاطب در انتخاب قطعات و چیدمان این آثار دخیل است و شاهد بودم که هیجان جالبی برای علاقه‌مندان به وجود آمد زیرا قبلاً تجربه چنین موقعیتی را نداشتند.

او درباره آثار دیگر نمایشگاه گفت: در ادامه کارهای قبلی من، سه‌گانه‌هایی نمایش داده شده که یک بخش آن خیلی هندسی و معماری‌گونه است، یک لت آن آبستره و یک لت دیگر با نقش‌مایه‌ای از فضاهای سنتی و داستان‌هایی از گذشته است.

دره‌باغی درباره هم‌نشینی این سه رویکرد گفت: اصراری به این هم‌نشینی ندارم. زمانی که فضای کار من آبستره بود از این نقش‌مایه‌های سنتی در قالب آبستره استفاده می‌کردم. اما در دو سال گذشته تمام فضاهایی که مربوط به من بود را بدون برتری دادن، در کنار هم قرار دادم ولی اصراری ندارم این سه فضا را یکپارچه کنم. از نظر من این سه فضا دنیاهایی هستند که در کنار هم نشستند و حتی اگر از نظر تصویری خیلی فرق داشته باشند، برای من یک معنا داشته و به یک اندازه در من حضور دارند.

این هنرمند افزود: به همان اندازه که درگیر گذشته هستم، با آبستره و فرم‌های هندسی هم رابطه دارم. شاید ابتدا دیدن آن‌ها در کنار هم سخت باشد اما به مرور از ناهنجاری به هنجار تبدیل می‌شود. کار هنرمند همین است که فضای جدیدی ایجاد کند که ابتدا مجهول است و با هیچ استاندارد ذهنی هماهنگ نیست، اما بعداً برای آن راهکاری پیدا می‌کند که آن‌ها را کنار هم بچیند و در نتیجه مخاطب با آن ارتباط برقرار کند. این اتفاق در طول تاریخ هنر بارها افتاده است.

افتتاحیه نمایشگاه نقاشی‌های مرتضی دره‌باغی در گالری ایرانشهر

دره‌باغی ادامه داد: اگر یک نقاش خلاق باشد نمی‌تواند در یک فضا سکون داشته باشد. من اعتقاد ندارم که با یک فرم و امضا شما را بشناسند، بلکه می‌خواهم فراتر بروم و به آن ایستایی بسنده نکنم. تجربیات اخیر من به سمت دلپذیر بودن می‌رود و بیننده را عادت می‌دهد که این سه فضا را در کنار هم بپذیرد. در این کارها یک شکل از کنتراست را نشان دادم که در زندگی من وجود دارد، اما سعی کردم در گذر زمان آن را تبدیل به تعادل و هارمونی کنم. حال بر عهده بیننده است که در این میان کنتراست را ببیند یا تعادل را.

او با بیان اینکه تفکری را به بیننده القا نمی‌کنم، افزود: معماری همیشه در من وجود دارد چون طراحی داخلی انجام می‌دهم. یک بخش هم مربوط به دوره‌های آکادمیک است که گذراندم و من را به نقاش آبستره تبدیل کرد. یک شخصیت دیگر من گرایش به هنرهای سنتی و رسیدن به زبانی است که بتوانم با آن حرف بزنم.

دره باغی ادامه داد: نسل جوان نیاز به دیدن و خواندن دارند. همه جوانان گرایش پیدا کرده‌اند که کار اجتماعی انجام دهند، ولی رسالت اصلی خود را که نقاشی است فراموش کرده‌اند. درست است که یک بخش از نقاشی کردن رسالت سیاسی و اجتماعی است، اما اصل نقاشی را نباید فراموش کرد. در آثار جوانان همه نگاه آن‌ها به بیرون است و از درون خود هنرمند در اثرش نشانی نیست.

او ادامه داد: چند سالی هست که هنر تحت‌الشعاع بیزنس هنر قرار گرفته است و جوان‌ها هم سعی می‌کنند خط و ربطی را پیدا کنند تا در اقتصاد هنر جایی پیدا کنند. اما نکته این است آنچه در بازار هنر موفق است لزوماً اثر هنری نیست. اقتصاد هنر ضوابط خاص خودش را دارد و در تمام دنیا هم همین‌طور است. نمایشگاه‌هایی که در گالری‌ها برگزار می‌شوند بخش اقتصادی در آن‌ها وجود دارد. بنابراین نسل جوان برای اینکه بتواند خود را مطرح کند مجبور است به سمت آثاری با رویکرد اقتصادی برود و درون‌گرایی در آثارش خیلی کمرنگ است.

این هنرمند ادامه داد: آموزش هنر باید در تمام رشته‌ها و مقاطع تحصیلی وجود داشته باشد زیرا هنر دارای لطافتی است که برای یک عمر لازم است. این در حالی است که بسیاری از دانش‌آموزان و دانشجویان ما در فضای تحصیلی خود با هنر آشنا نمی‌شوند.

نمایشگاه نقاشی مرتضی دره باغی تا 14 فروردین در گالری ایرانشهر به نشانی خیابان کریم‌خان زند، خیابان شهید عضدی، خیابان سپند، پلاک 69 ادامه دارد.