سرویس تجسمی هنرآنلاین، ثبت جهانی گل نرگس بهبهان، در نمایشگاهی با نام "نرگس" موضوع آثار سه نسل از هنرمندان معاصر کشور شد. فرناز محمدی، کیوریتور نمایشگاه "نرگس" درباره نحوه برگزاری این رویداد به هنرآنلاین گفت: در این نمایشگاه 30 اثر از 23 هنرمند هم‌زمان با ثبت جهانی گل نرگس و با موضوع این گل به نمایش گذاشته شده است. بر همین اساس 28 اثر نقاشی و دو کار چیدمان در معرض دید علاقمندان قرار گرفته است.

او افزود: حضور سه نسل از هنرمندان معاصر کشور در این نمایشگاه سبب شد که استقبال بی‌نظیری را شاهد باشیم به نحوی که کلیه آثار این نمایشگاه به سرعت فروخته شد و بازخورد گسترده‌ای را شاهد بودیم.

در این نمایشگاه که با سوژه قرار دادن گل نرگس شکل گرفته، سبک‌ها و تکنیک‌های مختلف نقاشی از آبستره گرفته تا فیگوراتیو و چیدمان مشاهده می‌شود. آثاری که هر کدام از جنبه و نگاهی تازه به گل نرگس پرداخته‌اند.

نمایشگاه نرگس در نگارخانه برگ

روایت نرگس از لایه‌های زندگی مدرن

بیتا وکیلی، هنرمند نقاش درباره حضور در نمایشگاه گروهی نرگس به هنرآنلاین گفت: این نمایشگاه شامل آثار سه نسل از هنرمندان معاصر ایران است که هم‌زمان با ثبت جهانی این گل در نگارخانه برگ به نمایش گذاشته شده است.

او اثر خود را دارای دو لایه درونی و بیرونی دانست و در این باره بیان کرد: این اثر نیز در ادامه سایر آثار من با استفاده از ترکیب مواد بر روی بوم و کلاژ فلزات مختلف شکل گرفته است به این ترتیب که در قسمت مرکزی و درونی این اثر کار با رنگ اجرا شده است اما در قسمت بیرونی آن، با کلاژ فلزات مختلف فضاسازی کرده‌ام.

این هنرمند ادامه داد: در قسمت درونی این اثر گل نرگس مد نظر من قرار گرفته است اما در قسمت بیرونی بخش کلاژ فلزات را به کار بردم تا اشاره‌ای به بافت شهری و تخریب محیط‌زیست که در این اثر نرگس است، توسط صنعت و بشر داشته باشم.

وکیلی برگزاری این نمایشگاه را اقدام مثبتی در راستای افزایش تعاملات گروهی هنرمندان عرصه تجسمی خواند و اظهار کرد: متأسفانه ما کمتر شاهد کار گروهی با یک موضوع مشترک در کشور هستیم، به همین خاطر فکر می‌کنم که این نمایشگاه موقعیت و اتفاق خوبی را در این عرصه به وجود آورده است، زیرا چنین نمایشگاه‌هایی سبب می‌شود که هنرمندان در یک راستا اقدام به تحقیق و اندیشیدن کنند.

او تصریح کرد: مسائلی نظیر ثبت جهانی گل نرگس برای آگاهی جامعه یک نیاز است زیرا در زمینه‌های زیست‌محیطی ما دارای نقص جدی در زمینه آموزش هستیم به همین خاطر شخصاً از چنین اقداماتی استقبال می‌کنم.

این هنرمند افزود: سطح آثار این نمایشگاه از نظر کمی و کیفی قابل توجه و خوب بود و می‌توان گفت که هنرمندان در همه گروه‌ها زحمت کشیدند و آثار بسیار خوب جلوه کرد.

نمایشگاه نرگس در نگارخانه برگ

هویت نرگس در قابی بشری

فرناز ربیعی‌جاه درباره اثر اجرایی خود در نمایشگاه "نرگس" به هنرآنلاین گفت: این اثر در دو قاب جداگانه و با استفاده از گل‌های خشک شده نرگس اجرا شده است.

او افزود: در این اثر من گل‌های خشک شده نرگس را با لایه‌ای از مس آبکاری شده در یک لت به نمایش گذاشتم اما در قاب دوم مشخصات شناسنامه‌ای این گل را با جزئیات متعدد ذکر کردم تا به نوعی هویت را نیز در کنار اثر به تصویر درآورم.

این هنرمند تصریح کرد: برای شناسنامه این گل من از کتابی در رابطه با پوشش‌های گیاهی کشور، متعلق به دکتر احمد قهرمانی که از گیاه‌شناسان برتر ایران است، استفاده کردم؛ زیرا دوست داشتم که نرگس را نیز همانند انسان در قابی از هویت و شناسنامه به تصور درآورم و به نوعی یک بازی بین گل و هویت ایجاد کنم.

ربیعی‌جاه درباره مدت زمان اجرای این اثر گفت: با توجه به اینکه من از سال قبل درباره گل‌ها کار را آغاز کرده بودم و نرگس نیز در دل این پروژه قرار داشت، برای نمایشگاه به لحاظ مطالعه و ایده‌پردازی زمانی نزدیک به یک ماه صرف کردم.

او درباره استفاده از صفحه سیمانی در این اثر توضیح داد: سعی داشتم که با استفاده از صفحه‌های سیمانی آرامگاه را در یک بازی مفهومی تداعی کنم.

این هنرمند حضور سه نسل از هنرمندان در این نمایشگاه را مایه خرسندی خواند و افزود: حضور هنرمندان در کنار یکدیگر اتفاق مثبتی است که به نوعی یک فکر جمعی و نگاهی گسترده‌تر را در این عرصه به دنبال دارد.

نمایشگاه نرگس در نگارخانه برگ

روایت بهار در عمارت عین الدوله

بهناز جلالی، هنرمند نقاش درباره اجرای اثر "شهری با عطر نرگس" در این نمایشگاه گفت: در حین اجرای آثار این نمایشگاه همه هنرمندان احساسی بهارانه و نوروزی داشتند و این از جمله اتفاقات خوبی بود که برای شخص من رخ داد.

او افزود: من در این نمایشگاه سعی کردم که رؤیا و خیال‌های خودم را در دل این اثر نشان دهم و شهری مدرن را سرشار  از رنگ، زیبایی و نرگس به تصویر درآورم.

این هنرمند تصریح کرد: شهر من در این اثر کاملاً متفاوت از تهران امروز و بیشتر متمایل به رؤیاهای من است؛ به همین خاطر چیزی که مخاطب می‌بیند شهری مدرن، سرسبز و پوشیده از نرگس و رنگ است.

جلالی ادامه داد: در این اثر از رنگ‌های مکمل آبی و نارنجی استفاده کردم که به کارم شفافیت خاصی بخشیده و تجربه خاصی برایم ایجاد کرد.

او سطح آثار نمایشگاه "نرگس" را قابل توجه خواند و بیان کرد: سخت‌گیری و دقت خانم محمدی در انتخاب آثار سبب شد که نمایشگاه در سطح کمی و کیفی بسیار خوبی برگزار شود، ضمن اینکه فضای نمایشگاهی، عمارت عین الدوله نیز در مخاطبان تأثیر خاصی دارد به نحوی که اغلب مخاطبان تحت تأثیر آثار و فضا قرار گرفتند.

لازم به یادآوری است در نمایشگاه "نرگس" آثاری از هنرمندان چون علیرضا آدم بکان، شاه‌پری بهزادی، مرتضی پورحسینی، حسین تمجید، بهناز جلالی، فرناز ربیعی‌جاه، لیلی رشیدی، نازنین رجب دوست، مهشید رحیم تبریزی، سپیده سحر، سارا سهیلی فر، کیوان عسگری، سمیرا علیخانزاده، الهام فاطمی، محمدرضا قربانی، ماتیسا کازرونی، میترا کاویان، نگار کلانتری، مانلی منوچهری، عنایت‌الله نظری نوری، حسین نوروزی، گیزلا وارگاسینایی و بیتا وکیلی که توسط فرناز محمدی کیوریتور شده است به نمایش درآمده است.

نمایشگاه "نرگس" تا ۱۲ اسفندماه همه روزه از ساعت ۹ تا ۱۸ در نگارخانه برگ واقع در میدان هروی، خیابان وفامنش، کوچه جمالی شرقی، پلاک ١٢، عمارت عین الدوله میزبان علاقه‌مندان به هنر است.